Streaming muzyki najpopularniejszy w Chinach. Brytyjczycy i Amerykanie w tyle (wideo, infografika)

Brytyjczycy i Amerykanie są w końcówce rankingu krajów najchętniej korzystających ze streamingu muzyki online - wynika z badania Havas Sports & Entertainment.

km
km
Udostępnij artykuł:

Tylko 30% Brytyjczyków regularnie korzysta z online'owych serwisów streamingowych, takich jak Spotify, Apple Music i Deezer. To najniższy wynik wśród 17 krajów objętych badaniem. Na pierwszym miejscu znalazły się Chiny, gdzie 86% populacji korzysta z tego typu usług, a zaraz za nimi Rosja, gdzie 84% mieszkańców przynajmniej raz w tygodniu używa serwisów streamingowych na życzenie.

Odpowiedzi respondentów z USA również sugerują, że korzystanie z serwisów streamingowych wolno rośnie w tym kraju – przynajmniej raz w tygodniu korzysta z nich 37% ankietowanych. Oznacza to, że zarówno Wielka Brytania, jak i USA pozostają znacznie poniżej średniej globalnej (49%) i nie dorównują takim krajom jak Brazylia (56%), Hiszpania (55%), Włochy (48%) i RPA (43%).

Podobne wyniki uzyskano w odniesieniu do liczby osób słuchających muzyki za pośrednictwem stron umożliwiających udostępnianie plików wideo, takich jak YouTube, Vimeo i Dailymotion. Najniższy poziom odnotowano w przypadku Brytyjczyków – 37% respondentów używało takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu. W USA deklarował to co drugi ankietowany.

Mieszkańcy krajów Ameryki Południowej wydają się korzystać ze stron umożliwiających udostępnianie plików wideo w większym stopniu niż mieszkańcy pozostałych kontynentów – z takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu korzysta prawie co dziesiąty Kolumbijczyk (88%), a także 87% Meksykanów i 82% Chilijczyków. Chiny osiągnęły wynik na poziomie 64%, czyli nieznacznie powyżej średniej globalnej, która wynosi 63%.

Badanie wykazało również, że 56% dzisiejszych entuzjastów muzyki przyznaje się do słuchania przynajmniej dziesięciu różnych gatunków. Poprzednie badanie przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment ujawniło istnienie "Generacji Shuffle" – nowego pokolenia osób słuchających muzyki, które wywodzi się z rewolucji cyfrowej. Dzięki niespotykanemu nigdy wcześniej dostępowi do ogromnych bibliotek nagrań, możliwemu w związku z pojawieniem się streamingu i opcji pobierania plików online, zdecydowanie wzrosła różnorodność gatunków muzycznych, których słuchają ich użytkownicy.

Badanie dotyczyło zainteresowania ludzi muzyką, a jego celem było zrozumienie, w jaki sposób muzyka oddziałuje na poszczególne osoby i ich relacje z markami w tej przestrzeni. Zdaniem 73% ludzi partnerstwo muzyczne poprawia wizerunek marki, a w opinii 70% ankietowanych sprawia, że marka wyróżnia się spośród swoich konkurentów. Zdaniem 62% muzyka zachęca ich do wypróbowania produktów i usług danej marki.

Ponadto podczas badania zidentyfikowano pięć różnych profili wielbicieli muzyki (określono je na podstawie ośmiu "logik zaangażowania" fanów muzyki zdefiniowanych w poprzedniej edycji badania, o którym pisaliśmy tutaj):1. Słuchacz:- 89% woli słuchać muzyki w domu,- 75% codziennie ogląda telewizję,- przynależność do tej grupy deklaruje 26,7% badanych w Polsce.Niektórzy miłośnicy muzyki cenią wspólne doświadczenia muzyczne podczas wydarzeń na żywo, Słuchacze wolą jednak bardziej intymną atmosferę i wybierają komfort własnego domu. Ta grupa, z niewielką pomocą swoich dzieci, jest zawsze na bieżąco z najnowszymi przebojami. Wśród polskich respondentów jest to najliczniejsza grupa. Spośród badanych krajów większy odsetek Słuchaczy jest tylko w Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.

2. Ekspert:- 88% poszukuje nowych talentów i piosenek podczas wydarzeń na żywo,- 76% uznaje się za ekspertów muzycznych,- przynależność do tej grupy deklaruje 22,1% badanych w Polsce.Ekspert zawsze znajduje się w centrum wydarzeń. Jest mistrzem kultury muzycznej, zawsze gotowym do udziału w quizie muzycznym w pobliskim pubie. Ta grupa wykazuje głód wiedzy i chce dokonywać odkryć muzycznych, co ułatwiają głównie platformy online. Eksperci prowadzą poszukiwania, słuchają i dzielą się swoją pasją ze społecznościami online.

3. Fan:- 83% ogląda programy telewizyjne związane z muzyką,- 38% otwarcie deklaruje swoje przywiązanie do określonej grupy lub artysty,- przynależność do tej grupy deklaruje 10,1% badanych w Polsce.Oddany Fan zrobi wszystko, aby wyrazić swoją miłość do artysty. W kulminacyjnym momencie koncertu Fan jest zahipnotyzowany tym, co dzieje się na scenie. Fan to również wielbiciel telewizyjnych show związanych z muzyką, które dają namiastkę tej fascynującej atmosfery. Zdecydowanie najrzadszy profil wśród polskich respondentów, zaledwie co dziesiąty z nich został sklasyfikowany jako Fan. Pod tym względem upodobania Polaków przypominają te wskazywane przez Belgów, Niemców, Francuzów oraz niehiszpańskojęzycznych obywateli USA.

4. Kolekcjoner:- 75% skupia się na muzyce, której słucha,- 54% kocha muzykę związaną ze swoim pochodzeniem kulturowym,- przynależność do tej grupy deklaruje 22,5% badanych w Polsce.Przedstawicieli tej grupy można znaleźć na całym świecie. Relacje z ludźmi i bliskość pozwalają im się wczuć w rytm. Pierwsza nuta przypomina im dawną miłość, magiczną chwilę, czas, miejsce. Muzyka ma dla nich szczególny smak – jest im wyjątkowo droga, ponieważ wiąże się z ich pochodzeniem kulturowym. Kolekcjonerzy są drugą pod względem liczebności grupą sympatyków muzyki w Polsce, zaś spośród respondentów z innych krajów większy odsetek Kolekcjonerów jest jedynie w Portugalii oraz (nieznacznie) Włoszech i Wielkiej Brytanii.

5. Wokalista:- 73% śpiewa,- 32% gra na instrumencie muzycznym,- przynależność do tej grupy deklaruje 18,6% badanych w Polsce.Wokalista najbardziej docenia muzykę, gdy sam ją tworzy. Może nie należy do grupy, która zawsze jest na bieżąco z trendami, ale nie trzeba go prosić dwa razy, aby zagrał lub coś zaśpiewał.

grafika

Badanie "Fans.Passions.Brands" zostało przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment we współpracy z Annenberg Innovation Lab Uniwersytetu w Południowej Karolinie w maju 2015 r. na 17 rynkach – we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Polsce, Rosji, RPA, USA (ze szczególnym uwzględnieniem hiszpańskojęzycznej ludności), Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Chile, Argentynie, Chinach i Belgii. Metoda badania opierała się na kwestionariuszach online, które za pośrednictwem firmy YouGov przesłano łącznie do 18 000 osób w wieku powyżej 13 lat.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów