VoD i wideo w internecie: podsumowanie 2021 roku, prognozy na 2022 rok

Tym razem w ramach podsumowania roku zajmujemy się segmentem VoD i treści wideo w internecie. Analizują go dla nas przedstawiciele czołowych platform z contentem wideo, agencji marketingowych i uczelni wyższej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-programatyczna-prognozy-2022-rok-trendy,7170062067414657a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ux-web-design-trendy,7170064105649793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-co-to-jest-jak-dziala,7170064771254401a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/influencer-marketing-trendy-na-2022-rok,7170065310996097a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/social-media-prognozy-2022-rok,7170066131880065a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/public-relations-prognozy-2022-rok,7170062833408129a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzysy-2021-beata-kozidrak-frogshoposting-barbara-kurdej-szatan-mama-ginekolog,7170063364273793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/eventy-prognozy-na-2022,7170061297682561a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4,7170061858338945a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-2021-roku-wedlug-agencji-mediowych-prognozy-na-2022 ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-prognozy-na-2022,7170061207389825a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/dorota-n-haller-huawei-cbg-polska,7170060878980737a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-prognozy-2022-rok,7170059671000705a ##

Michał Buszko, szef grupy roboczej audiowideo przy IAB Polska, client team and advanced measurement manager w Nielsenie

grafika

Wydarzenie rokuGlobalnie, na pewno połączenie dwóch wielkich gigantów wideo tj. Grupy AT&T (właściciela kanałów HBO, CNN czy serwisu HBO Max) z grupą Discovery (właściciel stacji tv oraz serwisów takich jak Discovery+, Player). Efektem połączenia ma być globalny serwis OTT, który będzie konkurował z Netflixem oraz Disney+.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Coraz bardziej zacierają się granica pomiędzy Internetem a telewizją w wielu obszarach. Widzimy rosnącą oglądalność wideo w streamingu i coraz to większy wybór contentu w Internecie. Zauważalny jest trend nie tylko przenoszenia już każdej produkcji telewizyjnej, ale także tworzenia contentu wideo tylko do Internetu. Najlepszym takim przykładem jest serwis Player. Skupia on nie tylko content platformy discovery+ ale także produkuje treści z serii Player Original (np. Chyłka, Nieobecni, Pajęczyna).

Rok 2021 to także rok, w którym stacje telewizyjne postawiły na rozwój swoich platform wideo w HbbTV oraz pojawiła się większa konkurencja pod kątem możliwości oglądania stacji tv w formie live streamingu. W roku 2021 zadebiutowały na Polskim rynku takie platformy OTT jak  Gonet, Televio czy nawet CDA w swojej ofercie Premium.

Rok 2022 to będzie zdecydowanie rokiem streamingu w Polsce - pojawią się dwie nowe międzynarodowe platformy wideo (Disney+, HBO Max), które będą mocno konkurować z Netflixem. Zakładam także, że następny rok będzie rokiem ConnectedTV, czyli telewizora podłączonego do Internetu. Ich liczba z roku na rok systematycznie rośnie, w chwili obecnej ok. 40% gospodarstw domowych posiada taki odbiornik  w domu, a jak wiemy oglądalność na tego typu urządzeniu jest inna niż na takim zwykłym telewizorze.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Na pewno zmieniła nieco konsumpcję treści wideo na rzecz streamingu. Platformy takie Netflix, Player (ale i inni) osiągały rekordowe wyniki liczby subskrybentów i oglądalności swoich treści w Internecie. Pandemia pokazała także jaka duża jest liczba ofert streamingowych i graczy w Internecie. Polubiliśmy oglądanie treści w Internecie i na każdym urządzeniu i o każdej porze - nawet w pracy czy szkole. Największe wyzwanie na 2022 rokMyślę, że są trzy takie aspekty. Po pierwsze, przygotowanie się nadawców telewizyjnych na wejście globalnych graczy streamingowych takich jak Disney+ i HBO Max do Polski, zmieniającą się konsumpcję wideo na telewizorach podłączonych do Internetu oraz rozwój ofert live streamingowych. Po drugie, kwestia pomiaru contentu wideo w Internecie - głównie mam tu na myśli regulacja pomiaru live streamingu w Internecie i zasadę must carry, must offer, must measure, czy po trzecie ustalenie regulacji i działań platformy DAI o której wspominałem na początku. Po trzecie, dalszy rozwój i ekspansja HbbTV po zmianie sposobu nadawania telewizji eterowej na DVB-T2/HEVC.

 

Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera (TVN Grupa Discovery)

grafika

Wydarzenie rokuW 2021 roku Player się zmienił. W lutym staliśmy się platformą w pełni płatną. Dla serwisu, który wcześniej dużą część biznesu opierał na modelu bez opłat, była to  rewolucyjna zmiana, która zakończyła się sukcesem. W wyniku przemyślanej i od lat realizowanej strategii przekształciliśmy Playera w serwis OTT z najwyższej półki, a brak podziału oferty na płatną i bezpłatną podniósł znacząco nasz „user experience”. Dzięki tej decyzji mogliśmy wyprodukować więcej kontentu premium. W tym roku powstało bowiem ponad 10 produkcji Player Original, a to historycznie dla nas rekordowa liczba!

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Wraz z rozwojem technologii i platform VOD  obserwujemy coraz większe zainteresowanie widzów sportem w streamingu. Jeszcze parę lat temu mecze oglądało się tylko w telewizji. Obecnie oglądamy je nadal na ekranie odbiornika telewizyjnego, ale coraz częściej właśnie dzięki platformom streaminowym. Widzowie przychodzą  do serwisów VOD po najlepsze sportowe emocje. I tak Player relacjonował letnie igrzyska olimpijskie w Tokio, a obecnie pokazujemy skoki narciarskie i inne sporty zimowe. Ten kierunek widzą także nasi partnerzy i inne platformy. Potwierdzeniem jest chociażby wejście platformy Viaplay na nasz rynek.

Kolejnym widocznym trendem jest rozwój oferty seriali premium w Polsce. Na naszym rynku powstaje coraz więcej kontentu z najwyższej półki, który często odnosi sukcesy poza naszym krajem. To bardzo dobry znak! Mamy nad Wisłą ogromny potencjał produkcyjny.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Przede wszystkim pokazała, że widzowie szukają odskoczni od trudnej rzeczywistości. Poszukują dobrej rozrywki, która poprawia nastrój i pozwala na chwilę się oderwać od tego, co nas otacza. Widzimy to bardzo wyraźnie w naszych słupkach oglądalności. Nieprzerwanie od startu pandemii, serial „BrzudUla” – chyba najbardziej „feel good” propozycja z naszej stajni – cieszy się dużą popularnością.

Kolejną ważną sprawą, którą pandemia mocno uwypukliła, jest dostęp do wiarygodnych, sprawdzonych informacji – nie tylko w kontekście zdrowia. W trakcie pandemii oglądalność głównych kanałów informacyjnych poszybowała w górę! Ten trend utrzymuje się do dziś. Widzowie chcą wiedzieć i poszukują rzetelnych informacji.

Największe wyzwanie na 2022 rokNiektórzy mówią, 2022 rok to będzie pojedynek gigantów streamingowych. Do Polski wejdzie nowy serwis – disney+ – który już teraz jest trzecią największą platformą w Stanach Zjednoczonych. Ja bym tego jednak określał tego w ten sposób, bo słowo „pojedynek” oznacza, że ktoś wygrywa, a ktoś przegrywa. Polski rynek VOD się po prostu zmieni, a użytkownik na tym zyska, dostanie większy wybór. Po naszej stronie – czyli dostawców kontentu – będzie to wyzwanie, aby tak przygotować naszą ofertę, żeby widzowie zawsze w niej coś ciekawego znaleźli.

 

Marcin Malicki, dyrektor obszaru subscriptions & new services w Wirtualna Polska Holding

grafika

Wydarzenie rokuWedług mnie to zapowiedź rychłego uregulowania przez KRRIT możliwości emitowania reklamy DAI (dynamic ad insertion), która na pewno da nową dynamikę kanałom linearnym w internecie. Trzymam kciuki za tę inicjatywę, bo to kluczowy temat nie tylko dla przyszłości całej branży operatorskiej, ale także wielu nadawców.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Zanikanie anachronicznego podziału, że „telewizja to jest na telewizorze” a „streaming ogląda się na komputerze”. Widzimy w jak ogromnym tempie rośnie z jednej strony np. oglądalność YouTube na telewizorach, a z drugiej strony kanałów telewizyjnych na telefonach. Widza nie obchodzą podziały modeli biznesowych i branż. Wybiera tego, kto daje mu swobodę w tym, co i gdzie chce w danej chwili oglądać.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Dla mnie najciekawszym zjawiskiem jest to, jak długi okres zamknięcia stadionów i hal wpłynął na eksplozję oferty streamingu sportu i wydarzeń na żywo. Powstało kilka wysokiej klasy gal MMA i boksu, które potrafią zgromadzić setki tysięcy widzów przed ekranami telefonów i komputerów. Na platformach pojawiły się też sporty mniej znane, a mające rosnące grono fanów jak futsal, ale także transmisje koncertów czy spektakli. Streaming dostępny pay per view oraz w subskrypcji będzie trwale niwelować podział na „prawdziwy” oraz „amatorski” sport i kulturę. To świetna wiadomość, bo otwiera wiele nowych możliwości.

Największe wyzwanie na 2022 rokNarasta presja globalnych platform - w 2022 roku do Polski zawita nie tylko Disney+ i HBO Max, ale także rzadziej wymieniany, a bardzo ciekawy treściowo SkyShowtime.

Coraz więcej nadawców, twórców, dystrybutorów i operatorów dostrzega, że budowanie zdrowej przeciwwagi do globalnych platform jest dla ich biznesu ważniejsze niż walka między sobą. Od nas zależy, czy nauczymy się blisko współpracować, by zbudować lokalne, atrakcyjne alternatywy.

 

Paweł Wilkowicz, szef redakcji sportowej Viaplay w Polsce

grafika

Wydarzenie rokuMoja odpowiedź może wydać się oczywista, ale dla mnie był to start platformy Viaplay w Polsce trzeciego sierpnia 2021 roku. Na polskim rynku jest dostępnych wiele serwisów streamingowych, ale żaden z nich nie ma oferty tak dobrze łączącej światowej klasy treści sportowe, produkcje Viaplay Originals oraz najlepsze hollywoodzkie filmy i seriale. W bardzo krótkim czasie zdobyliśmy pozycję znaczącego gracza w branży VOD w Polsce, pozyskując zadowalającą liczbę subskrybentów, a w przyszłości widzowie mogą oczekiwać od nas jeszcze więcej.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Streaming bardzo szybko przeradza się w główne źródło rozrywki. Około 25 proc. polskich gospodarstw domowych już dziś posiada abonament platformy streamingowej. Spodziewamy się, że ta liczba w najbliższym czasie znacznie wzrośnie. Coraz więcej widzów odkrywa także zalety odtwarzania programów na żądanie, a Viaplay ma w tej kwestii wiele do zaoferowania.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Po pierwsze uważam, że znacznie przyśpieszyła popularyzację istniejącego już trendu korzystania z serwisów VOD jako głównego źródła rozrywki. Jeśli spojrzymy na sytuację Viaplay na wszystkich rynkach, na których jesteśmy już obecni – zyskaliśmy aż 28 procent abonamentów względem zeszłego roku. Ludzie spędzają teraz więcej czasu w domu i szukają nowych możliwości wykorzystania go. Wiem, że ja w 2021 roku obejrzałem aż za dużo.

Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwania mogą być oczywiście pozytywne, a w Viaplay szczególnie cieszymy się na wszystkie wydarzenia sportowe, które czekają nas w 2022 roku. Podając tylko kilka przykładów: będziemy transmitować Bundesligę i Ligę Europy UEFA, 12 gal KSW, a od sierpnia oczywiście również Premier League. Polscy kibice mają duże oczekiwania, które jesteśmy gotowi spełnić.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Interia, VideoMill, Media4Fun, dentsu Polska, One House i Akademii Leona Koźmińskiego

Dominika Rzepka-Borys, dyrektor Interia.tv (Grupa Interia)

grafika

Wydarzenie rokuInteria na dobre zadomowiła się w Grupie Polsat Plus, do której weszła w połowie 2020 roku. W portalu pojawiło się więcej treści wideo, w tym fragmenty popularnych programów i seriali, znanych z głównej anteny i kanałów tematycznych oraz sportowych. Więcej treści przełożyło się na rekordowe wyniki odtworzeń materiałów wideo.

Dzięki współpracy, na stronie głównej portalu można oglądać na żywo najważniejsze produkcje Polsat News: programy „Graffiti”, „Gość Wydarzeń” oraz „Śniadanie Rymanowskiego”. Dwa ostatnie mają swoje specjalne dogrywki tylko dla Interii. Ekipa Interii pojawia się także za kulisami kultowych programów i seriali Polsatu, m.in. „Tańca z gwiazdami”, „Twoja twarz brzmi znajomo” czy „Love Island”.

Możemy się także pochwalić współpracą z Polsat Box Go i Polsat Go (dawna Ipla). Wspólnie udało nam się wyprodukować m.in. program „Strefa Euro 12:00”. 31 odcinków, na żywo, codziennie w samo południe. Programów sportowych jest u nas dużo więcej. A jest to możliwe dzięki uruchomieniu studia telewizyjnego Interii. 1 kwietnia ponownie zapaliła się u nas czerwona lampka z napisem: Uwaga! Nagranie.

