TVP z zyskiem w pierwszym półroczu. O 21 proc. spadły wpływy z reklam

Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto za pierwsze półrocze 2020 roku. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, w przeważającej części pochodziły one z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, co zasiliło budżet TVP kwotą prawie 1,8 mld zł. Wpływy z reklamy spadły o 21 proc. w porównaniu z takim samym okresem 2019 roku - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
TVP z zyskiem w pierwszym półroczu. O 21 proc. spadły wpływy z reklam
Jacek Kurski, prezes TVP; fot. AKPA

Sprawozdanie z działalności spółki za pierwsze półrocze br. Telewizja Polska przekazała Radzie Mediów Narodowych. Zawiera ono informacje na temat realizacji planu ekonomiczno-finansowego oraz sytuacji publicznego nadawcy za pierwsze 6 miesięcy tego roku.

W tym okresie przychody ze sprzedaży wyniosły ogółem prawie 2,2 mld zł - z czego prawie 1,8 mld zł z abonamentu; nieco ponad 291 mln zł z reklamy; ponad 56 mln zł ze sponsoringu.

Koszty działalności operacyjnej pochłonęły prawie 1,12 mld zł, natomiast wynik ze sprzedaży brutto wyniósł 1,15 mld zł.

Za pierwsze 6 miesięcy tego roku spółka osiągnęła łącznie 936 mln i 47 tys. zł zysku. Dla porównania TVP w tym samym czasie w 2019 roku była ponad 263 mln zł na minusie.  

grafika

Wpływy z reklamy spadły o 21 proc.

W porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku sytuacja finansowa publicznej telewizji znacznie się poprawiła. Jej przychody abonamentowe były wyższe o 1,58 mld zł od przychodów uzyskanych w analogicznym okresie 2019 roku, ale niższe o 16 mln zł w odniesieniu do planu na I półrocze br. Telewizja jako powód takiego stanu rzeczy podała sfinansowanie przychodami z abonamentu wydatków poniesionych na prawa autorskie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/nik-w-tvp-kontrola-sprawdzane-zarzadzanie-majatkiem-i-pieniedzmi-na-co-ida-wydatki-jacek-kurski,7170469985986689a ##

Z dokumentów, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że w pierwszym półroczu TVP z reklam uzyskała 291,2 mln zł (spadek o 21 proc.), ze sponsoringu - 56,5 mln zł (spadek o 1 proc.). Razem z reklamy i sponsoringu spółka miała 347,8 mln zł wobec 428 mln zł rok wcześniej.

Przychody z reklamy i sponsoringu były o 8,4 mln zł poniżej zakładanego planu, co wytłumaczono skutkami pandemii koronawirusa, ponieważ od marca br. nastąpiło znaczne ograniczenie wydatków na reklamę.

Z pozostałych przychodów (kampanie społeczne, reemisje, usługi interaktywne) zanotowano wynik o 7,8 mln zł poniżej planu, co ma dotyczyć głównie niezrealizowanych przychodów z MSZ (finansowanie TVP Polonia i TVP Wilno) oraz przychodów związanych z realizacją projektu unijnego „Digitalizacja Regionalnego Dziedzictwa Telewizyjnego i Filmowego z Archiwum TVP SA”.

Natomiast w związku ze zmianami w kalendarzach imprez sportowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych spowodowanych pandemią koronawirusa oraz mniejszą produkcją zanotowano 31,7 mln zł mniej niż zakładano. Koszty działalności operacyjnej były o 226,9 mln zł poniżej zakładanego planu finansowo-ekonomicznego (wyższe o 73 mln z w porównaniu do 2019).

