Śledztwo w sprawie zmiany marki Idea na Orange

Warszawska Prokuratura Okręgowa bada czy PTK Centertel nie naruszył prawa zmieniając markę Idea na Orange.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Wniosek w tej sprawie został złożony przez zastępcę przewodniczącego klubu parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości Krzysztofa Tchórzewskiego, poinformował agencję ISB rzecznik prokuratury Maciej Kujawski. Centertel jest przekonany o słuszności decyzji o rebrandingu i zaskoczony rozpoczęciem śledztwa.

„Jest prowadzone śledztwo w sprawie działania na szkodę spółki. Prokuratura chce sprawdzić, czy rzeczywiście można mówić o takim działaniu. Wniosek o wszczęcie takiego postępowania złożył Krzysztof Tchórzewski zastępca przewodniczącego klubu parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości” – powiedział ISB Kujawski.

„Jest to postępowanie w sprawie. Ewentualne kary mogłyby być nałożone na osoby, które podejmowały decyzje o zmianie marki” – dodał.

Zarzuty o tym, że wprowadzenie marki Orange mogło być niekorzystne dla spółki pojawiły się po publikacji raportu Centrum im. Adama Smitha. Analitycy Centrum uznali w nim, że koszty wprowadzenia nowej marki są bardzo wysokie i niewspółmierne do wątpliwych ich zdaniem korzyści z rebrandingu.

Centertel zobowiązał się do rocznej opłaty licencyjnej za korzystanie z marki Orange w wysokości 1,6% swych rocznych przychodów przez 10 lat. Pod marką Orange spółka-matka Telekomunikacji Polskiej i Centertela - France Telecom oferuje usługi telefonii komórkowej innych swoich spółek.

Kujawski powiedział, że postępowanie zostało wszczęte 9 lutego, ale trudno określić przybliżony termin jego zakończenia.

„Centertel przekazał prokuratorowi podstawową dokumentację. Ale być może będzie chciał dodatkowych dokumentów i przesłuchania świadków, więc trudno powiedzieć, kiedy postępowanie się zakończy” – powiedział rzecznik prokuratury.

Zarząd Centertela podał w komunikacie przesłanym Wirtualnemedia.pl, że z „wielkim zaskoczeniem przyjął fakt rozpoczęcia śledztwa w sprawie umowy dotyczącej zmiany marki sieci Idea na Orange”.

- Zarząd Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel, operatora sieci Orange z wielkim zaskoczeniem przyjął fakt rozpoczęcia śledztwa w sprawie umowy dotyczącej zmiany marki sieci Idea na Orange - w związku z publikacją tzw. „Raportu” Fundacji Centrum im. Adama Smitha przygotowanego pod kierownictwem p. Andrzeja J. Piotrowskiego.  Zarząd PTK Centertel jest w pełni pewien słuszności podjętych decyzji o wprowadzeniu marki Orange do Polski. Sukces rynkowy marki i oferty Orange po 19 września 2005 r. jasno pokazują trafność podjętych decyzji wprowadzenia marki Orange do Polski. W ciągu pierwszych miesięcy po rebrandingu ofertę Orange wybrało w 2005 r. blisko 800 tys. nowych klientów, z których co drugi Polak dobrze zna markę Orange. Sukces Orange na polskim rynku zdecydował o bardzo dobrych wynikach uzyskanych przez PTK Centertel w 2005 r., na które złożyły się m.in. dwucyfrowy (14%) wzrost przychodów, rekordowy przyrost liczby klientów (2,5 mln nowych), wzrost udziału w rynku do 34 proc. Decyzja o wprowadzeniu marki Orange do Polski oraz jej zasady była w pełni przejrzysty sposób komunikowana przez Zarząd PTK Centertel, od daty podpisania umowy w dniu 19 kwietnia 2005 r. W innych krajach Unii Europejskiej (np. Dania, Francja, Holandia, Słowacja) decyzja o wprowadzeniu marki Orange była przyjmowana ze zrozumieniem i akceptacją - jako decyzja biznesowa operatora i nie spotkała się z podobnymi pomówieniami oraz śledztwem. Zarząd PTK Centertel jest przekonany, że prowadzone postępowanie prawne w pełni wyjaśni bezzasadność twierdzeń zawartych w tzw. Raporcie Fundacji Centrum im. Adama Smitha nt. zmiany marki Orange. W dniu 7 listopada 2005 r. w Warszawie zostało podane do publicznej wiadomości opracowanie przygotowane przez zespół ekspertów pod kierownictwem Andrzeja J. Piotrowskiego z Fundacji Centrum im. Adam Smitha. Materiał ten zawiera nieprawdziwe i nierzetelne informacje na temat wprowadzenia marki Orange do Polski. Zaprezentowane w nim założenia, elementy ekonomiczne i wnioski znacząco odbiegają od przyjętych w Polsce i na świecie norm „raportu ekspertów”. Jasno podkreśla to oficjalne stanowisko Centrum Adama Smitha z Londynu (Adam Smith International) w tej sprawie, z 14. grudnia 2005 r., którego konkluzja nt. oceny „raportu” Fundacji Centrum im. Adama Smitha brzmi m.in.: „liczne mankamenty merytoryczne, zarówno po stronie analiz jak i zaleceń, nie mogą być brane pod uwagę w poważnej debacie publicznej”. Umowa licencyjna marki produktowej Orange z dnia 19 kwietnia 2005 r. pomiędzy PTK Centertel i Orange Brand Services Ltd. została zawarta zgodnie z obowiązującym prawem korporacyjnym w ramach przysługujących Zarządowi kompetencji i została przed jej zawarciem również zatwierdzona przez Radę Nadzorczą oraz Zgromadzenie Wspólników PTK Centertel.  Zarząd PTK Centertel przekazał Prokuraturze wszelkie wymagane dokumenty i jest gotów złożyć dalsze stosowne wyjaśnienia uzupełniające w trakcie postępowania.  W ochronie interesów PTK Centertel, Zarząd Spółki podjął odpowiednie kroki prawne przeciwko osobom lub podmiotom odpowiedzialnym za publikację tego „raportu”.  W dniu 16 marca 2006 r. Zarząd Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel wystosował pismo do Fundacji Centrum im. Adama Smitha oraz p. Andrzeja J. Piotrowskiego, w którym wezwał do usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych spółki PTK Centertel sp. z o.o.  Wobec nie zastosowania się przez Fundację Centrum im. Adama Smitha oraz p. Andrzeja J. Piotrowskiego do wezwania PTK Centertel w wyznaczonym terminie, w dniu 4 kwietnia 2006 r. PTK Centertel wniósł powództwo do Sądu Okręgowego w Warszawie przeciwko Fundacji Centrum im. Adama Smitha oraz przeciwko Andrzejowi J. Piotrowskiemu. W pozwie tym PTK Centertel wnosi o opublikowanie na łamach mediów ogólnopolskich ogłoszeń z przeprosinami wobec PTK Centertel za podanie do publicznej wiadomości nieprawdziwych i nierzetelnych informacji zawartych w powołanym „raporcie” oraz za sugestie popełnienia przestępstwa w związku ze zmianą marki Idea na markę Orange. PTK Centertel wezwał Fundację Centrum im. Adama Smitha oraz p. Andrzeja Piotrowskiego do zapłacenia kwoty 100.000 złotych na rzecz Instytutu Pomnika - Centrum Zdrowia Dziecka jako rekompensatę za naruszenie dóbr osobistych PTK Centertel oraz zakazanie dalszego rozpowszechniania tej publikacji. Zasadą działania PTK Centertel w ciągu już kilkunastoletniej działalności w Polsce jest skrupulatne przestrzeganie prawa polskiego i etyki biznesowej. Zarząd PTK Centertel jest bardzo mocno pewny swoich racji i odnosi się z zaufaniem do przebiegu śledztwa w tej sprawie - czytamy w komunikacie.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"