UE odpuszcza podatek cyfrowy. Zwycięstwo Trumpa i big techów

Komisja Europejska wycofała się z pomysłu wprowadzenia unijnego podatku cyfrowego. To sygnał wysłany w stronę USA i duży gest dobrej woli wobec gigantów technologicznych, który jednak może rozczarować europejskie media od lat apelujące o większą sprawiedliwość na cyfrowym rynku.

Rafał Badowski
Rafał Badowski
Udostępnij artykuł:
UE odpuszcza podatek cyfrowy. Zwycięstwo Trumpa i big techów
Fot. Unsplash

Jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że Unia Europejska jest gotowa pójść na wojnę z globalnymi gigantami cyfrowymi. Planowany podatek cyfrowy miał wyrównać warunki gry między platformami takimi jak Meta, Apple czy Google, a tradycyjnymi wydawcami, którzy od lat tracą udziały w rynku reklamowym i zmagają się z pogarszającą się monetyzacją treści. 

Podatek cyfrowy usunięty z budżetu UE

Dziś już wiadomo, że tej walki – przynajmniej na razie – nie będzie. Jak ujawniło Politico, Komisja Europejska usunęła pomysł podatku cyfrowego z pakietu propozycji nowych danin na potrzeby przyszłego budżetu UE (2028–2034). To nie tylko wycofanie się z wcześniejszych zapowiedzi, ale też polityczny ukłon w stronę Donalda Trumpa, który jako kandydat na prezydenta USA ponownie ostrzega przed “karaniem amerykańskich firm”. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca informowaliśmy o tym, że pod wpływem szantażu Trumpa z podatku cyfrowego wycofała się także Kanada. 

Dla europejskich mediów, które od lat zabiegają o ucywilizowanie rynku reklamowego i rozliczanie big techów z realnych przychodów generowanych na europejskim rynku, to bolesny sygnał. Choć platformy cyfrowe korzystają z infrastruktury i danych obywateli Unii, to wciąż płacą relatywnie niewielkie podatki w porównaniu do lokalnych firm mediowych. 

Wspomniał o tym w tym tygodniu Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding. Zwrócił uwagę, że w 2024 roku polskie spółki zależne właścicieli Facebooka i Google osiągnęły przychody trzykrotnie wyższe niż Wirtualna Polska Holding, a mimo to zapłaciły znacznie mniej podatku CIT. 

– Czas o tym głośno powiedzieć, bo żarty i harce podatkowe skończyły się w momencie wybuchu wojny w Ukrainie. Płacimy miliardy za amerykański sprzęt wojskowy, a z drugiej strony przymykamy oko na wątpliwe moralnie zachowania naszych partnerów, gdy chodzi o zrzucanie się do wspólnej, polskiej kasy – zwraca uwagę Świderski, który uważa, że to moralnie nieuczciwe.  
 
Co zamiast podatku cyfrowego? 

Komisja Europejska zapowiedziała inne źródła dochodów: 

  • podatek od e-odpadów
  • wspólną unijną akcyzę na tytoń
  • daninę od dużych firm o obrotach powyżej 50 mln euro

Nowe propozycje mają pomóc UE spłacić wspólne zadłużenie po pandemii. Nie ma wśród nich jednak narzędzi wspierających lokalny rynek mediów czy finansujących tworzenie niezależnych treści. W praktyce – jak zauważa Politico – oznacza to, że obciążenia zostaną przesunięte na bardziej konwencjonalne sektory, a cyfrowi giganci unikną nowej odpowiedzialności. 

Nie odpuszcza natomiast Polska, która pracuje nad wprowadzeniem podatku cyfrowego w Polsce. Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przekonuje, że projekt ustawy może powstać jeszcze w tym roku, a w wakacje jego resort przedstawi analizy dotyczące jego wprowadzenia.

– Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad podatkiem. Nigdy nie ufałem, że Europa to doprowadzi do finału, dlatego chcę iść drogą taką, jak poszli Francuzi czy Austriacy - wewnętrznego naszego podatku – mówił “Super Expressowi”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Tylu Polaków korzysta z gazetek promocyjnych przed zakupami w sklepie

Tylu Polaków korzysta z gazetek promocyjnych przed zakupami w sklepie

Nowy świąteczny spot Jakdojade

Nowy świąteczny spot Jakdojade

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Przedpremierowe pokazy filmu "SONG SUNG BLUE" już 25 grudnia

Przedpremierowe pokazy filmu "SONG SUNG BLUE" już 25 grudnia