Ukraińskie media dziękują Fundacji „Gazety Wyborczej” za wspieranie w czasie wojny

Kilkadziesiąt ukraińskich gazet wydrukowało na pierwszej stronie duże podziękowania za pomoc w czasie wojny dla Funduszu na rzecz Ukraińskich Mediów - międzynarodowej organizacji, powołanej przez Fundację „Gazety Wyborczej”. - Pomagamy, jak możemy, dzięki nam w Ukrainie wciąż ukazuje się prawie 50 lokalnych mediów, a dziennikarze mają wypłacane pensje - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Roman Imielski, wicenaczelny „Gazety Wyborczej”.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:

W kilka dni po tym, jak wybuchła wojna w Ukrainie, Fundacja „Gazety Wyborczej” powołała Fundusz na rzecz Ukraińskich Mediów. Wspólnie z partnerami – organizacjami medialnymi i stowarzyszeniami dziennikarskimi z całej Europy – w ciągu kilkunastu dni Fundacja zebrała blisko dwa mln zł, dzięki której rozwija się pomoc dla walczących na pierwszej linii frontu dziennikarzy i mediów.

Do utworzonego niebawem po wybuchu wojny funduszu wsparcia ukraińskich dziennikarzy dołączyły organizacje medialne i dziennikarskie z Europy: Bonnier News, Swedish Media Publishers’ Association i telewizja T4 ze Szwecji, Danish Newspapers Association z Danii, Finnish Media Federation, News Media Finland, Sanoma Media Finland, A-lehdet Oy i HSS Media z Finlandii oraz Norwegian Media Businesses’ Association z Norwegii.

- Niemal od dnia wybuchu wojny niesiemy pomoc lokalnym mediom. Na początku kupowaliśmy z tych pieniędzy m.in. hełmy czy kamizelki kuloodporne dla dziennikarzy, potem (i w dalszym ciągu) papier potrzebny do druku. Dzięki takim działaniom w Ukrainie ukazuje się wciąż niemal 50 lokalnych mediów - mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Roman Imielski, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.

Jak pomaga Fundacja „GW”?

Z pieniędzy wypłacana jest także pensja dla kilkudziesięciu dziennikarzy z Ukrainy, pracujących na miejscu. Program Funduszu – jak mówiła nam rok temu szefowa Fundacji „Gazety Wyborczej”, Joanna Krawczyk - obejmuje dwie fazy. Pierwsza to tzw. „emergency aid" - bezpośrednia pomoc finansowa i rzeczowa wynikająca z prowadzonych działań wojennych oraz związanych z nimi potrzeb ochrony i wsparcia dziennikarzy. Ale niebawem Fundacja „Gazety Wyborczej” ma przystąpić do drugiej części planu pomocowego: chodzi o dwuletni plan odbudowy mediów w Ukrainie.

Ma to być "Plan Marshalla" dla ukraińskich mediów. - Gromadzimy fundusze, planujemy działania z dotychczasowymi partnerami i zawiązujemy strategiczne sojusze, np. z the Fix i Jnomics czy z agencjami rządowymi innych krajów, które chcą wesprzeć finansowo odbudowę mediów w Ukrainie – komentowała w kwietniu 2022 roku prezes Fundacji.

Jak się dowiadujemy – w ciągu miesiąca Fundacja „Gazety Wyborczej” ma podsumować i raportować działania w zakresie pomagania naszym - walczącym z Rosją - sąsiadom.

Ukraińskie media drukują podziękowania

Fundacja – wraz z pomocą m.in. uniwersytetów i stowarzyszeń medialnych ze Skandynawii – kompletowała też i wysyłała ukraińskim mediom sprzęt elektroniczny, potrzebny dziennikarzom do pracy: kamery, aparaty fotograficzne, drony czy komputery.

Kilka dni temu media zrzeszone ANWRU (stowarzyszenie niezależnych lokalnych wydawców ukraińskich, do którego należy niemal 50 tytułów) zorganizowało akcję podziękowań dla partnerów, pomagających przetrwać im w czasie wojny. Na pierwszych stronach gazet ukazały się duże podziękowania dla Funduszu na rzecz Ukraińskich Mediów. Wybijały się dwa słowa w języku ukraińskim (w zależności od wersji): „Dziękujemy” i „Do zwycięstwa!”.

Wojna w Ukrainie trwa od 24 lutego 2022 roku. Wkrótce po jej rozpoczęciu organizacja Reporterzy Bez Granic apelowała do polskich i ukraińskich władz o ułatwienie dostarczania dostaw kamizelek kuloodpornych. Obrót takim wyposażeniem - niezbędnym dla dziennikarzy pracujących na froncie i w jego okolicach - wymagał specjalnych zezwoleń, a ich zdobycie wstrzymywało szybką dostawę na Ukrainę. W chwili wybuchu wojny Ukraina zajmowała 97. miejsce na 180 krajów w Światowym Indeksie Wolności Prasy RSF 2021, podczas gdy Rosja - 150. miejsce. Od początku wojny w Ukrainie dziennikarze są na pierwszej linii frontu i ponoszą tego bolesne konsekwencje.

Ipsos zbadał, że blisko 2/3 dorosłych osób (w 28 krajach poddanych badaniu) nadal uważnie śledzi wiadomości na ten temat. Od początku wojny opinie na jej temat zmieniły się w niewielkim stopniu, a poparcie dla Ukraińców wciąż zdecydowanie przeważa.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online