Sukces zrodzony z różnic

Chcesz osiągnąć powodzenie w e-commerce na wielu europejskich rynkach? Stawiaj na jakość, wykorzystuj lokalne szanse i szanuj różnice – radzi Piotr Stach. Współwłaściciel Firmy Expondo w rozmowie o blaskach i cieniach rozwoju biznesu e-commerce, skierowanego do przedsiębiorców.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Piotr Stach, współwłaściciel Firmy Expondo*

Zakładając wraz z Waldemarem Mossem w 2007 roku firmę Expondo postawiliście Panowie na rynek niemiecki. Dlaczego?

Razem z Waldemarem od początku naszej współpracy działaliśmy w Niemczech ze względu na nasze miejsce zamieszkania. Obydwaj mamy polskie pochodzenie, ale od wczesnego dzieciństwa żyliśmy w Niemczech. Ten rynek był więc dla nas naturalnym środowiskiem do rozpoczęcia wspólnej działalności biznesowej. Historia Expondo pokazała, że nasza decyzja była słuszna.

Teza o przejrzystych przepisach prawnych i podatkowych oraz czytelnych wytycznych dla przedsiębiorców potwierdziła się?

Powszechnie panująca opinia o jasnych przepisach i udogodnieniach dla przedsiębiorców w Niemczech to w 100 procentach prawda. My sami działalność gospodarczą otworzyliśmy w ciągu godziny. Wypełniliśmy czytelny formularz, mogliśmy liczyć na sprawny serwis – to bardzo ważne z punktu widzenia początkujących przedsiębiorców, dla których świat regulacji i podatków jest nowy. Co prawda, przepisów jest dużo, ale są one zrozumiałe – przedsiębiorca jasno wie, jakie są jego prawa i obowiązki, czego państwo od niego oczekuje.

W Polsce Expondo prowadzi działalność w Zielonej Górze, wkrótce zaplanowane jest otwarcie biur w kolejnych lokalizacjach. Jaki potencjał dostrzegacie Panowie na polskim rynku?

Polski rynek jest bardzo atrakcyjny dla przedsiębiorców, choć z innego niż w Niemczech powodu. W Niemczech stawki podatkowe są jednymi z najwyższych na świecie. W Polsce są bardziej przystępne. To duża zachęta dla zagranicznych inwestorów, zwłaszcza początkujących – my sami mogliśmy się o tym przekonać, z sukcesem rozwijając Expondo w Zielonej Górze. Od znajomych przedsiębiorców wiemy, że w Polsce dużo łatwiej niż na przykład w Niemczech jest uzyskać dofinansowanie unijne do swoich projektów - Unia Europejska mocno inwestuje w Polskę. Chociaż jako Expondo nigdy nie skorzystaliśmy z tego typu wsparcia, doceniamy taką możliwość.

Jak rozszerzali Panowie swoją działalność? Czy ekspansja Expondo na kolejne rynki była strategicznie zaplanowana, czy też wynikała z bieżących aktywności firmy?

W pierwszym roku działalności rozwijaliśmy biznes w Niemczech i w Austrii. W kolejnym roku weszliśmy do Polski, Francji i Anglii. Potem rozwijaliśmy działalność na rynkach z rejonu basenu Morza Śródziemnego – między innymi we Włoszech i w Hiszpanii.

Początkowo, planując ekspansję na kolejne rynki, nie robiliśmy żadnych skomplikowanych analiz –działaliśmy według naszego motto: „Get it done – po prostu to zrób”. Później, przy kolejnych rynkach, gdzie rozpoczęcie działalności było obarczone większym ryzykiem, korzystaliśmy z raportów analizujących liczbę ludności, PKB i PKB per capita, indeks gotowości konsumentów do zakupów i tym podobne.

Uważa się, że w branży e-commerce wejście na kolejne rynki jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku handlu tradycyjnego. Czy Pana zdaniem tak jest?

Branża sprzedaży internetowej ma tę zaletę, że umożliwia rozwijanie działalności w poszczególnych krajach bez tworzenia stacjonarnych struktur i organizowania kosztownego zaplecza logistycznego na miejscu.

W naszym przypadku przy wejściu na kolejne rynki po prostu tłumaczyliśmy na lokalne języki opisy produktów, instrukcje obsługi i dokumenty gwarancyjne, organizowaliśmy lokalny sklep internetowy i wspieraliśmy sprzedaż on-line działaniami marketingowymi.

