Przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się w ub.r. o 9,5 proc. do 3,56 mld zł, z czego wpływy sprzedażowe netto - z 3,15 do 3,14 mld zł. Natomiast koszty wytworzenia produktów na własne potrzeby poszły w górę z 88,2 do 166,3 mln zł, a wynik ze zmiany stanu produktów poszedł w dół z 19 mln zł zysku do 17,9 mln zł straty
Inflacja zjadła 10 proc. rekompensaty
Większość budżetu nadawcy od kilku lat stanowi rekompensata abonamentowa z budżetu państwa. W ub.r. wyniosła nominalnie 1,79 mld zł, Telewizja Polska jak co roku otrzymała ją wiosną w formie obligacji skarbowych wyemitowanych przez ministra finansów (osobne transze dostają Polskie Radio i regionalne rozgłośnie publiczne). Obligacje nie są oprocentowane, a TVP sprzedaje je w ciągu kilku miesięcy od otrzymania, dlatego w warunkach wysokiej inflacji może uzyskać ceny znacząco niższe od nominalnej wartości

Skutek? - Średnie dyskonto przy sprzedaży obligacji wyniosło 10,3 proc., a zatem faktyczna wartość pozyskanych z tej puli środków była o 184,5 mln zł niższa - podała TVP w sprawozdaniu.
Licząc z bieżącymi opłatami abonamentowymi (295,8 mln zł) TVP z abonamentu nominalnie pozyskał i zaksięgował jako wpływy 2,12 mld zł, ale rzeczywiście do spółki trafiło 1,9 mld zł.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-odbierac-tvp-rekompensata-wyniki-finansowe-prezes-zarobki-pensje,7169664664585857a ##
Budżet nadawcy w ub.r. zasiliło też wpisanie do bilansu znacznie mniejszych pochodzących od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji: 30,27 mln zł z rozliczenia amortyzacji praw autorskich, 8,19 mln zł z rozliczenia kosztów amortyzacji środków trwałych z nakładów inwestycyjnych w latach 2021-2022 w oddziałach regionalnych, 0,8 mln zł rozliczenia kosztów amortyzacji wozu do transmisji w wysokiej rozdzielczości HD i 0,42 mln zł kosztów amortyzacji środków trwałych związanych z tworzeniem Biblioteki Centralnej Mediów Publicznych.

TVP: 845 mln zł z reklam i sponsoringu
Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu sięgnęły w ub.r. 845 mln zł, o 0,5 mln zł więcej niż rok wcześniej. Były znacznie wyższe niż w najmocniej obciążonym covidem 2020 roku (wtedy wyniosły 770 mln zł), ale niższe niż w 2018 i 2019 roku (odpowiednio 912 i 874 mln zł).
Ostatni raz ponad miliard zł z reklam i sponsoringu nadawca uzyskał ponad dekadę temu - 1,16 mld zł w 2011 roku.

Nadawca w sprawozdaniu abonamentowym zwrócił uwagę, że już w 2021 roku reklama internetowa pod względem wartości wyprzedziła w Polsce telewizyjną. - W 2022 r. mogliśmy zaobserwować umocnienie tej tendencji, przy czym wyraźnie widać, że telewizja straciła udziały nie tylko na rzecz Internetu, ale również reklamy zewnętrznej oraz kina. W perspektywie najbliższych lat należy spodziewać się dalszych, systematycznych spadków udziału reklamy telewizyjnej w rynku, okresowo spowalnianych np. przez transmisje dużych wydarzeń sportowych - napisano.
- Mimo iż wartość całego rynku reklamy telewizyjnej rok do roku spadła, TVP S.A. udało się zachować poziom przychodów z 2021 roku - zaznaczono. Pod koniec ub.r. nadawca transmitował piłkarskie mistrzostwa świata, natomiast rok wcześniej latem pokazywał Euro 2020 i najważniejsze zawody z letnich igrzysk olimpijskich.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-odbierac-tvp-rekompensata-wyniki-finansowe-prezes-zarobki-pensje,7169664664585857a ##
Wyższy zysk operacyjny TVP
Wydatki operacyjne Telewizji Polskiej zwiększyły się o 5 proc. do 3,28 mld zł. Kwotowo najmocniej poszły w górę koszty usług obcych - z 856,5 mln do 1,02 mld zł.
Nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 592,2 do 644,2 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 94,1 do 99,5 mln zł, a koszty amortyzacji - z 323,9 do 367,3 mln zł.
Natomiast wydatki na zużycie materiałów i energii zmniejszyły się z 383,9 do 367,5 mln zł, a koszty rodzajowe określone jako pozostałe - z 577,4 do 489,5 mln zł.
Przychody z aktualizacji wartości aktywów niefinansowych zmalały z 69 do 64,3 mln zł, a koszty w tym zakresie poszły w górę ze 172,7 do 225,4 mln zł.