Skoro o wydarzeniach roku mówimy, to warto także odnotować rebranding w Grupie Polsat Plus.  Zmiany identyfikacji objęły Polsat oraz wybrane stacje tematyczne i kanały sportowe. Rebranding przeszła także Ipla. Teraz to Polsat Box Go, który działa w modelu subskrypcyjnym. Uruchomiony został także serwis oferujący treści bezpłatne przy których emitowane są reklamy – Polsat Go. Na obu platformach  użytkownicy mogą korzystać z serwisów www, a także aplikacji mobilnych i Smart TV.

W Polsat Box Go znajduje się świetny pakiet VOD z filmami i premierowymi serialami, udostępniany jest także sygnał 120 kanałów telewizyjnych. A w pakiecie sportowym Polsat Box Go można zobaczyć m.in. Ligę Mistrzów UEFA i kanały Polsat Sport Premium.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Nie da się ukryć, że lubimy filmiki. Zarówno te z uroczymi szczeniakami i dziećmi, jak i te z przepisami kulinarnymi, ćwiczeniami, wywiadami, kulisami, podróżami jaki i recenzjami produktów. Już chyba nikt nie ma wątpliwości, że jeśli chcemy rozwijać się w Internecie, musimy tworzyć treści wideo. Jakie? Poza dużymi platformami VOD, królują głównie krótkie formy. Coraz częściej na materiałach wideo pojawiają się także napisy. Wymaga tego sposób konsumowania treści wideo przez użytkowników.

Z roku na rok rozwija się video content marketing. Nic dziwnego, skoro materiały wideo stanowią znaczny odsetek całego ruchu w sieci. Żeby się przebić, potrzeba tworzyć spersonalizowane wideo. Treści, które będą dopasowane do wieku, płci, zainteresowań i oczekiwań użytkowników.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia jest z nami kolejny rok i – czy tego chcemy czy nie – wygląda na to, że jeszcze z nami zostanie. Zmiany, które spowodowała wydają się nieodwracalne. Już nie tylko pracujemy zdalnie, ale także zdalnie robimy wywiady, a czasami nagrywamy całe audycje i programy. Szczepienia i spadek zachorowań na COVID-19 spowodowały, że wiosną goście powoli zaczęli wracać do studia telewizyjnego, ale nie jest to już konieczność, a raczej przyjemność wynikająca z rozmowy twarzą w twarz i całkowita dobrowolność.

Pandemia spowodowała także szybki rozwój usług streamingowych premium. Tutaj robi się coraz ciaśniej. Także w Polsce. Tym bardziej, że na początku 2022 roku pojawi się jeszcze HBO Maxx, zbliża się także Disney+.

Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwania na nowy rok to wciąż zapewnianie użytkownikom atrakcyjnych treści wideo, przyciąganie ich uwagi i zatrzymanie przy proponowanych treściach. Jako Interia wciąż będziemy działać tak, by jeszcze lepiej wykorzystać synergię z Grupą Polsat Plus i utrzymać trend wzrostowy w sferze wideo.

 

Justyna Troszczyńska, CEO Media4Fun

grafika

Wydarzenie rokuRok 2021 nie obfitował w spektakularne wydarzenia zarówno w Polsce jak i na świecie. Stał się raczej poczekalnią dla dużych graczy z branży Video on Demand oraz możliwości względnej stabilizacji dla mniejszych, którzy streamingiem reperowali braki budżetowe z innych pól eksploatacji.

Na uwagę zasługuje sekcja sportowa, która latem pojawiła się wraz z debiutem platformy Viaplay. Pozostaje jednak pewien niedosyt związany z jakością kontentu sportowego, którego w 2021 roku spodziewalibyśmy się raczej w jakości 4K niż 720p przy ofercie płatnej.CDA Premium z kolei rozszerzyło swoją ofertę o dostęp do kanałów telewizyjnych. Jako kolejny portal streamingowy próbuje łączyć produkty on demand z dostępem linearnym. Jednak czy użytkownik, mając do dyspozycji ponad 9 tysięcy filmów i odcinków seriali, wciąż będzie zainteresowany programem telewizyjnym? Czas pokaże.

Mianem wydarzenia, choć raczej w pejoratywnym tego słowa znaczeniu, możemy nazwać komunikat Polsatu i TVN Discovery, którzy w końcu potwierdzili, iż szumnie zapowiadany projekt wspólnej platformy VoD nie dojdzie do skutku. Od początku było to co prawda do przewidzenia, ale ciekawiło bardzo, kto pierwszy obwieści to oficjalnie.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Najbardziej widoczny stał się dalszy postęp digitalizacji i wprowadzania do świata cyfrowego imprez masowych, których głównym celem przez lata były spotkania, dyskusje plenerowe czy zwyczajnie wspólne świętowanie magii kina podczas licznych przeglądów i festiwali. W 2021 praktycznie każda impreza filmowa odbywała się online lub przynajmniej w formie hybrydowej. Z jednej strony koniec wiosennego lockdownu pchnął ludzi na świeże powietrze, zachęcił do spotkań i wyjścia z domu, a pierwsze festiwale przeżywały oblężenie, jednak to nie potrwało zbyt długo. Ludzie są niewolnikami przyzwyczajeń, a ostatnie dwa lata nauczyły ich korzystania z filmowych rozrywek bez konieczności opuszczania wygodnej kanapy.

2022 powinien ustabilizować nieco tę sytuację, jednak mało prawdopodobne jest, by imprezy filmowe wróciły całkiem do wersji stacjonarnych, ponieważ streaming daje im możliwość zwiększenia przychodów i widowni dzięki globalizacji usługi i zmniejszeniu kosztów organizacji wydarzenia.

Nadchodzący rok w Polsce zapowiada się pod znakiem silnej konkurencji w obszarze VoD i emancypacji użytkownika. Przestanie on być niewolnikiem Netflixa i HBO. Mnogość platform zapowiadających wejście na nasz rynek zapewne wywoła falę migracji subskrybentów, którzy coraz uważniej zaczynają wybierać oferty, ponieważ ich ilość zaczyna być widoczna na wyciągach z kart kredytowych.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Zmiany, których doświadczyła branża dystrybucji filmowej online, wydarzyły się w dużej mierze w 2020 roku. Kolejny był konsekwencją i postępem ( lub podstępem ) wprowadzonych na początku pandemii zmian w dostępie do materiałów audiowizualnych. Zapowiadane skrócenia odstępu pomiędzy dostępem do filmów w kinach a na VoD nie doszły w większości do skutku. Największe studia filmowe konsekwentnie w 2021 roku wycofywały się z równoczesnych premier stacjonarnych i online. Pandemia miała być przyczynkiem do ewolucji rynku dystrybucji filmowej, jednakże skończyło się na wielkich planach. Głoszone idee rozwoju dostępu online zostały zamrożone, a okno premium (  równoczesny start  filmu online z premierą stacjonarną w kraju producenta lub łączenie premiery kinowej z VoD ), które miało stać się globalnym hitem, de facto skończyło na filmach kategorii B.

Reasumując, pandemia w 2021 roku po chwilowym rozpędzie branży VoD, doprowadziła do kroku w tył i zdjęcia z agendy największych projektów digitalizacji dostępu do najnowszego wideo.

Największe wyzwanie na 2022 rokPrzygotowując się do kolejnego roku i mając na uwadze zapowiedzi ekspansji światowych graczy na polski rynek, należy odpowiedzieć sobie na odwieczne pytanie „handlowca” – co jest ważniejsze: utrzymanie czy pozyskanie Klienta. Każda z pokrewnych branż mierzyła się już z tym problemem, jednak wciąż nie powstało rozwiązanie idealne. Często spotykamy się z tym, że oferty dla nowych użytkowników bywają atrakcyjniejsze niż dla lojalnych abonentów/subskrybentów. Stawiając rok 2022 pod znakiem migracji, lojalizacja użytkownika wydaje się wręcz niemożliwa. Zatem największym wyzwaniem ‘rodzimego podwórka’ będzie odparcie ataku budżetów marketingowych globalnych graczy, którzy w nadchodzącym roku mają zamiar rozgościć się nad Wisłą.

Jeśli tylko obostrzenia pandemiczne pozwolą, główna batalia rozegra się wokół produkcji lokalnych, które wciąż cieszą się największą popularnością, ale by platforma ją utrzymała, musi w regularnym systemie dostarczać swoim subskrybentom nowych filmowych bodźców.

W ujęciu globalnym zapewne będziemy obserwować „Avengers: Wojna bez granic 3” rozgrywającą się pomiędzy największymi światowymi studiami i producentami filmowymi. Międzynarodowy rynek streamingowy zaczyna się powoli stabilizować. Najwięksi otworzyli swoje serwisy VoD i konsekwentnie zdobywają kolejne terytoria. Rynek do tej pory odpowiadał ciekawości i zainteresowaniu, ale kolejne platformy rezygnują z bezpłatnych ofert ‘trial’, co oznacza, że skończył się czas prób i błędów. Walka o subskrybenta może stać się bardziej bezwzględna i opierać się nie tylko na kontencie, ale i polityce cenowej, która pozwoli przetrwać tylko największym i najmniejszym graczom. Dlaczego najmniejszym? Ponieważ lojalizacja użytkownika produkcji niszowych jest dużo łatwiejsza i tańsza niż związywanie ze sobą konsumentów filmowego hipermarketu.

