Szybki rozwój mobilnego internetu w Europie Środkowo-Wschodniej

Internauci z regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) coraz częściej surfują w sieci za pomocą smartfonów i tabletów. W czerwcu br. co siedemnasta odsłona w tej części starego kontynentu została wygenerowana za pomocą urządzenia mobilnego. Wśród producentów urządzeń przenośnych palmę pierwszeństwa wciąż dzierży Apple - wynika z badania firmy Gemius.

km
km
Udostępnij artykuł:

Ruch mobilny rozwija się w Europie Środkowo-Wschodniej w szybkim tempie. W grudniu 2011 r. ok. 4% odsłon monitorowanych przez  firmę Gemius dokonanych zostało z urządzeń mobilnych. Udział odsłon mobilnych we wszystkich odsłonach generowanych w regionie CEE wzrósł na przestrzeni sześciu miesięcy o połowę (grudzień 2011-czerwiec 2012).

Stopniowo swoją pozycję umacnia Apple. Według danych Gemius, w czerwcu br. prawie 40% wszystkich odsłon mobilnych dokonanych zostało z urządzeń firmy z Cupertino. Produkty Apple są popularne zwłaszcza w krajach bałtyckich. Przykładowo połowa wszystkich odsłon mobilnych generowanych w Estonii pochodzi właśnie z urządzeń z logo nadgryzionego jabłka.

grafika

Apple nie jest jednak liderem wśród producentów urządzeń przenośnych w całym regionie CEE. Na Ukrainie i w Białorusi na rynku urządzeń mobilnych przoduje Nokia. W tym drugim kraju Apple zajmuje drugą pozycję, wyprzedzając jedynie nieznacznie (ok. 1 pkt. proc. przewagi) chińską markę Huawei, z której urządzeń wykonano tam prawie 17% mobilnych odsłon. Tymczasem średni udział odsłon mobilnych z urządzeń Huawei w całym regionie w czerwcu 2011 r. wyniósł zaledwie 3%.

Pozycja Nokii, która na wielu światowych rynkach została w ostatnim czasie wyprzedzona przez Samsunga, wyraźnie słabnie także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na przestrzeni 2011 roku fińska firma straciła tutaj 13 pkt. proc. udziału w odsłonach mobilnych. Samsung z kolei zdecydowanie rósł w 2011 roku w siłę. Zgodnie z danymi gemiusTraffic za czerwiec 2012 r., ponad 1/5 wszystkich mobilnych odsłon wykonywanych w Europie Środkowo-Wschodniej pochodziła z urządzeń koreańskiego producenta. Udział odsłon mobilnych dla urządzeń Nokii był w tym samym okresie o 4 pkt. proc. niższy. Samsung jest popularny zwłaszcza w Słowenii, na Węgrzech i na Litwie, gdzie ponad 25% odsłon mobilnych generowanych jest za pomocą jego produktów.

Inne popularne marki urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej to HTC oraz Sony Ericsson. Produkty od HTC są używane najczęściej w Czechach i na Słowacji, gdzie ich udział w mobilnych odsłonach wynosił w czerwcu br. odpowiednio 10,4% i 13,2% (na podstawie danych gemiusTraffic). Smartfony i tablety Sony Ericsson są szczególnie popularne na Węgrzech (11,1% odsłon mobilnych), w Polsce (13,4%) oraz na Słowacji (11,3%).

Modele urządzeń przenośnych, które wyraźnie dominują na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, to flagowe produkty Apple: iPad oraz iPhone. Tablet firmy z Cupertino największą popularnością cieszy się w Estonii, Rosji i Słowenii (ponad 30% wykonanych odsłon mobilnych w każdym z tych krajów), a smartfon używany jest w szczególności przez Chorwatów (32%). Trzecie miejsce w regionie zajmuje Samsung GT-i9100 (Galaxy SII). Średni odsetek odsłon mobilnych generowanych w tej części Europy za pomocą tego smartfona wyniósł 3,5%, o ponad 20 pkt. proc. mniej niż w przypadku obecnego lidera w regionie – iPada.

grafika
km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"