Sukces TVP w Cannes

Duże zainteresowanie produkcjami TVP na międzynarodowych targach telewizyjnych w Cannes.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Telewizja Polska zaprezentowała ok. 150 swoich produkcji na odbywających się od 3 do 7 kwietnia  2006 r. międzynarodowych targach telewizyjnych w Cannes.

Na Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV – MILIA przedstawiciele Telewizji Polski odbyli 200 spotkań handlowych, prezentując  pięć rodzajów produkcji:  filmy i seriale TVP (m.in. „Jasminum”, „Wieża”, „Skazany na bluesa”, „M jak miłość”, „Oficer”, „Bulionerzy”, „Glina”, „Komornik”, „Oda do radości”, dzieła Krzysztofa Kieślowskiego), filmy dokumentalne oraz filmy dla dzieci i młodzieży, formaty i programy muzyczne.

4 kwietnia br., w Cannes odbyła się konferencja prasowa na temat rosyjskiej wersji „M jak miłość”, w której wzięli udział przedstawiciele TVP - Piotr Gaweł i Piotr Fajks oraz  reprezentanci firmy Amedia – rosyjskiego producenta serialu. Do tej pory telenowelę w Rosji obejrzało 35 milionów widzów, co sprawiło, że oglądalność pasma, w którym emitowany jest serial w stacji Pierwyj Kanał wzrosła o 150 proc. Po sukcesie serialu, Rosjanie wyrazili wstępne zainteresowanie serialem „Glina”.  Rozmowy o sprzedaży „M jak miłość” TVP prowadzi m.in. z przedstawicielami telewizji z Irlandii, Francji, Japonii, Niemiec, Belgii i Czech.

Wiele telewizji interesuje się fabularyzowanym serialem przyrodniczym TVP „Saga o prastarej puszczy”. Każdy z dziesięciu odcinków opowiada o innym zwierzęciu zamieszkującym polskie lasy. Zdjęcia do serialu rozpoczęto w 1998 roku, a jego zakończenie planowane jest na 2007 rok. Planowana jest również wersja kinowa filmu. Duże zainteresowanie budzą także wydane przez TVP na DVD i emitowane w telewizjach na całym świecie „Classic Music Videoclips” – animowane teledyski do utworów Chopina, Beethovena, Mozarta i innych kompozytorów muzyki poważnej. Zrealizowana w artystyczny, ale przystępny i atrakcyjny sposób produkcja została sprzedana do ponad 50 krajów, m.in. do Japonii i Chin. Inną atrakcyjną propozycją TVP są „Bajki i baśnie polskie”, które sprzedano m.in. do Włoch, Hiszpanii, Argentyny, Chin, Portugalii, Andory, na  Bliski Wschód i do Korei Południowej. Kilkudziesięciu kontrahentów potwierdziło zainteresowanie dokumentem „Still Alive” Marii Zmarz-Koczanowicz opowiadającym o Krzysztofie Kieślowskim.

Produkcjami TVP najbardziej zainteresowane są kraje europejskie: Węgry, Niemcy, Słowenia, Chorwacja i Finlandia. Najchętniej kupowanym gatunkiem filmowym są: filmy fabularne (28,2%), animacje (18,23%), filmy dokumentalne (17,65%), seriale dla dorosłych (11,14%) i seriale dla dzieci (5,6%). W przyszłości coraz ważniejszymi partnerami będą jednak Azja i Ameryka Południowa. W Ameryce Północnej rynek zdominowany jest przez odbiorców polonijnych, do których trafia ponad 75% sprzedawanych programów. Dominują tu seriale dla dorosłych, filmy fabularne i telewizyjne oraz dokumenty. Stacje amerykańskie kupują przede wszystkim fragmenty i filmy dokumentalne.

Zainteresowanie polską produkcją zaczynają wykazywać kraje Ameryki Południowej (głównie Argentyna, Brazylia i Meksyk). Zainteresowanie budzą tam zwłaszcza programy dziecięce (seriale i animacje), a także filmy  Krzysztofa Kieślowskiego. Na współpracę otwiera się też rynek bliskowschodni, zwłaszcza Izrael (40% zakupów) i Iran (35%). Wśród kupowanych materiałów dominuje produkcja dziecięca i filmy fabularne.

Rozwija się współpraca z Australią, Japonią, Chinami, Koreą i Tajwanem, a ostatnio z Wietnamem, Singapurem i Tajlandią. W Azji najbardziej popularne są filmy fabularne, dokumenty, animacje, seriale dla dzieci i dorosłych, zwłaszcza zrealizowane w oparciu o powieści historyczne.  Rynek ten kupuje przede wszystkim prawa telewizyjne i DVD, ale także, jako jeden z niewielu, wykazuje zainteresowanie prawami kinowymi.

Najlepiej sprzedające się produkcje TVP (od 1 stycznia 2003 r. do  marca 2006 r.) to:

Filmy fabularne: „Cześć, Tereska” (sprzedane do Czech, Słowenii, Finlandii, Szwecji, Słowacji, Chorwacji); „Wiedźmin” (Indonezja, Wietnam, Chiny, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Pogoda na jutro” (Węgry, USA (DVD- Polonia), Słowacja, Chorwacja, Czechy, Słowenia); „Warszawa” (Francja, Finlandia, Litwa, Węgry, Słowacja, Słowenia); „Komornik” (Finlandia, Węgry).

Seriale dla dorosłych: „Dekalog” (Wlk. Brytania, Grecja, Japonia, Ameryka Płd., Słowenia, Rumunia); „Czterej pancerni i pies” (Czechy, Węgry); „Stawka większa niż życie” (Czechy, Węgry); „Wiedźmin” (Wietnam, Chiny, Rosja, Czechy, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Ogniem i mieczem” (Japonia, Czechy, Rosja)

Produkcja dziecięca (ceniona przede wszystkim za brak przemocy i edukacje połączoną z rozrywką): „Bajki i baśnie polskie” (Chiny, Chorwacja, Argentyna, Malta, Bliski Wschód, Finlandia, Hiszpania, Iran); „Magiczne drzewo” (Kanada (pokazy w szkołach), Finlandia, Szwecja, Niemcy, Brazylia, Iran, Korea); Wideoklipy do muzyki klasycznej (Chiny, Tajwan, Izrael); „Miś Uszatek” (Słowenia, Finlandia); „Olimpiada Bolka i Lolka” (Czechy, Litwa, Węgry).

Dokumenty: „Dziobem i pazurem” (Finlandia, Węgry, Hong Kong, Szwajcaria); „Born Dead” (Estonia, Finlandia, Hiszpania); „Życie przed Tobą” (Holandia); „Żywot Michała” (Francja)

Inne produkcje: wywiad z Benedyktem XVI (Rumunia, Belgia, Dania, Portugalia, Kanada, Singapur);  dotyczące Jana Pawła II, Solidarności, Lecha Wałęsy (Niemcy, Francja, Włochy, Wlk. Brytania Kanada, USA)

Archiwa TVP: do najczęściej sprzedawanych należy „Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies”, „Miś Uszatek”, „Olimpiada Bolka i Lolka”. Dużą popularnością cieszą się także archiwa dokumentalne.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele