Tyskie i Orange najpopularniejszymi sponsorami sportu

16 proc. Polaków kojarzy Tyskie i Orange ze wspierania polskichsportowców - pokazuje badanie przeprowadzone przez ARC Rynek iOpinia. 3/4 ankietowanych wskazuje sieć Plus jako sponsorasiatkówki. Komentarz Adama Czarneckiego, wiceprezesa ARC RiO iGrzegorza Kiya, prezesa Sport Management Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

16,4 proc. Polaków zna markę Tyskie ze sponsorowania przez niąpolskich sportowców - wynika z badania przeprowadzonego przezinstytut ARC Rynek i Opinia. Podobny wizerunek ma Orange dla 15,5proc. ankietowanych, Telekomunikacja Polska - dla 12,9 proc. i Plus- dla 10,8 proc. Markę Lech jako sponsora sportowego wymienia 9,3proc. respondentów, Adidas - 8 proc., a Orlen 6,5 proc. Natomiast5,3 proc. badanych kojarzy z takiej działalności Erę, 4,8 proc. -Red Bulla, a 4 proc. - Coca-Colę.

Wśród sponsorów drużyn piłkarskich najczęściej wymieniane sąTelekomunikacja Polska (27,7 proc. wskazań), Tyskie (27,3 proc.) iOrange (19,5 proc.), a nieco rzadziej Lech (11,1 proc.) iMasterCard (7,8 proc.). Natomiast ze wspierania polskiejreprezentacji futbolowej najbardziej znane są Tyskie (40 proc.wskazań) i Telekomunikacja Polska (26 proc.). Z kolei aż trzyczwarte Polaków wymienia sieć Plus jako sponsora siatkówki. Z firmwspierających wyścigi Formuły 1 co piąty badany wskazuje Allianz,Castrol, i Mobil1, a nieco mniej osób kojarzy z tego Shell, BMW iING.

Co czwarty Polak wie, jakie marki wspierają Adama Małysza,wymieniając wśród nich najczęściej Red Bulla (82 proc. wskazań), azdecydowanie rzadziej Haransia (9 proc.) i Pocztę Polską (6 proc.).Natomiast sponsorów Roberta Kubicy kojarzy 22 proc. ankietowanych,z których dwie trzecie wskazuje w tej roli BMW.

Badanie opinii Polaków o sporcie zostało zrealizowane przezinstytut ARC Rynek i Opinia w trzech seriach od maja do grudniaminionego roku. Bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe wspomaganekomputerowo (CAPI) przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1235mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat.

Dla portalu Wirtualnemedia.pl ekspercikomentują wyniki badania i sytuację polskiegosponsoringu sportowego

Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek iOpinia

Zwycięstwo Tyskiego w rankingu popularności sponsorów sportowychpokazuje, jak skuteczny jest trend oparty na podkreślaniu wpromocji i reklamie, że wspiera się nie tyle samych zawodników, ileich kibiców. Kampania Piwowarska potrafiła sprawnie prowadzić takąstrategię - związaną z flagami "wspierającymi naszych" - podczasEuro 2008, dlatego mimo porażki naszej reprezentacji zyskała na tymwizerunkowo. Trzeba też podkreślić, jak mocno Plus zdominowałinnych sponsorów siatkarskich -efekty przynoszą konsekwentne idługofalowe działania firmy, z których nie zrezygnowano pookresowych niepowodzeniach naszych drużyn narodowych. Z kolei w tymprzypadku częstego kojarzenia przez Polaków Red Bulla z AdamemMałyszem działa efekt podobieństwa atrybutów - lata zarównosportowiec, jak i bohaterowie reklam tej marki. Właśnie taki sposóbrealizowania działań sponsorskich jest najskuteczniejszy, podczasgdy angażowanie do akcji promocyjnych zawodników tylko dlatego, żesą w danym momencie popularni, może nie przynieść spodziewanychefektów.

Grzegorz Kita, prezes Sport ManagementPolska

Zestawienie sponsorów polskiego sportu pokazuje, żenajpopularniejsi są ci wspierający piłkę nożną, tak więc tadyscyplina w największym stopniu buduje wizerunek związanych z niąfirm. Warto zauważyć, że ze sportem kojarzy się Polakom Adidas,natomiast nie Puma. Z kolei wśród operatorów telekomunikacyjnychsłabo wypada Era, która nie potrafiła utrzymać konsekwentnejstrategii sponsoringu sportowego i w rezultacie jest o wielerzadziej w ten sposób odbierana niż Orange, TP i Plus.W najbliższym czasie ze względu na kryzys gospodarczy nieprzewiduję niestety ożywienia w branży sponsoringu sportowego.Obecne kontrakty sponsorskie są renegocjonowane na warunkachgorszych dla klubów i zawodników, nieprzedłużane albo nawetzrywane, natomiast brakuje firm zainteresowanych podjęciem takiejwspółpracy. Dlatego moim zdaniem polski sponsoring sportowy czeka wnajbliższym czasie zapaść, która może powodować wycofywanie siędrużyn z rozgrywek i upadanie klubów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"