Małgorzata Niska, digital strategy director w dentsu Polska

grafika

Wydarzenie rokuMijający rok był na pewno ciekawy z punktu widzenia dostępu do nowych platform VOD w Polsce – tj. pojawienie się na rynku nowego gracza ze Skandynawii, czyli Viaplay, który przyciągnął odbiorców szeroką ofertą kontentu sportowego.

Drugim ważnym wydarzeniem jest oczywiście premiera usługi subskrypcyjnej Amazon Prime w przystępnej cenie 49 PLN na rok (lub 10,99 za miesiąc) – Amazon dzięki temu stał się atrakcyjną konkurencją dla pakietu Allegro Smart (co więcej, darmowe dostawy są realizowane bez minimalnej wartości zamówienia), dorzucając do tego dostęp do platformy Prime Video. Jest to bardzo przemyślane posunięcie w kierunku budowania bazy użytkowników Amazona w Polsce, przyciągając w ten sposób odbiorców zainteresowanych zarówno zakupami online jak i VOD w jednym rozdaniu.

Na koniec nie sposób nie wspomnieć o zniknięciu marki Ipla wskutek rebrandingu Grupy Cyfrowy Polsat – w zamian pojawiły się Polsat Box Go (platforma płatna, premium) oraz Polsat Go (darmowa).

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Trendem, który będzie się pogłębiał szczególnie wśród młodych odbiorców jest fakt przenikania się treści TV i VOD z punktu widzenia urządzeń, na których są oglądane. W świecie video online rośnie znaczenie urządzeń CTV. Odbiornik TV dotychczas kojarzony z linearną telewizją staje się coraz ważniejszy z punktu widzenia konsumpcji treści online – już teraz udział CTV w kampaniach na Youtube wynosi ponad 30%, co oznacza wzrost o 10 p.p. w porównaniu do zeszłego roku. Z drugiej strony obecnie częściej oglądamy telewizję na laptopach. Coraz ciężej zatem będzie (szczególnie młodym) rozróżniać te dwa światy i jednoznacznie wskazać co się kryje pod sformułowaniem „oglądanie telewizji", a co nie.  

Rosnąca ilość kontentu video powoduje, że coraz trudniej o uwagę odbiorców i zatrzymanie jej na dłużej. W młodszych grupach rośnie zainteresowanie krótkimi formami video, oferującymi podsumowania czy skróty z najważniejszych momentów – dla Generacji Z oglądanie całego meczu piłki nożnej czy gali wręczenia Oscarów jest pozbawione sensu, jeśli mogą potem w internecie obejrzeć krótki film z najciekawszymi fragmentami (patrz: partnerstwo UEFA i Tiktok przy tegorocznym EURO). Platformy video będą zatem musiały nieźle się natrudzić aby utrzymać zaangażowanie odbiorcy. Jeśli mowa o zaangażowaniu to warto przy okazji wspomnieć o nowości ze strony Netflixa, czyli serwisie Tudum, który podsyca zainteresowanie fanów poszczególnych tytułów oferując całą masę dodatkowych treści jak zakulisowe ciekawostki, ścieżki dźwiękowe czy wywiady. W ten sposób Netflix stworzył kolejny mechanizm sprzyjający retencji użytkowników.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia przyspieszyła pewne trendy a także wzmocniła pozycję globalnych graczy z szerokim wachlarzem treści. Lokalne podmioty nie pozostają na to obojętne i wkładają coraz większy wysiłek aby skuteczniej zawalczyć o użytkownika (tworzenie light AVOD, czy oryginalnego kontentu). Co za tym idzie zmniejsza się potencjał reklamowy poszczególnych platform a komunikacja staje się bardziej fragmentaryczna i musi korzystać z wielu źródeł aby móc zbudować odpowiedni zasięg kampanii.

