Spadające anioły Axe nie obraziły uczuć religijnych, chociaż mogły (wideo)

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła skargę zarzucającą spotowi dezodorantu Axe Excite z aniołami naruszanie uczuć religijnych. Przy czym przewodniczący zespołu orzekającego zgłosił votum separatum.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W skardze na spot Axe Excite, w którym anioły dla tego dezodorantu spadają z nieba i zrzucają aureole, odbiorca podkreślił, że narusza on jego uczucia religijne oraz negatywnie wpływa na wychowanie dzieci. „Nie życzę sobie, aby taka reklama była emitowana w którejkolwiek ze stacji telewizyjnych - życzę sobie natychmiastowego zaprzestania jej emisji oraz ukaranie reklamodawcy. Moja żona oraz inne osoby, z którymi na ten temat rozmawialiśmy w pełni podzielają moje zdanie” - napisał autor protestu.

W Polsce reklama, której dotyczyła skarga, była emitowana latem i jesienią ub.r. Globalną kreację kampanii przygotowała agencja BBH Londyn, a jej polską adaptacją zajęła się agencja Red8 (więcej informacji o akcji).

Odpowiadając na te zarzuty Unilever, do którego należy marka Axe, zauważył przede wszystkim, że skarga na reklamę tego dezodorantu nie zawiera uzasadnienia. Firma uzasadniał, że spot Axe Excite wyglądał tak a nie inaczej, bo produkt jest skierowany głównie do mężczyzn w wieku od 18 do 24 lat. „Od dłuższego czasu reklamy dezodorantów Axe wykorzystują w sposób humorystyczny i daleki od dosłowności kontekst seksualności, nie przekraczając przy tym granic dobrego smaku. Taki ich odbiór ukształtował się wśród konsumentów, są oni przyzwyczajeni do takiej konwencji komunikacji marki” - przekonywał koncern.

Przedstawiciele Unilevera poinformowali też, że przed startem kampanii przeprowadzili wspólnie z agencją Edelman badania możliwego odbioru reklamy zarówno przez grupę docelową, jak też przez ogół społeczeństwa w Polsce. Taka weryfikacja wskazała na zgodność przekazu z normami obyczajowymi i religijnymi powszechnie przyjętymi w naszym kraju. Koncern zwrócił też uwagę, że podobne nawiązania do aniołów pojawiają się w innych polskich reklamach (m.in. firmy ochroniarskiej Juventus i serków Philadelphia), nie budząc zastrzeżeń ani protestów.

Zdaniem firmy anioł w spocie Axe symbolizuje po prostu czystość i niewinność, nie odwołując się bezpośrednio do jakichkolwiek wartości religijnych. Dlatego nie może obrażać uczuć religijnych, ponieważ zwyczajnie nie wkracza w ogóle w tę sferę.

Unilever zaznaczył, że spot nie był skierowany to dzieci ani młodzieży, przez co nie był emitowany w stacjach czy pasmach adresowanych do tych odbiorców. Ale nawet jeśli zostanie obejrzany przez dziecko czy młodocianego, jego forma ani treść nie powinny w żaden negatywny sposób wpłynąć na rozwój tych osób.

Komisja Etyk Reklamy przychyliła się do tych wyjaśnień, oceniając, że spot Axe Excite jest utrzymany w konwencji żartu, dlatego nie powinien być odbierany w sposób przesadnie poważny. Komisja zaznaczyła, że przekaz nawiązuje do kontekstu religijnego, ale ani nie narusza uczuć religijnych odbiorów, ani ich nie demoralizuje i nie wpływa negatywnie na dzieci.

Przy czym głos odrębny do decyzji zespołu orzekającego zgłosił jego przewodniczący Andrzej Garapich, który zauważył, że anioły według części systemów religijnych pełnią istotną i zdefiniowaną rolę, bywają też adresatami modlitw, powiernikami i pośrednikami pomiędzy światami. Dlatego ich poderotyzowany wizerunek w reklamie, stojący w sprzeczności z tradycyjnym wyobrażeniem, może obrażać uczucia religijne niektórych potencjalnych odbiorców.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów