TVP planuje w tym roku 250 mln zł straty, koszty wzrosną o 31 proc.

Telewizja Polska w planie finansowym na br. zakłada wzrost przychodów o 5,4 proc. do 3,2 mld zł oraz spadek wyniku netto ze 198,3 mln zł zysku do 250 mln zł straty. Rentowność nadawcy obniżą m.in. koszty obsługi Euro 2020 i igrzysk oraz uruchomienia nowych stacji - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W budżecie na br. Telewizja Polska zapisała 2,066 mld zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej. To więcej niż w ub.r., kiedy publiczny nadawca uzyskał 1,71 mld zł z rekompensaty i 331,4 mln zł z opłaty abonamentowej.

Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.

grafika

Kolejne 1,71 mld zł dla TVP z budżetu państwa

W br. Telewizja Polska otrzyma kolejne 1,71 mld zł w ramach rekompensaty abonamentowej. Ustawa budżetowa, w której zapisano łącznie 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP, Polskiego Radia i publicznych rozgłośni regionalnych, została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę pod koniec stycznia.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej). Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł. 4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Telewizja Polska w sprawozdaniu finansowym zaznaczyła, że w ub.r. część środków z rekompensaty przeznaczono na projekty inwestycyjne i prawa autorskich do seriali, co w bilansie sklasyfikowano jako przychody przyszłych okresów.

- Przychody z abonamentu podstawowego zostały przyjęte w wysokości wynikającej z uchwały KRRiT (330,1 mln zł); przychody pochodzące z lat ubiegłych - rozliczenie wozu HD, amortyzacja praw do filmów oraz amortyzacja środków trwałych stanowiąca rozliczenie zakupów inwestycyjnych w 2020 r. w Oddziałach Terenowych to kwota 24,9 mln zł - dodano.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/telewizja-polska-obligacje-pozyczka-rekompensata-abonamentowa-2021-r,7170154852558465a ##

Więcej z reklam, mniej z wynajmu

TVP zakłada, że w br. zwiększą się jej wpływy z reklam i sponsoringu, przy czym w sprawozdaniu nie zaznaczyła, o ile konkretnie. - Wzrost głównie wynika z planowanej transmisji na antenach TVP ważnych wydarzeń sportowych, o dużym potencjale przychodowym (m.in. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Igrzyska Olimpijskie), które zostały przełożone z roku ubiegłego - wyliczono.

Nadawca zaznaczył jednak, że z powodu epidemii koniunktura na rynku reklamowym jest nadal niepewna, więc w br. przychody spółki z reklam i sponsoringu będą nadal niższe niż w 2019 roku (wyniosły wtedy 874 mln zł).

Według danych Nielsen Audience Measurement wszystkie mecze Euro 2020 w kanałach Telewizji Polskiej śledziło średnio 2,76 mln osób, a przynajmniej fragment zobaczyło 26,45 mln. Cennikowe przychody z reklam przy meczach wyniosły 217,86 mln zł.

Zmaleć mają natomiast wpływy TVP określone jako pozostałe (m.in. ze sprzedaży programów, kampanii społecznych, usług, licencji, reemisji, VoD, działalności multimedialnej). - Co związane jest z przyjęciem do planu niższych przychodów z kampanii społecznych oraz całorocznych skutków pandemii koronawirusa (niższe przychody ze sprzedaży usług, wynajmu) - wyjaśniono w sprawozdaniu.

Koszty 31 proc. w górę

W planie Telewizji Polskiej zapisano, że wydatki zwiększą się z 2,566 mld zł w ub.r. do 3,366 mld w br., czyli o 31,2 proc. Wskazano kilka przyczyn tego wzrostu, m.in. obsługę wydarzeń sportowych.

- Głównie Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Igrzyska Olimpijskie (oba wydarzenia przełożone z 2020 r. z powodu pandemii), transmisje z meczów eliminacyjnych do Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 2022 r., transmisje meczów z Ligi Narodów, Ligi Mistrzów, Ligi Europy, Ekstraklasy, Mistrzostw Europy w siatkówce kobiet i mężczyzn - wyliczono w sprawozdaniu.

Zwrócono też uwagę, że publiczny nadawca w marcu br. uruchomił TVP Kobieta, przygotowuje się do startu TVP Nauka (kanał ma zacząć nadawanie w październiku), a w br. przez cały rok ponosi koszty TVP Dokument nadawanego od połowy listopada ub.r. Podkreślono, że zwiększą się łączne wydatki nadawcy na stacje tematyczne.

Inne przyczyny wzrostu kosztów to projekty zawarte w strategii TVP na lata 2021-2024. Firma jesienią ub.r. rozstrzygnęła przetarg dotyczący budowy nowych siedzib jej dwóch oddziałów regionalnych (w Gorzowie Wielkopolskim i Kielcach), wybrała ofertę opiewającą na 28,66 mln zł. Ponadto podwyższyła do 176,71 mln zł budżet na budowę hali zdjęciowej przy swojej siedzibie głównej w Warszawie. W przetargu dostała dziewięć ofert - najtańsza opiewa na 148,22 mln zł, a najdroższa na 201,88 mln zł.

Droższy prąd, wyższa minimalna pensja i nieodliczony VAT

Telewizja Polska dodała, że jej wydatki wzrosną także wskutek „wyższych kosztów cen energii, usług zewnętrznych związanych m.in. z ochroną, sprzątaniem (konsekwencja wzrostu płacy minimalnej do 2.800 zł)”, a także wyższych kosztów amortyzacji środków trwałych wynikających z realizacji planu inwestycyjnego.

Z kolei wskaźnik nieodliczonego VAT pójdzie w górę z 62,7 do 71,8 proc. Nadawca w br. zamierza uwzględnić w bilansie rezerwy na skutki finansowe projektowanej ustawy o składkach z tytułu reklamy.

W budżecie zapisano spadek pozostałych wpływów operacyjnych i wpływów finansowych z 82,63 do 43,35 mln zł oraz pozostałych wydatków operacyjnych i koszów finansowych - z 249,82 do 162,2 mln zł.

Rentowność poniżej zera

W związku z dużo większym wzrostem kosztów niż przychodów Telewizja Polska zakłada na br. ujemne wyniki rentowności. Jej wynik sprzedażowy ma zmaleć z 470,19 mln zł zysku do 165,14 mln zł straty, wynik brutto - z 303 mln zł zysku do 284 mln zł straty, a wynik netto - ze 198,33 mln zł zysku do 250 mln zł.

Nadawca planuje na br. -34 mln zł z odroczonego podatku dochodowego, podczas gdy w ub.r. zapłacił fiskusowi 104,68 mln zł od dochodów.

grafika

80 mln zł więcej majątku rzeczowego

Realizowane przez Telewizję Polską inwestycje mają przełożyć się na wzrost rzeczowych aktywów trwałych (czyli m.in. budynków, nieruchomości i sprzętu) z 655,27 mln zł na koniec ub.r. do 745,88 mln zł na koniec br.

Z kolei wartość aktywów niematerialnych i prawnych (m.in. praw do programów, seriali, filmów i transmisji sportowych) ma zmaleć w br. z 423,4 do 417,15 mln zł., a aktywów obrotowych - z 966,02 do 708,79 mln zł.

grafika

Zobowiązania długoterminowe publicznego nadawcy mają zmniejszyć się w br. z 260,82 do 108,02 mln zł, a te krótkoterminowe (do spłaty w ciągu 12 miesięcy) wzrosnąć z 623,26 do 869,89 mln zł.

Ich znaczącą część stanowi pozostała do spłaty część 800 mln zł pożyczki od Skarbu Państwa, którą Telewizja Polska zaciągnęła w transzach od lipca 2017 do grudnia 2019 roku. Do końca ub.r. zwróciła 374,76 mln zł kapitału, na koniec ub.r. zobowiązania z pożyczek i kredytów w części krótkoterminowej wynosiły 164,64 mln zł, a w części długoterminowej - 258,66 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online