Strefy Melomana powstały w siedmiu miastach w Polsce: w Warszawie, Płocku, Gdańsku, Lublinie, Szczecinie, Wrocławiu i w Białymstoku. Wszystkie, z bezpłatnym wstępem dla mieszkańców transmitowały na żywo finałowe przesłuchania pianistów w Konkursie Chopinowskim, a w Warszawie dodatkowo pokazano galę wręczenia nagród i pierwszy koncert laureatów.
– Konkurs Chopinowski to wydarzenie, które od ponad stu lat porusza serca melomanów na całym świecie. Łączy pokolenia, inspiruje, pokazuje, jak wielką siłę ma muzyka. Dzięki Strefom Melomana chcemy, by ta wyjątkowa atmosfera, dotarła także poza sale koncertowe i była dostępna nie tylko dla publiczności w Warszawie, ale również dla mieszkańców innych regionów Polski. To nasz sposób na dzielenie się pięknem muzyki Chopina, budowanie wspólnoty i promowanie kultury, która jest dumą Polski - powiedział na otwarciu strefy w Warszawie Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu firmy ORLEN S.A.

W Strefach Melomana na uczestników czekał różnorodny program wydarzeń towarzyszących - od rodzinnych aktywności po spotkania z artystami, sportowcami i popularyzatorami kultury. Do muzycznych wyzwań dołączyli ambasadorzy ORLEN Team. W Warszawie w warsztatach pianistycznych wzięła udział Anita Włodarczyk, we Wrocławiu – Maciej Szczepaniak, a w Gdańsku – Jakub Szymański. O twórczości Chopina opowiadali również uznani artyści, w tym twórcy filmu "Chopin, Chopin!" - reżyser Michał Kwieciński i aktor Eryk Kulm, wcielający się w postać kompozytora. Publiczność mogła także wziąć udział w inspirujących rozmowach z miłośnikami i popularyzatorami muzyki klasycznej. Wśród gości znaleźli się m.in. Gabriela Trepanowska (@dziewczynazobrazem) w Szczecinie i pianistka Julia Łozowska w Lublinie. Każdego wieczoru o godzinie 18:00 Strefy Melomana zamieniały się w koncertowe studia, transmitujące na żywo finałowe przesłuchania Konkursu.

W Białymstoku, Gdańsku, Lublinie, Płocku, Szczecinie i Wrocławiu strefy działały przez trzy dni, natomiast warszawska przestrzeń była otwarta o jeden dzień dłużej. ORLEN Strefy Melomana odwiedziło ponad 27 tysięcy osób. Materiały publikowane w mediach społecznościowych na kanałach ORLEN Art&Science, w związku z Konkursem Chopinowskim wygenerowały zasięg ponad 1,6 mln użytkowników oraz ponad 2,3 mln wyświetleń. To pierwszy taki projekt zorganizowany na skalę ogólnopolską, promujący kulturę wysoką, a także przybliżający dorobek i życie Fryderyka Chopina.
Projekt objęły swoim patronatem wszystkie wymienione miasta oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.











