Szef sprzedaży TVN Media: TVN „najmłodszym kanałem” wśród wielkiej czwórki

Biuro reklamy TVN Media zmieniło w tym roku grupę rozliczeniową dla głównych anten z 16-49 na 20-54. - Zmiana jest bardziej ewolucyjna niż rewolucyjna. TVN jest „najmłodszym” kanałem spośród Big 4 - tłumaczy Wirtualnemedia.pl. Marcin Idzik, dyrektor sprzedaży w TVN Media.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

- Późniejszy niż zwykle termin podpisania umów rocznych jest odpowiedzią na potrzebę rynku w świetle dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego. Zależy nam, żeby złożone deklaracje były jak najpewniejsze i żeby były składane z przekonaniem ich realizacji. Opublikowana teraz Polityka Handlowa nie różni się od tej, którą prezentowaliśmy reklamodawcom oraz agencjom i domom mediowym na przełomie grudnia i stycznia - przekonuje Marcin Idzik, dyrektor sprzedaży TVN Media.

- Struktura całej Polityki jest bez zmian w porównaniu z latami poprzednimi. Najważniejsze korekty na rok 2023 to zróżnicowane podwyżki CPP w poszczególnych klastrach, które w znakomitej większości są mniejsze niż aktualna inflacja monetarna, promocja zakupu cennikowego, zwiększenie udziału zakupu digital w naszym ekosystemie w dotarciu do najniższej ceny z klastra oraz zmiany grup rozliczeniowych - mówi Idzik.

Nowa grupa rozliczeniowa TVN i TVN7

Jedną z istotnych zmian, które do polityki handlowej wprowadzono z początkiem tego roku jest zmiana dotychczasowej grupy rozliczeniowej stosowanej przy kampaniach z reklamodawcami i agencjami mediowymi dla głównych anten TVN i TVN7. Do tej pory TVN Media stosowało dla tych stacji grupę rozliczeniową widzów w wieku 16-49 lat – i było jedynym biurem reklamy telewizyjnej, które taki target brało jeszcze pod uwagę. Nowa grupa rozliczeniowa to wszyscy widzowie w wieku od 20 do 54 lat.

- Zmiana jest bardziej ewolucyjna niż rewolucyjna. TVN jest „najmłodszym” kanałem spośród Big 4. Fakt ten połączyliśmy z wynikami badań grup celowych naszych reklamodawców i w efekcie w roku 2023 najbardziej efektywną grupą rozliczeniową będzie właśnie A20-54 – mówi Idzik.

Biuro reklamy TVP i Polsat Media zmiany w tym zakresie wprowadziły już rok temu - w politykach handlowych ogłoszonych na 2022 rok. Telewizja Polska zmieniła wówczas grupę rozliczeniową z wszyscy 16-59 na wszyscy 7-74, a Telewizja Polsat - z wszyscy 16-49 na wszyscy 16-59. Grupy te są szersze niż target TVN czy TVN7, cały czas obecne są w nich np. nastolatkowie.

Przy obserwowanym ilościowym spadku widowni telewizyjnej, zwłaszcza w młodszych grupach, przesunięcie targetu rozliczeniowego w stronę starszego pokolenia jest de facto ruchem obronnym i spóźnionym w porównaniu do innych nadawców, takich jak Polsat i TVP – twierdził w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Teodorczyk z Channel Factory Polska.

Co na to TVN Media? - Zmiany grup rozliczeniowych były poprzedzone badaniem jakimi grupami celowymi posługują się nasi reklamodawcy oraz oczywiście analizą konsumpcji treści wideo w naszych kanałach telewizyjnych w różnych kohortach wiekowych – tłumaczy Marcin Idzik - Kluczową rolę odgrywa również programowanie naszych kanałów, ponieważ dotarcie do widza w wieku 16-tu lat oraz do widza w wieku 49-ciu lat w tym samym czasie wydaje się karkołomnym przedsięwzięcie - dodaje.

Spółka TVN Media zmieniła również grupę rozliczeniową w pakietach Kobieta Premium (kobiety z miast powyżej 50 tys. mieszkańców), Mężczyzna Premium (mężczyźni z miast powyżej 50 tys. mieszkańców ) i Miasta Premium ( wszyscy z miast powyżej 50 tys. mieszkańców) z ;ludzi w wieku 16-49 na osoby w wieku 20-49. W pakiecie Młodzież Premium grupę zawężono do osób z miast powyżej 50 tys. mieszkańców (nadal są to osoby w wieku 13-34). W pakiecie Zbiorczym grupę zmieniono z 16-64 na 20-64. Pojawił się też pakiet Zasięg DTT (telewizja naziemna) z grupą 20-54.  

Marcin Idzik: każdy reklamodawca ma swoją grupę celową

- Cel wprowadzania innych grup celowych niż A16-49 jest taki, żeby były one jak najbardziej zbliżone zarówno do profilu stacji oraz do grup celowych reklamodawców. Zadaniem jest eliminowanie zbędnych kontaktów w zakupie kampanii. Każdy reklamodawca ma swoją grupę celową i swoje indeksy przeliczeniowe, ale profil stacji i jej wycena w grupie rozliczeniowej są oczywiście najważniejsze obok zasięgu i efektywności zakupu – podsumowuje dyrektor sprzedaży TVN Media.

Spółka TVN Media zamyka proces negocjacji na ten rok 19 kwietnia - to ostateczny termin na podpisanie umów rocznych.

W lutym 2023 r. liderem oglądalności wśród wszystkich widzów awansowała TVP2. W grupach 16-49 i 16-59 na czele znalazł się TVN, który wyprzedził Polsat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów