Średni dobowy zasięg radia w 2021 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 20,1 mln osób (67,2 proc.), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 600 tys. osób - wynika badania Radio Track Kantar Polska, opracowanego przez I love radio.
W ujęciu tygodniowym średni zasięg radia w 2021 roku wyniósł 26,6 mln słuchaczy (88,9 proc.). Najwyższy zasięg radio generuje wśród osób w wieku od 40 do 59 lat, gdzie wyniósł 91,6 proc. Dalej plasują się grupy: 25-39 (88,8 proc.), 60-75 (86,9 proc.) i 15-29 (85,2 proc.). Słuchalność wśród mężczyzn jest nieznacznie wyższa niż wśród kobiet (91,0 proc. vs 86,8 proc.).

Z analizy wynika, że najwyższy średni dzienny zasięg i czas słuchania radia w zeszłym roku przypadł na miesiące letnie, a najniższy - na późno jesienne i zimowe. Pod względem średniego dziennego zasięgu najlepiej wypadła fala maj-lipiec (20,6 mln), a najsłabiej - październik-grudzień (20 mln). Z kolei w przypadku średniego dziennego czasu słuchania radia były to odpowiednio fale czerwiec-sierpień i lipiec-wrzesień (264 minuty) oraz styczeń-marzec (254 minuty).
- Wzrost czasu słuchania w okresie wakacji to trend zauważalny co roku słuchacze mają więcej wolnego czasu, radio tradycyjnie towarzyszy im w czasie urlopów - czytamy w analizie I love radio.

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu w 2021 roku wyniósł 11,8 mln.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/duzy-spadek-sluchalnosci-radia-w-2021-roku-pr1-i-pr3-odnotowaly-najnizsze-wyniki-w-historii,7173200089864321a ##
Na drugim miejscu znajduje się dom (10,1 mln). Dalej plasuje się praca (4 mln).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do wczesnego popołudnia. Medium większym zainteresowaniem cieszy się w dni powszednie, niż w weekendy. W szczytowym momencie w dni powszednie radia słucha niemal 30 proc. Polaków w wieku 15-75 lat. Z kolei w weekendy w peaku jest to ponad 20 proc.
- Aż 85 proc. czasu poświęconego na słuchanie radia przypada na stacje komercyjne. Udział stacji katolickich to niecałe 3 proc., a rozgłośni publicznych (czyli stacji ogólnopolskich i regionalnych Polskiego Radia) wynosi niecałe 13 proc. - komentuje I love radio.

Udany rok RMF FM
Udział RMF FM pod względem słuchania w 2021 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 29,9 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 0,6 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.
Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 13,1 proc. Udział stacji względem fali styczeń-grudzień 2020 wzrósł również o 0,6 pkt. proc. Jednocześnie RMF FM i Radio ZET ex aequo zanotowały największe wzrosty w zestawieniu.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rosnie-sluchalnosc-rmf-fm-i-radia-zet-jedynka-i-trojka-w-dol-supernova-najbardziej-w-dol,7170054906062465a ##
Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,8 proc., po wzroście o 0,4 pkt. proc.
Niechlubne rekordy PR1 i PR3
Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 0,5 pkt. proc. do 4,7 proc. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/czas-ogladania-telewizji-w-2021-roku-spadl-o-14-minut-tvp1-liderem-w-4-a-tvn-w-16-49,7173200143706241a ##
1,9 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która również odnotowała najsłabszą słuchalność w historii. Udział tej stacji zmalał zdecydowanie najbardziej w zestawieniu - o 1,9 pkt. proc. PR3 w 2021 roku względem 2020 roku spadł z siódmej na dwunastą lokatę.
Duży spadek w zestawieniu odnotowało również Radio SuperNova, które nadaje od 5 maja ub.r. zastępując Radio Wawa. Średni udział Radia SuperNova i Radia Wawa w zeszłym roku wyniósł 1,1 proc. Względem Radia Wawy nadawanego w 2020 roku strata wyniosła 0,5 pkt. proc.

Grupa RMF z najwyższymi wynikami
Sumaryczny udział wszystkich stacji należących do Grupy RMF w 2020 roku wyniósł 36,2 proc. Wynik tych stacji względem analogicznego okresu rok wcześniej wzrósł o 0,7 pkt. proc.
Na drugim miejscu znalazł się Eurozet z udziałem na poziomie 17 proc., po wzroście względem 2020 o 0,7 pkt. proc.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sluchalnosc-radia-o-poranku-wrzesien-listopad-2021-rmf-fm-jedynka,7170057834677889a ##
Podium uzupełnia grupa radiowa Time, której udział w rynku wyniósł 12,8 proc. (bez zmian)
Czwarte miejsce zajęło Polskie Radio. Średni udział teo nadawcy zmalał o 2 pkt. proc. do 8,1 proc.
Piątą lokatę uzupełnia Agora z wynikiem na poziomie 6,9 proc. (bez zmian).