Na poziomie sprzedażowym zysk Telewizji Polskiej wzrósł ze 130,6 do 283,2 mln zł, a na poziomie operacyjnym - z 47,2 do 126,9 mln zł.
Strata przez koszty obligacji i odsetek
Rentowność brutto i netto nadawcy obciążyły przede wszystkim koszty finansowe, które poszybowały z 36,5 do 243,3 mln zł. Strata z rozchodu aktywów finansów (przede wszystkim obligacji skarbowych) poszła w górę z 17,5 do 203,7 mln zł, a koszty odsetek - z 9,9 do 30,5 mln zł.
Działanie w warunkach dużo wyższych stóp procentowych pozwoliło też spółce zarobić więcej z odsetek - przychody w tym zakresie zwiększyły się z 1,3 do 23,9 mln zł.
Wynik brutto TVP zmalał z 15,1 mln zł straty do 89,2 mln zł, a wynik netto - z 3,9 mln zł zysku do 50,7 mln zł straty. Strata netto byłaby wyższa, gdyby nie 38,5 mln zł ujemnych kosztów z tytułu podatku dochodowego (w 2021 roku spółka zapłaciła 11,2 mln zł

Minister kultury i dziedzictwa narodowego, który z ramienia Skarbu Państwa nadzoruje właścicielsko Telewizję Polską, postanowił, że jej zeszłoroczna strata netto zostanie pokryta z kapitału zapasowego.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021
Pierwsza strata TVP od 2016 roku
Rentowność netto Telewizji Polskiej była ujemna pierwszy raz od 2016 roku, kiedy strata wyniosła 176,4 mln zł. Przy czym wtedy, w pierwszym roku prezesury Jacka Kurskiego, spółka nie dostała jeszcze rekompensaty, a z bieżących opłat abonamentowych wpłynęło do niej 366 mln zł.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/krrit-nie-planuje-monitoringu-w-czasie-kampanii-swirski-tvp-uzupelnia-dramatyczne-braki-mediow-komercyjnych,7169653319329921a ##
W kolejnych latach przy dużych wzrostach wpływów osiągała zyski netto. W 2017 roku jej przychody zwiększyły się z 1,47 do 1,78 mld zł, a zysk wyniósł 0,6 mln zł. Rok później przy 2,21 mld zł wpływów miała 3,5 mln zł zysku, w 2018 roku przychody poszły w górę do 2,71 mld zł, a zysk do 89,1 mln zł. Natomiast w 2020 roku wpływy TVP sięgnęły ,04 mld zł, a zysk netto 198,3 mln zł.
TVP ma wyjść na zero
W br. Telewizja Polska spodziewa się znaczącego wzrostu przychodów z abonamentu i rekompensaty (z 2,12 do 2,7 mld zł), przede wszystkim w związku z podwyższeniem nominalnej kwoty rekompensaty dla wszystkich mediów publicznych z 1,95 do 2,7 mld zł. Pula została już podzielona przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji: TVP dostała 2,35 mld zł, Polskie Radio - 187 mln zł, a 17 spółek radiofonii regionalnej - 165 mln zł.
Wpływy TVP z reklam i sponsoringu mają wzrosnąć z 844,7 do 850,4 mln zł, a wynik ze zmiany stanu produktów - z 17,9 mln zł straty do 120,5 mln zł zysku.
Nadawca prognozuje wzrost kosztów operacyjnych z 3,28 do 3,87 mld zł oraz spadek pozostałych wydatków operacyjnych z 248,6 do 185,5 mln zł i kosztów finansowych z 243,3 do 239,5 mln zł.
Zysk sprzedażowy nadawcy ma wzrosnąć z 283,2 do 376,5 mln zł, a wynik brutto i netto wyjść na zero.











