UKE pomógł w 2019 r. odzyskać ponad 400 tys. zł klientom operatorów i poczty

Urząd Komunikacji Elektronicznej, dzięki pozasądowemu rozwiązywaniu sporów konsumenckich (ADR), pomógł klientom odzyskać ponad 400 tys. zł - poinformował we wtorek Urząd w raporcie na temat ADR w 2019 r.

pr / pap / bg
pr / pap / bg
Udostępnij artykuł:
UKE pomógł w 2019 r. odzyskać ponad 400 tys. zł klientom operatorów i poczty
fot. Shutterstock.com

W postępowaniach ADR (Alternative Dispute Resolution) w ramach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich chodzi o polubowne rozwiązanie sporu między konsumentem a dostawcą usług i wypracowanie kompromisu satysfakcjonującego dla obu stron. Udział w postępowaniu jest dobrowolny.

Prezes UKE prowadzi postępowania ADR w zakresie usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Chodzi o sprawy takie jak problemy z zawarciem, zmianą warunków umowy, opłaty za usługi realizowane w roamingu czy uszkodzenie przesyłki pocztowej.

Według sprawozdania z działalności prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) w 2019 r., do Urzędu wpłynęło w zeszłym roku 1024 wniosków od klientów firm telekomunikacyjnych oraz 259 wniosków klientów poczty.

Jeśli chodzi o wnioski dotyczące firm telekomunikacyjnych, to według sprawozdania najczęściej dotyczyły one zawarcia, zmiany lub rozwiązania umowy (325 wniosków), rozliczeń (264 wnioski) i roamingu (180 wniosków).

Dlatego UKE zaleca w sprawozdaniu, by przed zawarciem umowy lub akceptacją warunków przesłanych przez dostawcę usług np. na adres poczty elektronicznej, zapoznać się ze szczegółowymi warunkami umowy, w szczególności w zakresie ponoszonych opłat, okresu trwania promocji, usług dodatkowych oraz terminu obowiązywania umowy.

Przypomina też, że rozwiązanie umowy przed terminem jej obowiązywania, wiąże się z naliczeniem przez dostawcę usług tzw. "kary umownej".

Jeśli chodzi o kwestię faktur i opłat, to Urząd wskazuje, że w przypadku, gdy dostawca usług nieprawidłowo naliczy należności z tytułu świadczonych usług, należy złożyć do niego reklamację z żądaniem wyjaśnień i dokonania właściwego rozliczenia. Po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego, konsument może dochodzić dalszych roszczeń w ramach postępowania ADR.

W kwestii roamingu Urząd radzi z kolei, by przed wyjazdem za granicę - zarówno do krajów UE i EOG jak i poza nie - zapoznać się z cennikiem usług w roamingu. W przypadku wyjazdów do UE i EOG obowiązuje zasada rozliczeń na takich samych zasadach jak za usługę w kraju (zasada RLAH). Przypomina, że dostawcy usług mogą w określonych wypadkach naliczać dodatkowe opłaty.

Jak wskazano w raporcie, średni czas trwania postępowania wyniósł w 2019 r. 24 dni, 51 proc. z nich zakończono na korzyść konsumenta, dla których odzyskano ponad 400 tys. zł.

Jeśli chodzi o wnioski związane z usługami pocztowymi, to najczęstszą przyczyną skarg było uszkodzenie przesyłki (108), niedoręczenie przesyłki (57) oraz nieprawidłowości w doręczaniu (45).

W przypadku uszkodzenia przesyłek, Urząd zwraca uwagę, że w sytuacji otrzymania przesyłki uszkodzonej lub z ubytkiem zawartości, podstawą reklamacji jest protokół szkody spisany w obecności pracownika operatora, który ją dostarczył. Jeżeli uszkodzenia nie były widoczne na zewnątrz przesyłki przy jej przyjęciu trzeba je zgłosić operatorowi pocztowemu nie później niż 7 dni po otrzymaniu przesyłki.

UKE wskazuje też, że problemem jest nieznajomość regulaminu świadczenia usługi pocztowej i zaleca, by przed dokonaniem wyboru operatora pocztowego oraz rodzaju świadczonej przez niego usługi zapoznać się z regulaminem, który określa w szczególności zasady i termin jej wykonania czy też wysokość odszkodowania w sytuacji niewykonania lub nienależytego wykonania usługi.

Radzi także w sprawozdaniu, by w przypadku przesyłania przedmiotów o znacznej wartości skorzystać z możliwości zadeklarowania wartości przesyłki, która w przypadku jej uszkodzenia lub zaginięcia gwarantuje odszkodowanie we wskazanej wysokości, lub ją ubezpieczyć.

Według UKE średni czas trwania postępowania w wypadku usług pocztowych wyniósł 36 dni, a na rzecz wnioskodawców odzyskano ponad 10 tys. zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów