W tłusty czwartek pączki jedzą prawie wszyscy Polacy

Zwykle tylko 15 proc. Polaków je ciastka 2-3 razy w tygodniu. Pozostali, czyli 75 proc., spożywają je przeciętnie raz w miesiącu. Za to w tłusty czwartek pączki jedzą niemal wszyscy Polacy - wynika z badań GfK.

km
km
Udostępnij artykuł:

1/5 respondentów deklaruje, że w tłusty czwartek je tylko po jednym pączku. Kolejne 38 proc. deklaruje już spożycie tego dnia 2 pączków, natomiast do zjadania 3 lub więcej pączków przyznaje się 37 proc. Tylko 5 proc. respondentów nie je tego dnia żadnego pączka.

37 proc. konsumentów kupuje pączki w cukierniach. Tyle samo kupuje je w sklepach spożywczych, a 15 proc. robi je sama w domu.

Kiedyś popularny zwyczaj fundowania pracownikom pączków w tłusty czwartek obecnie przetrwał w 21 proc. firm. 66 proc. przedsiębiorstw nie kupuje swoim pracownikom tego dnia pączków.

grafika

Z danych panelu gospodarstw domowych GfK wynika, że obecnie rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce jest wart 3,6 mld zł. W tej kategorii mieszczą się: produkty pakowane i na wagę, czyli ciasta (strucle, ciasta drożdżowe, rolady, babki itp.); produkty cukiernicze słodkie, czyli pączki, faworki, bułeczki mleczne, bułeczki maślane, drożdżówki, jagodzianki, bajaderki, ciastka francuskie, figurki z ciasta (baranki, mikołaje), rożki francuskie, korpusy babeczek, rogale maślane i mleczne, chałki, kruche babeczki, croissanty; spody do tortów, gofry; ciasta i ciastka chłodzone, czyli ciasta francuskie do wypieku, torty, ciasta, kremówki, ptysie z kremem, tarty, napoleonki, rolady z kremem, eklerki, itp. Analizowana kategoria nie zawiera bajgli, babeczek typu muffinki, magdalenki oraz mrożonych ciast lub ciastek.

W 2016 r. polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tys. ton produktów z tej kategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie ok. 15 kg produktów z tej kategorii, wydając na ten cel średnio 274 zł i dokonując średnio 43 aktów zakupowych. W całej kategorii 86 proc. sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 14 proc. produkty pakowane. W ujęciu wolumenowym produkty pakowane odnotowały wzrost o 7,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

W 2016 r. ok. 10 proc. całego wolumenu kategorii zostało zakupione w promocji. Średnia cena za kg produktów objętych promocją była o 16 proc. niższa niż cena produktów w pełnej cenie.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria ciast i wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, wielobranżowych, w których gospodarstwa domowe zakupiły 64 proc. całego wolumenu kategorii. W przypadku produktów pakowanych najważniejszym kanałem zakupu były dyskonty.

Słodycze, w tym ciastka, są najczęściej spożywanymi produktami, po które konsumenci sięgają będąc poza domem. Produktami najczęściej spożywanymi "w drodze" są: kawa (9 proc.), produkty instant (12 proc.), słone przekąski, produkty mleczne (po 22 proc.), owoce i warzywa (40 proc.) oraz pieczywo (45 proc.). A na szczycie rankingu popularności są właśnie słodycze, po które sięga 58 proc. respondentów, w tym po batony (34 proc.), ciastka (23 proc.), wafle w czekoladzie (21 proc.) oraz batony muesli (8 proc.).

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:- prowadzonego od ponad 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK Polonia, którego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG,- raportu "Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016", przeprowadzonego metodą badania typu omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w połowie listopada 2016 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.- badania własnego GfK przeprowadzonego w dniach 3-8 lutego 2017 r. metodą wywiadów bezpośrednich w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów