Starlink: Euro 2012 rozczarowaniem TVP, tylko 40 mln zł z reklam

Dom mediowy Starlink szacuje, że Telewizja Polska na reklamach przy Euro 2012 zarobiła netto 40 mln zł. Zdaniem firmy TVP nie udało się wykorzystać w pełni potencjału reklamowego tych transmisji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Starlink podkreśla, że przy relacjach z Euro 2012 TVP wprowadziła osobny cennik reklamowy, w którym średnie CPP przy meczach było o ok. 90 proc. wyższe niż przy pozostałych programach, niezwiązanych z turniejem. Zdaniem firmy przygotowana z wielomiesięcznym wyprzedzeniem oferta cenowa zakładała rekordowe wyniki oglądalności transmisji, nie uwzględniła jednak do końca sytuacji rynkowej. „Ceny spotów przy meczach mogły wydawać się bardzo wysokie. Obroniły się jednak w pełni dzięki liczbie widzów. Trudno oszacować, co by było gdyby ceny reklam były niższe. W obecnej sytuacji rynkowej niechęć do ryzyka, zwłaszcza w reklamowo ważnej, aczkolwiek pogrążonej w kryzysie branży FMCG, jest ogromna” - czytamy w raporcie Starlinka. Analitycy firmy zaznaczają, że TVP na reklamach przy Euro mogłaby zarobić nawet o 10 mln zł, gdyby polska reprezentacja doszła do finału.

Starlink zwraca uwagę, że przy transmisjach Euro 2012 wyemitowano mniej więcej dwa razy spotów niż przy relacjach z mistrzostw świata i poprzedniego Euro (pokazywanego przez Polsat). Zatem mimo rekordowej oglądalności nastąpił bardzo niski szum reklamowy. Wyjaśnić to można trudną sytuacją panującą obecnie na polskim rynku marketingowym. „Wydatki na reklamę spadają. Wszystko wskazuje na to, że cały rok zakończy się ujemną dynamiką,. Z obecności reklamowej na czas Euro niemal całkowicie wycofała się pogrążona od ubiegłego roku w kryzysie branża FMCG oraz farmaceutyki. Są to kategorie, dla których mniej od względów wizerunkowych liczą się atrakcyjne koszty dotarcia, a czerwiec nie jest sprzedażowo kluczowym okresem” - opisują analitycy Starlinka.

grafika

W takiej sytuacji zyskali marketerzy, którzy mimo wysokich cen zdecydowali się wykupić reklamy przy Euro. „Mogli skorzystać na mniejszym wypełnieniu bloków reklamowych oraz tym, że wynikowe CPP było na porównywalnym poziomie z czerwcem 2011. Nawet przy najdroższych meczach z udziałem Polaków, rekordowe oglądalności zrekompensowały wysokie koszty reklamy” - opisuje Starlink. Natomiast TVP dzięki transmisjom Euro mimo wszystko mogła na kilka tygodni odzyskać udziały w oglądalności i zahamować spadek przychodów reklamowych.

Zdaniem analityków Starlinka Euro 2012 nie dało polskiemu rynkowi reklamowemu zastrzyku w postaci dodatkowych budżetów. Firma ocenia, że media inne niż telewizja, a zwłaszcza outdoor i kina, wręcz straciły na tej imprezie, ponieważ absolutnie kluczowi dla nich reklamodawcy z branży FMCG wstrzymali w czerwcu swoje wydatki, a sponsorzy Euro nie zrekompensowali tych strat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów