Towarzystwo Dziennikarskie apeluje o monitoring kampanii wyborczej w mediach publicznych

- To, jak media publiczne przedstawią i skomentują kampanie kandydatów na prezydenta będzie mieć zasadnicze znaczenie dla wyników tych wyborów. Oglądalność TVP (trzy dzienniki telewizyjne) przekracza komercyjną konkurencję - przypomina Towarzystwo Dziennikarskie i apeluje o przeprowadzenie monitoringu programów informacyjnych TVP i Polskiego Radia.

NB
NB
Udostępnij artykuł:
Towarzystwo Dziennikarskie apeluje o monitoring kampanii wyborczej w mediach publicznych
Michał Adamczyk w studiu „Wiadomości”, fot. TVP

W środę, 5 lutego podano datę wyborów prezydenckich – 10 maja 2020 roku Polacy pójdą do urn i zagłosują na kandydatów na urząd prezydenta RP. Ogłoszenie daty wyborów oznacza automatycznie start kampanii wyborczej.

W związku z tym Zarząd Towarzystwa Dziennikarskiego zaapelował m.in. o przeprowadzenie monitoringów programów informacyjnych w mediach publicznych. - 10 maja, po raz czwarty w ciągu 20 miesięcy obywatele Polski wybiorą swoje władze. Prezydencka kampania wyborcza będzie przedstawiana i rozegra się w mediach. To, jak media publiczne przedstawią i skomentują kampanie kandydatów na prezydenta będzie mieć zasadnicze znaczenie dla wyników tych wyborów. Oglądalność TVP (trzy dzienniki telewizyjne) przekracza komercyjną konkurencję - czytamy w oświadczeniu stowarzyszenia.

Według Towarzystwa Dziennikarskiego „dotychczasowa praktyka TVP i Polskiego Radia w tej sprawie budzi najwyższy niepokój”. - Obserwacje Towarzystwa Dziennikarskiego przed poprzednimi trzema wyborami wykazały, że te media prowadziły kampanię propagandową na rzecz kandydatów partii rządzącej, a przeciwko kandydatom opozycyjnym, łamiąc prawo zobowiązujące je do pluralizmu, bezstronności i niezależności – stwierdzono.

Organizacja podaje dane, z których wynika, że przed wyborami samorządowymi w 2018 roku w „Wiadomościach” TVP 73 proc. czasu wypowiedzi mieli zagwarantowane kandydaci PiS, 22 proc. - PO.

- W wyborach europejskich 2019 czas pozytywnych relacji dla PiS wynosił 66 proc., negatywne przedstawienie opozycyjnej Koalicji Europejskiej zajęło 31 proc. czasu materiałów o wyborach. Przed wyborami parlamentarnymi 2019 pozytywne materiały o PiS zajęły 55 proc. czasu relacji wyborczych „Wiadomości” TVP, negatywne o PO – 36 proc. – wymienia organizacja.

Według niej „propaganda mediów została dostrzeżona”. - Obserwatorzy OBWE ocenili, że wybory parlamentarne 2019 „zakłóciła stronniczość mediów publicznych” pomniejszająca „zdolność dokonania wyboru przez głosujących” – stwierdza TD.

Organizacja dziennikarska apeluje, aby w dniu rozpoczęcia kampanii wyborczej: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła wyborczy monitoring programów informacyjnych TVP i Polskiego Radia; aby Państwowa Komisja Wyborcza oceniła czy „zdolność dokonania wyboru przez głosujących” nie zostanie podczas tej kampanii zakłócona; OBWE i Rada Europy przeprowadziła monitoring wyborów prezydenckich w Polsce; a wyborcy „dokonali wyboru świadomego, opartego na faktach, a nie sterowanego nagonkami, kłamstwami i propagandą”.

Towarzystwo Dziennikarskie przeprowadza własne monitoringi

W listopadzie 2019 roku Towarzystwo Dziennikarskie zaprezentowało raport z przedwyborczego monitoringu mediów, w ramach którego analizowało „Wiadomości” TVP1, „Fakty” TVN, „Wydarzenia” Polsatu i główne programy informacyjne Polskiego Radia. Wynikało z niego m.in., że w trakcie kampanii wyborczej 6 najczęściej pokazywanych polityków było z PiS, w tym prezydent i premier. jeśli chodzi o najczęściej pojawiających się rozmówców, w „Wiadomościach” przez 15 dni spośród 21 gości – 14 było z PiS, 4 z Koalicji Obywatelskiej, po jednym z PSL i Lewicy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"