Największe wyzwanie na 2022 rokMyślę, że z punktu widzenia reklamodawców wyzwaniem będzie coraz trudniej dostępne inventory reklamy video o wysokich parametrach jakościowych. Spadające zasięgi TV w młodszych grupach (szczególnie poniżej 34 roku życia), skłaniają marketerów do coraz to większych inwestycji w kanał online i chcą mieć pewność, że doświadczenie użytkownika będzie zbliżone pod kątem jakości do tego z czym mamy do czynienia w TV. Stąd większy nacisk na takie wskaźniki jak viewability, completion rate czy audibility. Wyzwaniem jest to, że platformy zapewniające takie parametry albo przechodzą na model subskrypcyjny, bez reklam (np. player), albo zaczyna im doskwierać coraz większy clutter, który wpływa negatywnie na user experience (np. youtube).

Przyszły rok upłynie także pod znakiem oczekiwania na polską premierę platformy Disney+ (pozdrawiam wszystkich rodziców) czy też HBO Max, czyli kolejnych platform premium, które wykluczają możliwość emisji reklam.

 

Angelika Dudek, senior communications manager w One House

grafika

Wydarzenie rokuWszystkie treści na platformie Player są dostępne wyłącznie w modelu płatnym. TVN Grupa Discovery to pierwszy z czołowych nadawców telewizyjnych, który wprowadził całkowity model subksrybcyjny. Zatem oglądamy reklamy i jednocześnie płacimy za dostęp do platformy. Spadła liczba użytkowników, jednak content premium broni ideę.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Granice między kinem, telewizją a serwisami VoD się zacierają.Netflix zapowiedział, że część nowych premier będzie dostępna na ekranach kin wcześniej niż trafi do serwisów VOD. Te działania utrudnia nieco pandemia, ale wszystko wskazuje na to, że jest to już pewien trend. TVN także zdecydował się na ten ruch: wypuszczając „Czarną Owcę” najpierw w kinach, a dopiero potem na Playerze.

Polsat (w ślad za Playerem, który działa w ten sposób już dłuższy czas) zdecydował się na seriale dostępne w serwisie premierowo i na wyłączność (m.in. „Osaczony”). Polsat Box Go (zastępujący Cyfrowy Polsat i Iplę) to połączenie działania serwisu VoD z telewizją internetową OTT:     w cenie mamy dostęp zarówno biblioteki filmów i seriali oraz do kablówki online.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Najszybciej rosnącym segmentem w naszym kraju są (i będą) serwisy streamingowe oferujące treści wideo. Wideo online wciąż się przekształca, napędzane jest zarówno przez rozwój usług streamingowych, jak i telewizorów z funkcją smart TV. W 2022r. będzie miała miejsce kontynuacja dalszego rozwoju rynku wideo, biorąc pod uwagę zmiany jakie zachodzą na rynku telewizyjnym: m.in .zmiany grup rozliczeniowych, zmiany czasu trwania przerw reklamowych, dodanie widowni OOH do widowni telewizyjnej. Niemniej istotna jest także rosnąca popularność live shoppingu.

Największe wyzwanie na 2022 rokRok temu pisałam, że konsumenci (i marki) potrzebują komunikacji opartej na zaangażowaniu i budowaniu wzajemnych relacji: marka-konsument. Oczekujemy od marki czegoś więcej, jak np. zabrania głosu w dyskursie polityczno-społecznym. Nie potrzebujemy kolejnej reklamy Apartu… tymczasem Apart znowu wyprodukował kolejną w tym samym stylu bożonarodzeniową reklamę. Za to pojawił się Yes i wykorzystał konieczność dopasowania reklam do nastrojów i sytuacji społecznej. Kampania Yes „Jestem kobietą” wywołała sporo zainteresowania, a fakt, że TVP nie zechciała wyemitować spotu podbiła jedynie popularność. Yes pokazało się, jako odpowiedzialna społecznie marka, zachęcająca kobiety do bycia sobą.

W kontekście wyzwań przyszłorocznych, chciałabym aby więcej marek zderzyło się ze swoimi własnymi wyzwaniami i pomogło konsumentom uwierzyć w siebie.

 

Adam Gołub, CEO w VideoMill

https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/images/adamgolub.png

Wydarzenie rokuAmazon Prime w Polsce i 49 zł/rok. Ceną, grami i własnymi produkcjami gigant technologiczny chce przyciągnąć Polki i Polaków do kupowania na Amazonie. Bo mając miliony dolarów na ekspansje zagraniczne zniweluje sobie startę na abonamencie, a zwiększą sprzedaż pozostałych swoich usług.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Do niedawna wydawało się, że powstanie polski konkurent dla Netflixa, czyli połączenie Ipli i Player.pl. Jednak każdy z nich ostatecznie poszedł swoją drogą. Zapewne wynika to z coraz bliżej integracji HBO MAX z Player'em i chęci zdominowania rynku. Osobiście podoba mi się kierunek płacenia za dostęp do własnych treści, których produkcja coraz więcej kosztuje i z samych reklam nie da się na dłuższą metę utrzymać. Mam na myśli Playera, w którym już za darmo nie można oglądać programów, a trzeba zapłacić 5zł/miesiąc i mieć przyjemność oglądania dużej ilości reklam.

Coraz więcej dostawców produkuje własne treści, czasami lepsze, czasami gorsze. A Netflix stał się już numerem 1 w Hollywood, tj. produkuje tam najwięcej własnych filmów i seriali  

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia spowodowała wycofanie się kliku klientów z realizacji treści wideo. Lockdown na produkcje wstrzymał naszą branże na kilka miesięcy. W tym czasie przerzuciliśmy część naszej uwagi na rozwój autorskiej aplikacji Videommerce do automatycznego tworzenia personalizowanych, dynamicznych i interaktywnych treści. Nasi Klienci stali się reżyserami swoich kreacji i generują filmy pod własne potrzeby sprzedażowe, marketingowe, onboardingu czy obsługi klienta.

Największe wyzwanie na 2022 rokZ perspektywny VOD i OTT - marzy mi się interaktywna i spersonalizowana telewizja. Dostęp do tych treści, które chcę oglądać w każdym momencie. I interakcja (jak w Netflixowych serialach), gdzie będę mógł być bohaterem każdego oglądanego programu, wydarzenia bądź filmu.

 

Dr Krzysztof Kuźmicz, medioznawca z Akademii Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuW tej kategorii proponuje ująć zmiany w dystrybucji premier filmowych. Nie jest to wydarzenie o charakterze jednostkowym, a proces transformacji branży kinematograficznej, która poszukując elastycznych rozwiązań i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów swoich produkcji, zdecydowała się na rozpowszechnianie filmów w modelu PVOD (premium video on demand).

W efekcie wybrane premiery „kinowe”, m.in. takich przedsiębiorstw medialnych jak Disney, Universal, Warner Bros., w pierwszej kolejności trafiały do serwisów PVOD, a następnie do kin (lub równocześnie pojawiały się w PVOD i kinach), by ostatecznie zasilić repozytoria platform VOD. Rok 2021 upłynął w otoczeniu kolejnych fal pandemii COVID-19, która odcisnęła trwałe ślady w sektorze audiowizualnym, a opisane powyżej przemiany są tego dobrym przykładem.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Wśród trendów, które pojawiły się na rynku VOD w roku 2021, warto zaakcentować silne wejście sportowych i e-sportowych materiałów VOD. Stały się one przysłowiowym elementem zmieniającym zasady gry (tzw. game changer), przynoszącym milionowe zyski, gromadzącym szerokie audytoria fanów rywalizacji sportowych, istotnym komponentem w ofertach platform VOD.

Z kolei w nadchodzącym 2022 roku obserwować będziemy działania kooperacyjne oraz zmiany konsolidacyjne, wynikające z postępującego zagęszczenia rynku VOD, a także konieczności przygotowania atrakcyjnej oferty pakietów dla dotychczasowych i przyszłych klientów. Platformy VOD kontynuowały będą współprace ze studiami filmowymi podczas tworzenia swoich produkcji, a także w celu pozyskania wartościowych premier kinowych. Niewykluczone, że wybrane realizacje filmowe pojawiające się w serwisach VOD wykorzystywały będą technologie VR i AR oraz pionowe formaty wideo, dobrze znane użytkownikom urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych.  

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?W pracy naukowo-dydaktycznej dynamiczne zmiany warunkowanie pandemią COVID-19 szczególnie widoczne były na jej początku. Był to okres intensywnej transformacji cyfrowej sektora edukacyjnego. Rok 2021 przyniósł refleksje nad stosowanymi metodami, technikami i narzędziami cyfrowymi, a także pozwolił optymalnie zaprojektować środowiska uczenia się dostosowane do hybrydowych modeli realizacji procesu kształcenia i pandemicznej rzeczywistości.  

Największe wyzwanie na 2022 rokMyśląc o rynku środkowo-europejskim, wyzwaniem dla aktualnie działających serwisów VOD będzie pojawienie się w 2022 roku platform streamingowych należących do dużych przedsiębiorstw medialnych: HBO Max, Disney+, SkyShowtime. Ponadto w rywalizacji o atencje użytkowników sieci i czas spędzony przed ekranem, platformy VOD konkurować będą z mediami społecznościowymi, grami komputerowymi i pojawiającym się na horyzoncie metaversum.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji