„Chcę zrozumieć” w nowej kampanii rządowej o szczepieniach na covid

Z początkiem października ruszy kampania informacyjna Ministerstwo Zdrowia „Chcę zrozumieć” mająca przekonać do szczepień przeciw COVID-19 tych, którzy wciąż jeszcze mają wątpliwości. - Będzie polegała na uszanowaniu tego, że jest to decyzja autonomiczna - zapowiada Adam Niedzielski.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
„Chcę zrozumieć” w nowej kampanii rządowej o szczepieniach na covid

Z badań focusowych wynika, że osoby nieprzekonane oczekują więcej przystępnych informacji na temat szczepionek. Dlatego wraz z kampanią MZ uruchomi też stronę internetową z niezbędną wiedzą - gov.pl/chcezrozumiec.

W pełni zaszczepionych jest już ponad 22,5 mln Polaków – podaje resort zdrowia. W dodatku - jak wynika z badań Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Uniwersytetu Warszawskiego i agencji badawczej ARC Opinia i Rynek - postawy osób sceptycznych wobec szczepień w czasie pandemii zmieniły się. Co trzecia osoba, która jeszcze w 2020 r. deklarowała, że nie zaszczepi się przeciwko COVID-19, zrobiła to w 2021 roku przynajmniej jedną dawką.

Jeszcze większa zmiana zaszła wśród osób wyrażających niepewność wobec takich szczepionek w 2020 roku. Ponad połowa z nich przyjęła jednak przynajmniej jedną dawkę. - Wciąż jednak duża część Polaków ma wątpliwości. Dlatego z początkiem października rozpoczynamy kampanię „Chcę zrozumieć” – informuje Ministerstwo Zdrowia.

 

„Spokojnie, rzeczowo przekonywać”

Kampania „Chcę zrozumieć” ma spokojnie i rzeczowo przekonywać, a nie tylko zachęcać do szczepień. - Pokazujemy, że rozumiemy wątpliwości i w odpowiedzi na nie dostarczymy argumentów, które pomogą podjąć decyzję – mówił minister Adam Niedzielski podczas środowej konferencji inaugurującej kampanię, dodając: - Kampania będzie polegała na uszanowaniu tego, że decyzja o szczepieniu jest to decyzja autonomiczna.

Ministerstwo opracowało filmowe spoty i materiały graficzne. Strona internetowa gov.pl/chcezrozumiec zawierać ma z kolei najważniejsze informacje o szczepionkach i szczepieniach. - Nie unikamy na niej trudnych tematów, dotyczących rzadko występujących, ale możliwych skutków ubocznych szczepień. Jesteśmy przekonani, że otwartość i chęć zrozumienia to dobra postawa w rozmowie z osobami nieprzekonanymi – przekonywał minister.

grafika

Dr Anna Lewandowska, konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, w trakcie konferencji mówiła, że rozmawiała z wieloma wątpiącymi, w tym rodzicami. - Za większością decyzji o braku szczepienia krył się lęk. Kampania "Chcę zrozumieć" ma rozwiać wątpliwości, a tym samym przekonać niezdecydowanych rzeczową argumentacją – tłumaczyła.

 

Resort zmienia narrację

W 2021 roku MZ prowadziło już kampanię zachęcającą do szczepień – pod jasnym, krótkim hasłem „#SzczepimySię”. Jednak – zdaniem wielu ekspertów – kampania pozostawała „pustym apelem”, a problem szczepienia spłycono w niej do instagramowego hasztagu. Pokazywani ambasadorzy kampanii byli jedynie „ozdobnym elementem obrazka, a nie poważnymi, zaufanymi autorytetami”. Stąd zmiana narracji resortu zdrowia w kolejnej odsłonie akcji.

- Zmianę charakteru kampanii można sprowadzić do tego, że do tej pory mówiliśmy: „szczepmy się”, a teraz będziemy mówili raczej w konwencji: „co potrzebujesz wiedzieć, jakie informacje potrzebujesz zgromadzić, żeby podjąć autonomiczną decyzję" – powiedział podczas środowej konferencji prasowej minister Niedzielski. Rzecznik resortu zdrowia Wojciech Andrusiewicz poinformował, że kampania w mediach wraz ze stroną internetową wystartują w przyszłym tygodniu.

Rządowa kampania zachęcająca do szczepień na koronawirusa była prowadzona od początku 2021 r. Bohaterem pierwszego etapu był Cezary Pazura (jeden ze spotów nawiązywał do kultowej komedii „Kiler”), natomiast w połowie maja ruszyła odsłona pod hasłem „Ostatnia prosta”, której głównym ambasadorem był Maciej Musiał, a ponadto wykorzystano wizerunki wielu sportowców, w tym reprezentantów Polski w siatkówce i lekkiej atletyce oraz piłkarzy Legii Warszawa.

Od początku lipca trwała z kolei loteria promująca szczepienia. W towarzyszących jej spotach występowali także aktorzy Małgorzata Socha i Jan Wieczorkowski.

jk
Autor artykułu:
jk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"