Szczerze doradzać czy po prostu sprzedawać?

Miałem ostatnio do czynienia z dość nietypową sytuacją - felieton Macieja Kalicińskiego.

Maciej Kaliciński-Marketing Manager WGI Consulting
Maciej Kaliciński-Marketing Manager WGI Consulting
Udostępnij artykuł:

Miałem ostatnio do czynienia z dość nietypową sytuacją. Pewien znany mi sprzedawca zaprotestował ostro przeciwko sprzedaży produktu, który nie dość, że oferował mu ponadprzeciętne stawki prowizyjne, to na dodatek był niesamowicie łatwy w sprzedaży. Można powiedzieć, że przy odrobinie zaangażowania, sprzedawałby się „jak ciepłe bułeczki”, a perspektywa możliwych do osiągania w ten sposób zysków, niejednemu zawróciłaby w głowie. Sprzedawca ten na dodatek posiadał doskonałą bazę klientów i duże doświadczenie, nie miałby więc żadnych problemów z połączeniem tych elementów i w efekcie szybkim wzbogaceniu się. Jednak tego nie zrobił, choć wielu jego kolegów po fachu, od dawna z sukcesami w ten sposób zarabia. W dzisiejszym, przepełnionym żądzą pieniądza świecie to wręcz nie przystoi, prawda?

 Jaki to cudowny produkt, zapewne zapytacie? W ulotce reklamowej same zalety i superlatywy. Zero wad. Sielanka, raj na ziemi. Czy te uśmiechnięte twarze, te szczęśliwe rodziny, ci pełni energii staruszkowie ze stock’owych zdjęć, potrafiliby kłamać? Czy niewiarygodne, nieosiągalne w ofercie konkurencji korzyści, niesamowite stopy zwrotu, gwarantowane bezpieczeństwo i w ogóle wszystkie inne wspaniałe cechy tej życiowej inwestycji, mogłyby kogokolwiek zawieść? „To niemożliwe” – powiedziałby prawdziwy sprzedawca – jednocześnie podsuwając pięknie dopracowaną umowę, do podpisu, omamionemu perspektywą wiecznego dobrobytu, klientowi.

 A jednak nasz sprzedawca nie potrafił przejść do porządku nad jedną rzeczą. Produkt, który kierownictwo kazało mu sprzedawać, był nie do końca fair wobec klienta. Dodajmy, że nasz sprzedawca w swym portfolio produktów miał także inne oferty. Ta po prostu mogła być, zarówno dla niego, jak i dla firmy, którą reprezentował, najbardziej zyskowna. 

W tym przypadku, kilka zapisów w umowie, kilka malutkich literek (pisanych czwóreczką, a może trójeczką...), którymi nie ma co zanudzać zabieganego klienta podczas rozmowy sprzedażowej, naprawdę robiło różnicę. Produkt okazywał się już nie tak atrakcyjny, nie tak tani, nie tak pozbawiony dodatkowych kosztów i wad. Stawał się przeciętny, a może nawet gorszy i znacznie droższy niż podobne formy oferowane przez inne firmy. „Ale te prowizje, te zyski! Przecież mam zarabiać, sprzedawać, a nie się rozczulać.” – rzekłby ktoś. Fakt, nikt z nas nie pogardziłby prowizjami, które idą w parze z taką, udaną transakcją. Ale jest też druga strona tego wszystkiego, jest etyka zawodowa, rzecz o której sprzedawcy zbyt często zapominają.

Mój znajomy, o którym tu mówimy, zawsze dumnie przedstawia się jako doradca, a nie jako sprzedawca (pomimo iż faktycznie tym właśnie się trudni). Uznaje bowiem, iż jego obowiązkiem jest obsługiwać swoich klientów w taki sposób, aby zawsze byli zadowoleni z oferowanych im rozwiązań. Wierzy, że istnieje niepisany układ, opierający się na wzajemnym zaufaniu, pomiędzy nim a każdym jego klientem. Tym sposobem pozostawaje lojalny, wobec każdego z nich, a także wobec siebie i reprezentowanej przez siebie firmy.

„Idealista, żyjący złudzeniami, w oderwaniu od rzeczywistości?” – zapyta ktoś na koniec. A ja zapytam w zamian – „A ty przez jakiego sprzedawcę chciałbyś być obsługiwany?”

Maciej Kaliciński-Marketing Manager WGI Consulting
Autor artykułu:
Maciej Kaliciński-Marketing Manager WGI Consulting
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online