Spot czekolady Wedel w Afryce bez rasizmu. KER: żartobliwa konwencja, mieszkańcy to eksperci (wideo)

Reklama promująca markę Wedel (Lotte Wedel), w której zebra tłumaczy tubylcom w Afryce jak powstaje gorzka czekolada tej marki nie zawiera treści rasistowskich - orzekła Komisja Etyki Reklamy. Stwierdziła, że spot utrzymany jest w żartobliwej konwencji, a mieszkańcy Afryki występują w nim w roli ekspertów.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Spot czekolady Wedel w Afryce bez rasizmu. KER: żartobliwa konwencja, mieszkańcy to eksperci (wideo)

Do KER wpłynęła skargę na reklamę Wedla, która emitowana była od jesieni ub.r. Pokazano w niej minifabrykę Wedla w Afryce. Przedstawiciel firmy prosi gadającą zebrę, żeby przetłumaczyła miejscowym, że gorzka czekolada Wedel zawdzięcza swój mocno czekoladowy smak kakao wytwarzanemu z kakaowców uprawianych w Ghanie.

„Niestety bezspornie reklama ma charakter rasistowski. Czas akcji reklamy jest osadzony w realiach kolonialnych i takiej stylistyce a rozbudowany przekaz białego człowieka o jakości kakao jest tłumaczony tubylcom przez zwierzę poprzez kilka dźwięków typu "uga buga". Uważam, że ta reklama pokazuje pochwałę kolonializmu zaś czarnoskórych ludzi ukazuje jako dzikusów, którym zwierzę tłumaczy świat” - napisano w skardze.

Lotte Wedel: baśniowy charakter spotu

Przedstawiciele Lotte Wedel w odpowiedzi na skargę wyjaśnili analizując szczegółowo cały spot, że reklama nie ma żadnego podtekstu rasistowskiego. Argumentowali, że pokazani w nim czarnoskórzy bohaterowie są pogodni, weseli, ciekawi świata, nie cierpią, nie są wyzyskiwani. Nie czują się też urażeni tym, że wszelkie informacje na temat czekolad Wedla przekazuje im zebra. Podkreślono, że spot ma żartobliwy, wręcz baśniowy charakter.

„Odwołanie się do lokalnej ludności Ghany, jest uzasadnione celem reklamy - poinformowaniem odbiorcy o pochodzeniu kakao wykorzystanego w gorzkich czekoladach Wedla. Należy jeszcze raz podkreślić, iż lokalna ludność występuje względem zespołu badawczego Wedla w charakterze gospodarzy. Z ich zachowania można odczytać przekonanie o walorach rodzimego produktu i pogodny dystans do wypowiedzi podekscytowanego badacza” - wyjaśnił Lotte Wedel.

Podkreślono również, że celem reklamy nie było budowanie negatywnego przekazu ale stworzenie sympatycznego, pogodnego spotu, który ani nie wykorzystuje ani nie wywołuje skojarzeń o charakterze rasistowskim.

Argumentację Lotte Wedel podzieliła Komisja Etyki Reklamy, która oceniając zaskarżony spot stwierdziła, że reklama utrzymana jest w żartobliwej konwencji, nie zawiera treści rasistowskich ani treści dyskryminujących ze względu na rasę lub narodowość. Zwróciła też uwagę, że to gospodarze - mieszkańcy Ghany są przedstawieni w reklamie w charakterze  autorytetu/ekspertów w zakresie zasobów Ghany i jakości kakaowca.

Za kreację kampanii odpowiadała agencja PZL, Strategią komunikacji, planowaniem i zakupem mediów zajął się dom mediowy Zenith (Publicis Media).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji