Skuteczna reklama zewnętrzna

Felieton Lecha Kaczonia Prezesa Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Lech Kaczoń - Prezes IGRZ
Lech Kaczoń - Prezes IGRZ
Udostępnij artykuł:

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawiła tydzień temu raport o wielkości sprzedaży branży reklamy zewnętrznej po pierwszych trzech kwartałach 2005 roku. Tradycyjnie już kilka danych analitycznych z mojej strony:

Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła po trzech kwartałach 2005 roku sumę: 345.519.782,00 zł i była wyższa o ponad 24 procent, aniżeli w tym samym okresie roku 2004. W stosunku do trzech kwartałów roku 2003 wzrost ten wyniósł blisko 50 procent.

Trzeci kwartał 2005 roku zamknął się kwotą sprzedaży wysokości 121.140.337,00 zł. W stosunku do trzeciego kwartału roku 2004 wzrost wyniósł ponad 30 procent. Dla trzeciego kwartału roku 2003 odpowiednio: plus blisko 57 procent (patrz tabela poniżej).

 2003200420052003 → 20052004 → 2005III kwartał roku77.295.55392.814.426121.140.337+ 56,8%+ 30,5%po III kwartałach231.268.595277.838.042345.519.782+ 49,4%+ 24,3%

Dominujące sektory w trzech kwartałach 2005 roku:

1. Rozrywka/Kultura   17,18%2. Telekomunikacja   16,76%3. Sprzedaż    15,01%4. Żywność    14,66%5. Motoryzacja/Transport    8,89%6. Kampanie polityczne    5,24%

Wśród kategorii produktów pierwsza szóstka wygląda następująco:

1. Sieci handlowe, hipermarkety, galerie handlowe 12,53%2. Systemy telefonii komórkowej   12,30%3. Samochody        6,60%4. Gazety codzienne       5,78%5. Kampanie polityczne      5,24%6. Odzież/Obuwie       3,97%

Powyższa statystyka, tak w sektorach, jak i produktach, nie różni się od poprzednich lat. Pierwsza piątka pozostaje bez zmian z drobnymi przetasowaniami na miejscach w niektórych okresach kwartalnych. Pozycja "kampanii politycznych" jest zrozumiała ze względu na rok wyborczy (Wielkość sprzedaży nie obejmuje części wydatków w kampanii prezydenckiej, poniesionych w październiku 2005 roku.). Warto podkreślić, że w samym trzecim kwartale 2005 roku wydatki na "kampanie polityczne" uplasowały się na czwartym miejscu w kategorii sektorów i na pierwszym w kategorii produktów, a statystyka tego okresu wygląda następująco:

III kwartał 2005 roku według sektorów:

1. Telekomunikacja   16,83%2. Rozrywka/Kultura   16,73%3. Sprzedaż    14,97%4. Kampanie polityczne  13,34%5. Żywność    12,58%

III kwartał 2005 roku według produktów:

1. Kampanie polityczne    13,34%2. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie handlowe 12,91%3. Systemy telefonii komórkowej   12,64%4. Gazety codzienne         5,6%5. Odzież/Obuwie         3,9%

W wyborach parlamentarnych i prezydenckich 2005 roku (bez października) wydano łącznie ponad 18,1 milionów złotych. Dla porównania przypomnę, że podczas referendum akcesyjnego do Unii Europejskiej wydatki te wyniosły 2,9 milionów, a przed wyborami do Europarlamentu 4,1 miliona złotych. Sumy te nie obejmują wydatków na tak zwane "akcje specjalne", typu wielkie grafiki wyborcze montowane na rusztowaniach. Tych zanotowaliśmy w wielu miastach Polski podczas ostatnich wyborów niespodziewanie dużo. Kandydaci korzystali też z reklamy na środkach komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje, prywatni przewoźnicy). Szacuje się, że na te formy promocji sztaby wyborcze wydały blisko 5 milionów złotych.

Spodziewam się, że dynamika wzrostu sprzedaży w ostatnim kwartale bieżącego roku nieco osłabnie. Ale nadal podtrzymuję przewidywania co do wzrostu w całym roku w porównaniu do ubiegłego roku o około 18 procent.

Lech Kaczoń - Prezes IGRZ
Autor artykułu:
Lech Kaczoń - Prezes IGRZ
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online