Smart living znany co piątemu Polakowi

Idea smart living, czyli mądrego, sprytnego i inteligentnego życia, jest na świecie coraz popularniejsza. 22% Polaków zadeklarowało, że żyje smart - wynika z badania Mobile Institute.

km
km
Udostępnij artykuł:

Pojęcie smart living jest znane 22% Polaków. Częściej są to kobiety oraz osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy dużych miast.

grafika

Smart living rozumiany jest przez badanych jako optymalizacja życia, skupianie się na tym, co robimy dobrze, korzystanie z usług zewnętrznych ułatwiających codzienne obowiązki. Polacy zapytani o znaczenie smart living, wskazali także na życie w otoczeniu nowoczesnych technologii i w zgodzie z własnym rytmem.

grafika

Autorzy raportu z badania zdefiniowali Smart Polaka jako osobę, która w minimalnym stopniu realizuje ideę smart living w najważniejszych obszarach życia, co oznacza, że korzysta z przynajmniej jednego urządzenia z dostępem do internetu, robi zakupy w sposób przemyślany i kupuje online, zleciła już kiedyś "na zewnątrz" przynajmniej jeden z obowiązków domowych oraz istotna jest dla niej równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym.

Przyjmując taką definicję, w Polsce 22 proc. osób żyje smart. Grupa ta jest jednak dość niejednorodna. Można z niej wyodrębnić pionierów, którzy w bardzo dużym stopniu realizują? założenia smart living, czyli innowatorów (5%), jak i realizujących tylko podstawowe aktywności smart, tzw. adeptów (17%). Większość Polaków stanowią osoby, które należą do potencjalnie zainteresowanych ideą smart.

grafika

Dla wielu badanych technologia stanowi nieodłączny element życia smart. 49% Polaków deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami, a połowa uznaje, że mają one pozytywny wpływ na ich życie. Dużą rolę odgrywa internet - dnia bez dostępu do sieci nie wyobraża sobie 28% badanych. Polacy są również otwarci na nowinki technologiczne. 86% osób zadeklarowało chęć wypróbowania nowych rozwiązań w tej sferze.

grafika

Polacy lubią kupować – 89% konsumentów w Polsce można nazwać "smart shopperami". Co czwarty badany przed zakupem bazuje na opinii bliskich, znajomych czy internautów. Z kolei 21% deklaruje, że opiera się na porównywarkach cen czy serwisach zakupowych, a po zakupie dzieli się swoimi opiniami z innymi, np. poprzez komentarze w sieci.

grafika

Jednym z największych problemów Polaków jest brak czasu. 48% osób jest zapracowanych, przemęczonych lub zabieganych. Coraz częściej doświadczamy tzw. zjawiska FOMO (Fear of Missing Out), czyli przeciążenia napływającymi informacjami z jednoczesnym strachem, że te istotne nas ominą. W sferze zawodowej dla większości osób najważniejsze jest zachowanie równowagi między pracą a życiem osobistym oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 26%). Pomimo zapracowania, chcemy od pracy czegoś więcej niż tylko dobrych zarobków.

grafika

W dbaniu o zdrowie ma pomagać sport - 81% badanych deklaruje aktywność fizyczną, ale regularnie sport uprawia 35% osób. Wielu Polakom z pomocą przychodzi technologia – 80% osób uprawiających sport przyznaje, że używa smart urządzeń podczas ćwiczeń. Najczęściej są to odtwarzacz muzyki (31%), opaska fitness (20%) oraz mobilne aplikacje do pomiaru aktywności (19%).

grafika

87% osób nie lubi prac, które musi wykonywać osobiście. Najczęściej są to: sprzątanie łazienki, pranie, prasowanie, mycie naczyń (ok. 30% odpowiedzi). W efekcie ponad połowa Polaków deklaruje, że zdarza im się zlecać niektóre z prac "na zewnątrz".

grafika

Badanie ilościowe zostało zrealizowane przez Mobile Institute na zlecenie Pralniomatów Hi’Shine w dniach 21-28 marca 2016 r. metodą CAWI ((Computer-Assisted Web Interview). W badaniu udział wzięło 1495 Polaków. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu