Średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2 proc.

Średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Największe wzrosty w ujęciu rocznym wciąż notują produkty tłuszczowe (51 proc.). Znacząco podrożał również nabiał (10 proc.), mięso, wędliny i ryby (6 proc.) oraz używki i piwo (15 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ceny-w-sklepach-wzrost-o-22-proc-drozyzna ##

Badanie przeprowadzone w kwietniu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 241,42 zł. To wzrost o 1,49 zł, czyli 0,62 proc. w porównaniu do marca br. Ponadto między kwietniem a marcem br. odnotowano wzrosty średnich cen koszyków w 9 na 13 analizowanych sieci sprzedaży.

Jak podaje ASM Sales Force Agency, za koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych można zapłacić 182,98 zł (mniej o 4,15 zł niż w marcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 333,53 zł (mniej o 2,89 zł niż w marcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w kwietniu br. wyniosła 150,55 zł i jest ona o 1,26 zł wyższa niż w marcu.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/inflacja-wojna-bardziej-mobilizuja-polakow-do-oszczedzania-niz-pandemia-koronawirus ##

Wartość koszyka zwiększyła się  z 227,30 zł do 241,42 zł

Z raportu wynika, że w ujęciu rocznym wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,21 proc., z 227,30 zł w kwietniu 2021 r. do 241,42 zł w kwietniu br. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 0,58 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu br. droższy o 13,81 proc. niż w 2021 r.

grafika

„Według naszych prognoz to właśnie ceny żywności w kolejnych miesiącach będą w dużym stopniu decydować o poziomie inflacji, która niestety nadal będzie rosnąć. Sieci handlowe starają się konkurować cenami, walczą o ich maksymalną obniżkę, prowadząc bardzo aktywną politykę w zakresie negocjacji z producentami. Często im się to udaje, pamiętajmy bowiem, że duże sieci handlowe mają w tym zakresie większe możliwości, niż małe sklepy czy handlowcy na targowiskach” – powiedział, cytowany w raporcie, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Badanie koszyka zakupowego wykazało też, że w kwietniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (232,58 zł). Ceny w kanale e-grocery utrzymały się dokładnie na tym samym poziomie co w marcu br. (253,53 zł).

grafika

Najtaniej w Auchan, Lidlu i Makro

Między kwietniem a marcem 2022 r. odnotowano wzrosty średnich cen koszyków w 9 na 13 analizowanych sieci sprzedaży. Największe podwyżki miały miejsce w sieci Biedronka (4,16 proc.).

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w dziewięciu sieciach. Były to min.: Carrefour (7,57 proc.), Biedronka (11,34 proc.) czy E.Leclerc (13,01 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2022 r. była wyższa o 51,26 z niż przed rokiem, tj. o ponad 22 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/inflacja-wzrost-cen-wyzsze-stopy-procentowe-jak-reaguja-polacy ##

Liderem kwietniowego rankingu wciąż pozostaje sieć Auchan. Dodatkowo, po raz pierwszy w 2022 r. cena zestawu analizowanych produktów spadła poniżej granicy 200 zł.  W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 199,16 zł. To o 11,13 zł mniej niż najtańszy koszyk w marcu, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu są znaczące i wyniosły odpowiednio więcej o 17,23 zł (Lidl) i 33,88 zł (Makro).

W kwietniu 2022 roku, już po raz drugi miesiąc z rzędu najdroższa okazała się inna sieć Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 280,66 zł, czyli o blisko 41 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

grafika

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii, tj. np. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki. ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"