Ta polska społecznościówka dalej zarabia. Chociaż jest starsza od Grona i Naszej Klasy

Działający od dwóch i pół dekady serwis Fotka, chociaż daleko mu do odwiedzalności najpopularniejszych platform społecznościowych, nadal notuje stabilne wyniki finansowe. W 2024 roku przy 3,9 mln zł przychodów (głównie z usługi subskrypcyjnej Klub Gwiazd) zarobiła na czysto 1,2 mln.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Ta polska społecznościówka dalej zarabia. Chociaż jest starsza od Grona i Naszej Klasy
Aplikacja mobilna Fotki

Fotka.com została uruchomiona na początku 2001 roku, jeszcze przed wybuchem popularności innych polskich platform społecznościowych: Grono.net czy Naszej Klasy. Obie te witryny boom przeżywały przez kilka lat, a obecnie już nie działają (Nasza Klasa, przemianowana potem na NK.pl, została zamknięta w połowie 2021 roku, siedem lat po przejęciu przez Ringier Axel Springer Polska).

Tymczasem Fotka.com nadal funkcjonuje. Daleko jej do czołowej dziesiątki platform społecznościowych pod względem zasięgu: w czerwcu 2025 roku przyciągnęła (jako serwis www i aplikacja mobilna) 782,1 tys. internautów, a w lipcu – 772,3 tys., podczas gdy zajmująca dziesiąte miejsce pod względem zasięgu w kategorii społecznościowe platforma Threads miała w lipcu 2,71 mln odwiedzających (wszystkie dane z Mediapanelu).

Przy czym Fotka ma zaangażowanych użytkowników: w czerwcu każdy z nich spędził na platformie średnio godzinę, 21 minut i 50 sekund. To wynik porównywalny z tym platformy X (godzina, 47 minut i 3 sekundy), a znacznie wyższe osiągają tylko Snapchat (ok. trzech godzin), Instagram (ok. sześciu godzin) oraz Facebook i TikTok (powyżej 15 godzin).

Fotka zarabia głównie na Klubie Gwiazd

Jak przekłada się to na finanse spółki zarządzającej Fotką? W 2024 roku wypracowała 3,87 mln zł przychodów sprzedażowych, o 2,6 proc. mniej niż przed rokiem. Zarabia w dwóch głównych obszarach: emisji reklam i opłat od użytkowników. W tym drugim oferuje przede wszystkim opcję subskrypcyjną Klub Gwiazd, kosztującą od 6,15 zł brutto za 14 dni do 54 zł za 180 dni.

I to właśnie Klub Gwiazd jest podstawą biznesu Fotki. W ub.r. wypracował 3,25 mln zł przychodów, wobec 3,37 mln rok wcześniej. Natomiast wpływy reklamowe zmalały r/r z 351,4 do 332,3 tys. zł.

Wyniki finansowe Fotki w 2024 i 2023 r.
Wyniki finansowe Fotki w 2024 i 2023 r. © Licencjodawca

Firma w sprawozdaniu wskazała, że stawia na algorytmy oparte o sztuczną inteligencję, a w ub.r. wprowadziła na swojej platformie nowe funkcjonalności związane z wymianą wiadomości przez użytkowników oraz zmiany w sposobie wyszukiwania na niej osób.

– Nowa opcja znikających wiadomości multimedialnych, obejmująca zdjęcia, wideo oraz wiadomości głosowe, umożliwia użytkownikom dokonanie wyboru, czy wiadomość ma być dostępna do wielokrotnego odtworzenia, czy tylko raz. Dzięki tej innowacji udało się zwiększyć rentowność, poprawiając zarówno zaangażowanie użytkowników, jak i efektywność monetyzacji – wyliczyła.

1,2 mln zł zysku Fotki

Koszty operacyjne Fotki są mocno o ponad milion zł niższe od przychodów. W 2024 roku wyniosły 2,54 mln zł, o 2,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Wydatki na usługi obce zwiększyły się z 1,68 do 1,88 mln zł, zaś te na wynagrodzenia zmalały z 387,5 do 232,3 tys., a te sklasyfikowane jako pozostałe – 315 do 273,9 tys.

Zyskowność spółki nieznacznie zmalała: na poziomie operacyjnym 1,37 do 1,33 mln zł, a w ujęciu netto – z 1,24 do 1,2 mln.

Zeszłoroczny zysk w całości przeznaczono na dywidendę (po 49 proc. udziałów firmy mają Rafał Agnieszczak i Andrzej Ciesielski, a 2 proc. należy do spółki z o.o. Fotka).

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Wyniki finansowe Fotki w 2024 i 2023 r.
Wyniki finansowe Fotki w 2024 i 2023 r. © Licencjodawca

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy dziennikarz w Radiu ZET

Nowy dziennikarz w Radiu ZET

Anna Kochanowska w Soul & Mind

Anna Kochanowska w Soul & Mind

Zamiast narzekać na AI w reklamie, zrobił świąteczny musical o ciężarówkach Coca-Coli

Zamiast narzekać na AI w reklamie, zrobił świąteczny musical o ciężarówkach Coca-Coli

Byli naczelni Business Insider Polska i Money.pl w Biznes Enter [NASZ NEWS]

Byli naczelni Business Insider Polska i Money.pl w Biznes Enter [NASZ NEWS]

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI
Materiał reklamowy

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI

Te kanały zastąpią stacje MTV. Dostały już koncesje, ale nie w Polsce

Te kanały zastąpią stacje MTV. Dostały już koncesje, ale nie w Polsce