Starcom dużo zyskowniejszy w Polsce

W 2023 roku agencja mediowa Starcom ograniczyła koszty operacyjne o ponad 3 proc., dzięki czemu przy minimalnym spadku przychodów jej zysk netto poszedł w górę prawie czterokrotnie, do 38,4 mln zł.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Starcom dużo zyskowniejszy w Polsce

Przychody Starcomu w 2023 roku wyniosły 1,2 mld zł, o 0,9 proc. mniej niż przed rokiem. W sprawozdaniu wyliczyła, że w ub.r. jako nowych klientów pozyskała Biofarm, Leroy Merlin (w zakresie działań w internecie), Synthos, Roshen, Dr Gerard i Amnesty International.

Wpływy w ramach Publicis Groupe poszły w górę ze 138,01 do 162,78 mln zł. Na tę drugą kwotę złożyło się m.in. 54,9 mln zł od PGP hub, 42,26 mln zł od Publicis Groupe Holdings - Global Services oraz 23,99 mln zł od Starcom Worldwide.

Podstawą działalności Starcomu pozostaje obsługa działań komunikacyjnych w mediach. Przychody w tym zakresie nieznacznie zmalały z 1,16 do 1,12 mld zł. Natomiast wpływy oddziału Re:Sources Poland poszły w górę z 26,67 do 41,91 mln zł, a uruchmionego w 2022 roku pionu Facility (zajmuje się obsługą biur wynajmowanych przez Publicis Groupe w Warszawie, Lublinie i Poznaniu) - z 16,72 do 21,86 mln zł.

grafika

W Starcomie już 660 pracowników

Działalność operacyjne Starcomu kosztowała w 2023 roku 1,16 mld zł, o 3,6 proc. mniej niż przed rokiem. To przede wszystkim efektu spadku wydatków na usługi obce (czyli głównie powierzchnie i usługi reklamowe na potrzeby aktywności klientów) z 1,09 do 1,02 mld zł.

Z kolei nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 83,48 do 98,44 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 15,85 do 19,27 mln zł, a koszty rodzajowe sklasyfikowane jako pozostałe - z 8 do 8,32 mln zł. W ub.r. agencja zatrudniała średnio 659 pracowników, wobec 644 przed rokiem i 511 dwa lata temu (w 2022 roku uruchomiono biuro usług wspólnych w Lublinie, zatrudniając ponad 110 osób w pionie Re:Sources Poland).

Członkowie zarządu i rady nadzorczej spółki zarobili w ub.r. 7,51 mln zł, wobec 7,18 mln zł rok wcześniej.

Na zakupy od innych spółek z Publicis Groupe agencja przeznaczyła w ub.r. 86,59 mln zł, z czego 53,86 mln zł trafiło do PGP hub, 9,56 mln zł do Publicis Groupe Holdings, 4,54 mln zł do Publicis Conseil, a 4,02 mln zł do DMX Media.

Pozostałe koszty operacyjne Starcomu zwiększyły się z 12,28 do 15,65 mln zł, a wydatki finansowe - z 5,4 do 6,26 mln zł (z czego te na odsetki zmalały z 5,32 do 4 mln zł). Z drugiej strony pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 18,97 do 26,15 mln zł.

Prawie 30 mln zł więcej zysku

Zysk operacyjny agencji podskoczył z 20,16 do 54,7 mln zł, a zysk netto (mimo wzrostu kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 4,13 do 10,29 mln zł) - z 10,77 do 38,39 mln zł.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele