TikTok jest należącą do chińskiej firmy Bytedance mobilną aplikacją społecznościową adresowaną głównie do młodych osób – według badań agencji GetHero 64 proc. użytkowników platformy to internauci w wieku od 13 do 15 lat. W połowie ub.r. TikTok został połączony z przejętą przez Bytedance aplikacją Musical.ly.
Od pewnego czasu dochodzenie w sprawie funkcjonowania TikTok prowadziła amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC). Rozpoczęła ona postępowanie po doniesieniach rodziców, że TikTok w nielegalny sposób zbiera i udostępnia dane na temat użytkowników poniżej 13 lat bez zgody ich opiekunów.
FTC ustaliła że TikTok gromadził informacje o nieletnich użytkownikach, a także udostępniał informacje m.in. na temat ich lokalizacji innym osobom korzystającym z aplikacji. Dodatkowo platforma miała nie reagować na skargi rodziców ograniczając się jedynie do blokowania kont których dotyczyły interwencje, ale nie usuwając z serwerów spornych danych.

Ostatecznie FTC i TikTok zawarły ugodę, w ramach której firma ma zapłacić najwyższą karę którą mógł nałożyć urząd w kwocie 5,7 mln dol. Dodatkowo TikTok zobowiązała się do wprowadzenia ograniczeń dla dzieci do 13 lat – nie będą one mogły m.in. zamieszczać w aplikacji własnych filmów, pozostanie im tylko możliwość obserwowania wybranych kont na platformie oraz wchodzenie z nimi w interakcje. TikTok rozpoczął też publikowanie instruktażowych filmików dla dzieci informujących o tym jak bezpiecznie korzystać z aplikacji.
TikTok staje się coraz popularniejsza na całym świecie. Według danych firmy SensorTower liczba pobrań aplikacji przekroczyła miliard, a tylko w 2018 r. została ona zainstalowana ponad 663 mln razy.

W Polsce w 2018 r. liczba pobrań TikToka przekroczyła 5,7 mln. Bytedance, właściciel TikToka jest obecnie najcenniejszym startupem na świecie z rynkową wyceną na poziomie 75 mld dol.











