UKE w kampanii edukacyjnej #keepCTRL ostrzega przed hejtem, sextingiem i FOMO

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainaugurował nową kampanię edukacyjną „Klikam z głową” #keepCTRL (Keep Control - Trzymaj Kontrolę). Ma ona na celu zwrócenie uwagi dzieci i rodziców na zagrożenia, jakie czyhają w sieci m.in. przemoc, sexting, hejt czy challenge (z ang. wyzwania) realizowane, by zyskać popularność wśród rówieśników.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:

Akcja „Klikam z głową” ma uświadomić o zjawiskach z jakimi dzisiejsza młodzież spotyka się na co dzień w sieci. Ma ostrzec dzieci oraz ich opiekunów przed m.in. sextingiem (wysyłanie intymnych zdjęć w internecie), patostreamingiem (pokazywanie patologicznych zjawisk, transmitowanie ich, takich jak np. bójki, picie alkoholu czy branie używek); hejtem (obrażanie innych użytkowników czy rówieśników) oraz cyberbullingiem (przemoc w sieci).

Kampania jest skierowana do dzieci w klasach 6-8, skupia się na działaniach w sieci – poprzez publikację filmików edukacyjnych oraz przede wszystkim – edukacji w formie spotkań w szkołach z rodzicami i najmłodszymi. Podczas nich tłumaczone są takie pojęcia jak FOMO (z ang. Fear of Missing Out – strach przed zapomnieniem), MOMO (z ang. Mystery of Missing Out – niepokój, że wszyscy spędzają czas bez dziecka, nie mówiąc mu o tym), FOJI (z ang. Fear of Joining In – obawa przed publikowaniem postów czy zdjęć, ponieważ istnieje ryzyko, że nikt tego nie skomentuje lub nie polubi), JOMO (z ang. Joy ouf Missing Out – radość z tego, że nie jest się obecnym w sieci) czy sexting/ sextortion (ktoś np. grozi, że udostępni wysłane wcześniej przez dziecko seksualne zdjęcia lub filmy, jeśli nie wyśle nowych materiałów, pieniędzy itp.).

Film o problemie tzw. challenge, czyli wyzwań wśród grup rówieśniczych, by zdobyć popularność w sieci.

Film porusza problem sextingu.

Wideo o problemie hejtu w internecie.

Film o zjawiskach FOMO, MOMO, FOJI, JOMO.

Powyższe wideo dostępne są na stronie urzędu oraz na YouTube. UKE od września br. prowadzi już pilotażowe zajęcia na ten temat w szkołach w województwie mazowieckim, a od grudnia kampania ma wystartować na terenie całej Polski.

Mniej niż połowa rodziców kontroluje dzieci w sieci

Z ostatnich badań UKE wynika, że prawie 9 na 10 dzieci korzysta na co dzień z internetu. Większość z nich gra online – to 69 proc. ankietowanych, 59 proc. – słucha muzyki oraz więcej niż połowa (53 proc.) – ogląda filmy. Ankieta wykazała także, że nieodpowiednie treści z jakimi dzieci mogły spotkać się, korzystając z internetu mogły powodować później problemy z nauką, kompleksy, problemy zdrowotne, poczucie wyobcowania czy zaburzenia emocjonalne. Natomiast mniej niż połowa rodziców kontroluje to, jak ich pociechy korzystają z internetu.

Inauguracji akcji towarzyszyła debata ekspertów na temat cyberbezpieczeństwa, która odbyła się w siedzibie urzędu. Wzięła w niej udział m.in. prof. Anna Jupowicz-Ginalska z Uniwersytetu Warszawskiego, Martyna Różycka z Dyżurnetu, Szymon Wójcik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz Dorota Grudzień-Barbachowska, dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej UKE.

UKE oprócz kampanii "Klikam z głową" prowadzi także akcję edukacyjną "Koduj z UKE" w ramach której uczy podstaw programowania i "Wiem, co podpisuję", skierowaną do seniorów, by uchronić ich przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"