Pandemia przyniosła oszczędności

W stosunku do planu na 2020 rok Telewizja Polska mogła również pochwalić się oszczędnościami. Mniej kupowano filmów i materiałów filmowych, co dało oszczędność rzędu 17,1 mln zł; programów od producentów zewnętrznych – 9,4 mln zł; materiałów pomocniczych i pozostałych – 4 mln zł; mniej wydano na nagrody konkursowe – o 2,7 mln zł; mniej na emisję, częstotliwości i połączenia kablowe – o 1,8 mln zł; mniej na usługi techniczne zagraniczne – o 1,7 mln zł; usługi techniczne produkcji zewnętrznej – 12,3 mln zł; usługi transportowe – o 2 mln zł; usługi remontowe – o 1,5 mln zł; usługi badania rynku i opinii publicznej – 2,8 mln zł; z wynajmu i wypożyczania sprzętu – o 1,8 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jesienna-ramowka-tvp-jacek-kurski-bardzo-podobna-pod-wzgledem-kosztow-do-poprzedniej,7170479369111169a ##

Mniej pieniędzy wydano także na aktorów i scenografów – o 12,1 mln zł; mniej na wynagrodzenia – o 2,4 mln zł; honoraria pracowników i współpracowników – aż o 28,5 mln zł; podróże służbowe krajowe i zagraniczne – o 4,5 mln zł; na zakup licencji i praw na filmy i programy krajowe i zagraniczne – o 4 mln zł; na licencje transmisji krajowych i zagranicznych – o 53,1 mln zł; tantiemy, podatki i opłaty – o 15,2 mln zł; na pozostałe koszty – o 18,3 mln zł.

Pozostałe przychody operacyjne były o 3 mln zł wyższe niż zakładano (głównie z tytułu wyższych wpływów z dotacji i subwencji); koszty operacyjne – o 0,7 mln zł poniżej planu; przychody finansowe – o 0,6 mln zł poniżej planu na 2020 rok; koszty finansowe – o 4,3 mln zł powyżej planu, a wynik finansowy netto był o 146,9 mln zł wyższy od planu na pierwsze półrocze 2020 roku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp-planuje-mniej-wydawac-na-tvp1-i-tvp2-a-wiecej-na-tvp-info-i-regiony-liczy-na-2-1-mld-zl-rocznie-z-abonamentu-i-rekompensat,7170533530609281a ##

W 2020 roku więcej pracowników

W Telewizji Polskiej na koniec czerwca br. pracowało 2141 osób w głównej siedzibie (więcej o 13 w porównaniu do 2019); w oddziałach terenowych – 717 (więcej o 29). Na dzień 30 czerwca br. zatrudnienie w spółce wyniosło 2 822, 68 etatów (średnie przeliczenie na osobę) i było wyższe w stosunku do analogicznego okresu o 41,05 etatów. Wzrost zatrudnienia zanotowano w emisji i produkcji – o 14,51 etatów; u dziennikarzy – o 1 etat; realizacja tv – o 6,01 etatów; emisja – o 7,4 etatów; w związku z realizacją projektu dot. digitalizacji archiwów TVP – o 12,84 etatów; dystrybucji – o 17,0 etatów; w pozostałych sferach – zmniejszyło się o 3.

Pod koniec sierpnia pytaliśmy Jacka Kurskiego, prezesa TVP o ocenę sytuacji finansowej po pierwszych dwóch kwartałach. - Mamy stabilną sytuację finansową na delikatnym plusie. Oczywiście koronawirus spowodował szereg nieprzewidzianych kosztów. Wydaliśmy kilkadziesiąt milionów złotych na sprawy związane z bezpieczeństwem, dostosowaniem telewizji do zasad reżimu sanitarnego, zachowania dystansu, zabezpieczenia Telewizyjnej Agencji Informacyjnej i jej pracowników - tłumaczy Jacek Kurski w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dodał jednak, że „drugą stroną medalu jest utrata wpływów reklamowych”. - Strata  jest nawet dużo poważniejsza, jeśli chodzi o cały rynek reklamowy, ale i tak mniejsza niż w innych telewizjach - podkreślił.

W br. 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP i Polskiego Radia

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.

I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.

Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.

Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/abonament-rtv-ile-wynosi-w-2021-roku-nowe-stawki-50-gr-wiecej-za-radio-1-80-zl-wiecej-za-radio-i-telewizor,7170497448216705a ##

W drugiej połowie kwietnia br. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"