Szacuje się, że do 2020 roku każdy mieszkaniec naszego globu wygeneruje 5247 GB danych. Niezależnie od tempa i skali rozwoju cyfrowego wszechświata, liczba informacji analizowanych i wykorzystywanych do efektywnego zarządzania i rozwijania biznesu stanowi obecnie 0,5% wszystkich danych. Za 6 lat może ich być nawet 33%.
– Właśnie wchodzimy w nową erę zarządzania, która kwestionuje Zasadę Pareto (80/20) i stawia na oszczędność i precyzję nierozerwalnie związane z analizą Big Data – mówi Wojciech Borowski, Prezes McCann Worldgroup, moderator dyskusji eksperckiej SKM SAR na tegorocznym Forum Nowych Idei w Sopocie. – Dla firm z branży technologicznej i digital stan ciągłego eksperymentowania i wprowadzania poprawek na bieżąco jest czymś oczywistym. W świecie, w którym analiza Big Data staje się podstawą podejmowania decyzji biznesowych, wszystkie branże prędzej czy później będą musiały się na niej oprzeć. A ulepszenie małego szczegółu dzisiaj, zagwarantuje większe zyski i konkurencyjność w przyszłości – dodaje.

Najpopularniejsza teoria zarządzania - zasada 80/20 opierająca się na założeniu, że 20% zasobów jest w stanie wypracować 80% możliwego postępu w rozwoju organizacji, dzięki analizie Big Data zaczyna być kwestionowana. W czasach Big Data (czyli danych wielkoskalowych) zmienia się sposób dochodzenia do 80%. Aby je uzyskać, wystarczy wprowadzić dużo małych zmian, które szybko dadzą wymierny efekt ilościowy. Pozwala to na częste, szybkie i (w porównaniu do innych metod) tańsze testowanie różnych opcji biznesowych. A także na pewność co do podejmowanych decyzji, na którą ze względu na wysoką cenę badań i testów, dotąd stać było nielicznych.
Od tradycyjnych danych, Big Data odróżnia mniejszy stopień ustrukturyzowania, ale także większe zróżnicowanie. W zakres danych wielkoskalowych, mogą wchodzić teksty, materiały wideo, pliki dźwiękowe, dane zaczerpnięte z czujników czy kamer. Przeanalizowanie ich zawartości we wzajemnym zestawieniu, umożliwi wyciąganie dużo bardziej komplementarnych wniosków niezbędnych do pracy czy dalszego rozwoju, niż jak w przypadku wykorzystywanych dotychczas, baz danych.

Już w roku 2015 globalny rynek Big Data osiągnie wartość 48 mld dolarów, co stanowi aż pięciokrotny wzrost w stosunku do roku 2012. Prognozy mówią, że również do przyszłego roku, liczba miejsc pracy zajmowana przez osoby związane z implementacją i wykorzystaniem Big Data wyniesie ponad 4,4 miliona. Branże, w których obecnie zauważalny jest największy wzrost związany z użyciem tego typu analiz to: ubezpieczenia (40%), telekomunikacja (29%), wysoko zaawansowane technologie (26%), banki (19%), media (19%) i handel (13%).
Ponad dwie trzecie menadżerów wyższego szczebla potwierdza, że w najbliższych pięciu latach Big Data będzie dla nich strategicznym priorytetem, a 60% z nich wskazuje na zasadność tezy mówiącej o użyteczności danych wielkoskalowych dla podejmowania kluczowych decyzji i korzystnym wpływie na poziom konkurencyjności między firmami. Z własnego doświadczenia, już dzisiaj potwierdza ten fakt 19% menadżerów, co widoczne jest na przykładach firm UPS i Big Lots. Logistyczny gigant po analizie danych z nawigacji 60 tysięcy samochodów dostawczych, obliczył, że skrócenie jazdy każdego z nich o 2 km dziennie, przyniesie oszczędności rzędu 50 mln dolarów rocznie. Z kolei amerykańska sieć dyskontów, po przeanalizowaniu własnego systemu płatności, zwiększyła sprzedaż o 9%.

Tematyka Big Data, tak istotna dla przyszłości i rozwoju zarządzania w biznesie, będzie główną osią wystąpienia, jednego z niekwestionowanych autorytetów w tej dziedzinie, dr Amy Gershkoff, Dyrektora Działu Analiz i Insightów Konsumenckich w eBay, które odbędzie się w ramach najbliższego Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie. Amy Gershkoff, uprzednio zajmowała stanowisko szefa Działu Danych Naukowych w WPP, Data Alliance, a także współpracowała z ponad 350 firmami w związku z tworzeniem zintegrowanych technologicznie rozwiązań, dotyczących baz danych. Wcześniej, jako Dyrektor ds. Planowania mediów i współarchitekt strategii wyborczej prezydenta Baracka Obamy, zaprojektowała system optymalizacji mediów w związku z prowadzeniem kampanii wyborczych, który obecnie wyznacza światowe standardy w tym zakresie.

Prezentacja dr Amy Gershkoff, poświęcona danym wielkoskalowym zostanie uzupełniona przez panel dyskusyjny z udziałem polskich ekspertów: Igora Ostrowskiego – Przewodniczącego Rady ds. Cyfryzacji przy Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, Agnieszki Kosik – Prezesa MediaCom i mec. Macieja Ślusarka – Partnera w Firmie Prawniczej LSW. Dyskusja będzie moderowana przez Wojciecha Borowskiego, Prezesa McCann Worldgroup, Przewodniczącego Rady Nadzorczej SKM SAR.
***
Prezentacja i Rozmowa Ekspercka odbędą się 3 października 2014 roku o godzinie 17.30-19.00 w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.