Każdorazowo wielkim atutem byli nasi niemieccy partnerzy logistyczni. DHL miał już całą gotową infrastrukturę do wysyłek w różnych krajach, na których operowaliśmy. Dzięki podłączeniu się do ich systemu logistycznego, wysyłamy dziś paczki do Klientów w całej Europie.

Różnice językowe i kulturowe - jak radzą sobie Panowie z koordynacją biznesu realizowanego na 28 różnych rynkach?

Koordynacja biznesu prowadzonego na różnych rynkach jest poważnym wyzwaniem. Udaje się, jeśli stawia się na jakość produktów i obsługi – zwłaszcza obsługi klientów w ich języku ojczystym, i dostrzega potencjał w różnicach kulturowych.

Z naszych doświadczeń wynika, że są kraje, gdzie można z powodzeniem prowadzić komunikację po angielsku i takie, gdzie ten uniwersalny już dziś język mimo wszystko się nie sprawdzi. Francuzi oczekują komunikacji po francusku nawet, jeśli rozumieją angielski. W komunikacji wewnętrznej Expondo porozumiewamy się głownie po angielsku, jednak akceptujemy też komunikację w językach lokalnych.

Czy różnice kulturowe to stereotyp, czy cecha, której wpływ da się zauważyć w codziennej współpracy?

Z całą odpowiedzialnością mogę potwierdzić, że to zjawisko istnieje i daje o sobie znać! (śmiech). Mówiąc poważnie, warto w inności dostrzegać korzyść i szansę – to właśnie różnice są twórcze i determinują sukces. Włosi są bardziej ekspresyjni, Skandynawowie stonowani, Niemcy słyną z organizacji, a dla Polaka nie ma przeszkody, której nie pokona determinacją i kreatywnością  – wszystkie te cechy są bardzo pożądane. Jeśli mamy świadomość i poszanowanie dla inności, będziemy tylko korzystać. Z punktu widzenia biznesu ważne, by menadżer zarządzający różnorodną grupą narodowościową był wrażliwy i miał wysokie kompetencje społeczne.

Wspomniał Pan o jakości – jak wyznaczać standardy w tym zakresie?

Dobrym przykładem jest nasza strategia dotycząca gwarancji i zwrotów. Polityka Expondo opiera się na najlepszych niemieckich praktykach, gdzie rynek w kontekście praw konsumentów jest bardzo zaawansowany. Ten wysoki standard postanowiliśmy implementować lokalnie – nawet, jeśli nie było takich wymogów ze strony regulatorów w poszczególnych państwach. Klienci byli pozytywnie zaskoczeni naszą ofertą w tym zakresie i stało się to cennym wyróżnikiem Expondo.

Nasze produkty testujemy bardzo wnikliwie już na etapie prototypów. Podobnie, dbamy o wysoką jakość obsługi klienta – w e-commerce renoma, zaufanie i relacje są bardzo ważne. Nie można tylko spoczywać na laurach. My cały czas robimy swoje!

*Expondo

Grupa Expondo z siedzibą w Berlinie jest renomowanym producentem oraz internetowym sprzedawcą sprzętu dla profesjonalistów z różnych sektorów gospodarki. Asortyment firmy to ponad 2000 produktów, dostarczanych na 28 rynków w Europie, pod 11 własnymi brandami. Expondo jest właścicielem flagowej marki Royal Catering, przeznaczonej dla gastronomii, zaopatruje takie branże jak: przemysł, budownictwo i warsztaty. Od momentu powstania w 2007 roku, firma stale się rozwija, zatrudniając obecnie ponad 250 pracowników w trzech krajach: w Niemczech, Polsce i w Chinach. Wieloletnie doświadczenie producenckie pozwala firmie na utrzymanie najwyższych standardów jakości i konkurencyjnych cen. W 2017 roku grupa Expondo otrzymała prestiżowy tytuł „Diament Forbesa” za imponujący rozwój oraz tytuł „Gazeli Biznesu” oraz „e-Gazeli Biznesu” w rankingach Pulsu Biznesu.

Więcej o expondo:

Zapraszamy do naszego sklepu internetowego:

Więcej informacji:

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online