Szef marketingu Wedla o największym problemie z przetargami. "Szacunek powinien być obustronny"

Największy problem z przetargami reklamowymi z perspektywy Wedla? Nadmierne wykorzystanie sztucznej inteligencji. – Martwi mnie, gdy agencje, mimo dużego nakładu pracy, w przetargach przedstawiają pomysły wygenerowane głównie przez AI, bez prawdziwego, ludzkiego skupienia na rzetelnej odpowiedzi na brief – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Bogacz, dyrektor marketingu i innowacji w firmie Wedel.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Szef marketingu Wedla o największym problemie z przetargami. "Szacunek powinien być obustronny"
Krzysztof Bogacz, dyrektor marketingu i innowacji w firmie Wedel

O różnych aspektach procesów przetargowych w branży reklamowej piszemy na naszych łamach regularnie. Głos w dyskusji często zabierają stowarzyszenia branżowe i agencje. Jak wygląda perspektywa klienta? O problemy przetargów pytamy Krzysztofa Bogacza, szefa marketingu Wedla.

Nadużywanie AI w pracy agencji to dla mnie problem. Z perspektywy osoby, która zaczynała karierę w marketingu właśnie w agencji, wiem, że czasem presja czy duża liczba obowiązków prowadzi do poszukiwania drogi na skróty. Jednak w procesie przetargowym szacunek powinien być obustronny – podkreśla ekspert.

– Martwi mnie, gdy agencje, mimo dużego nakładu pracy, w przetargach przedstawiają pomysły wygenerowane głównie przez AI, bez prawdziwego, ludzkiego skupienia na rzetelnej odpowiedzi na brief. To odbiera wartości procesowi i utrudnia budowanie zaufania między klientem a agencją – dodaje Bogacz.

Kto hamuje podpis pod Białą Księgą Komunikacji Marketingowej?

Patologie przetargowe miała uporządkować przyjęta w 2017 roku Biała Księga Komunikacji Marketingowej. Do dziś jednak na palcach jednej ręki można policzyć klientów, którzy ją podpisali. Skąd te opory? W ocenie Krzysztofa Bogacza problem nie leży po stronie działów marketingu.

– Jestem przekonany, że marketingowcy doceniają i szanują Białą Księgę. W wielu firmach jednak relacjami z dostawcami – również marketingowymi – kierują działy zakupów, które często niechętnie przyjmują zewnętrzne wytyczne. W naszym przypadku nie tylko podpisaliśmy Białą Księgę, ale aktywnie uczestniczyliśmy z multidyscyplinarnym zespołem w procesie jej powstania. Jednocześnie rozumiem, że w dużych, zagranicznych firmach, gdzie priorytetem są ścisłe wskaźniki ekonomiczne, Biała Księga może być postrzegana jako dodatkowe ograniczenie – analizuje Bogacz.

Rejection fee – standard rynkowy czy wyjątek?

Rozmówcę Wirtualnemedia.pl zapytaliśmy także o rejection fee. Szef marketingu Wedla podkreśla, że jego firma wypłaca wynagrodzenie za udział w przetargach wszystkim uczestnikom.

– Jeśli budżet nie przewiduje pokrycia takiego wynagrodzenia, po prostu rezygnujemy z organizowania przetargu. Dla osób spoza marketingu może to być trudne do zrozumienia, ale naszym zdaniem najlepszym sposobem, by rejection fee stało się standardem rynkowym, jest asertywność agencji – konsekwentne odmawianie udziału w przetargach, które go nie przewidują. Tak samo warto postępować, gdy brief jest niedopracowany lub gdy zaproszono do niego zbyt wiele firm – mówi Krzysztof Bogacz.

Bojkot Republiki. "Powtórzylibyśmy to"

W ubiegłym roku o Wedlu zrobiło się głośno z powodu reklamowego bojkotu Telewizji Republika. Marka – po skandalicznych słowach Jana Pietrzaka na antenie stacji Tomasz Sakiewicza – przeznaczyła wykupioną kampanię nie na własne spoty, lecz na planszę edukacyjną o mowie nienawiści.

Zdecydowanie powtórzylibyśmy tę decyzję – wspomina Krzysztof Bogacz. – Nie była ona motywowana względami komercyjnymi, a wewnętrznymi standardami i wartościami. Priorytetem pozostaje dla nas szacunek wobec każdego konsumenta oraz jasne komunikowanie, jakie wartości stoją za marką Wedel – podkreśla.

Cała sprawa była także impulsem do dyskusji o sposobach dystrybucji telewizyjnego ad inventory reklamodawców przez agencje mediowe i biura reklamy nadawców.

Doświadczenia związane z Telewizją Republika pokazały, że dziś marketerzy i specjaliści ds. mediów przywiązują większą wagę do sposobu alokacji budżetów reklamowych. To wyzwanie, ponieważ zarówno agencje mediowe, jak i dostawcy mediów często oferują gotowe pakiety dotarcia. Od zeszłego roku rynek wyraźnie nauczył się przyglądać dokładniej, gdzie trafiają środki reklamowe i jakie efekty przynoszą, co wymaga od nas większej precyzji w planowaniu kampanii – analizuje Bogacz.

Pozycjonowanie marki Wedel. Mniej chłopca na zebrze

Marka Wedel od lat kojarzy się Polakom z kultowym "chłopcem na zebrze". Ten motyw wciąż jest wykorzystywany, jednak firma świadomie ogranicza jego obecność.

– W nowym pozycjonowaniu marki odchodzimy od motywu chłopca na zebrze – przyznaje Krzysztof Bogacz. – Motyw ten pozostaje obecny jako element ekspozycji w naszym muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel, natomiast w szerszej narracji skupiamy się na autentycznej przyjemności płynącej z jedzenia czekolady – zdradza marketer.

Fabryka Czekolady E.Wedel kilka dni temu obchodziła pierwsze urodziny. W ciągu roku odwiedziło ją ponad 350 tys. zwiedzających. Z perspektywy marketingowej to niezwykle atrakcyjny punkt styku konsumenta z marką, często pierwszy w życiu – przyznaje Bogacz.

– To miejsce, które opowiada o świecie czekolady, ale czekolady w Polsce nie byłoby bez rodziny Wedlów. Naturalnie przeplatamy tu wiedzę merytoryczną z wątkami historycznymi marki E.Wedel. Jest to jedno z naszych wiodących narzędzi marketingowych i punktów styku z konsumentem – mówi dyrektor marketingu.

– Kiedy muzeum powstawało, w pierwszym roku traktowaliśmy je jako niepodrabialny touchpoint i wyjątkowe narzędzie. Z czasem zaczęliśmy patrzeć na nie jak na asset, który wykorzystujemy w komunikacji. Co oznacza, że wpisujemy je w nasze plany marketingowe. Przykładem jest wielka loteria produktów wedlowych, w której komunikowaliśmy, że nagrodą będą bilety do muzeum czy kampania o Ptasim Mleczku – podsumowuje Krzysztof Bogacz.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych