W 2017 roku 21 proc. polskich internautów ściągało filmy i seriale z torrentów. Netflix bardziej rozpoznawalny niż HBO Go czy Showmax

Filmy i seriale w sieci ogląda 94 proc. polskich internautów. Z torrentów wciąż korzysta co piąty polski użytkownik internetu, ale to mniej niż w poprzednich latach - wynika z trzeciej edycji badania VideoTrack.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

94 proc. polskich internautów ogląda w sieci długie formaty wideo - ten odsetek jest już stabilny od kilku lat. Przynajmniej kilka razy w tygodniu oglądanie filmów i seriali w sieci deklaruje 60 proc. badanych, a codziennie - 24 proc. - pokazuje VideoTrack III, badanie Wavemaker (agencji powstałej po połączeniu MEC i Maxus) zrealizowane w październiku 2017 roku na grupie 2 tys. internautów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-seriale-w-internecie-liderem-gra-o-tron ##

Najwięcej heavy-userów (internautów oglądających długie treści codziennie) spotykać można wśród młodej cyfrowej publiczności w wieku od 15 do 24 lat i od 25 do 34 lat (ich odsetek wynosi odpowiednio 29 proc. i 28 proc.). W grupie wiekowej 35-44 lat odsetek heavy-userów stanowi 21 proc., 45-54 - 22 proc., a 55+ - 17 proc.

Z badania wynika, że więcej mężczyzn niż kobiet ogląda codziennie filmy i seriale w sieci. Jeśli spojrzymy na częstotliwość e-oglądania wśród odbiorców różnych typów telewizji to najczęściej aktywnymi użytkownikami VOD są klienci kablówek.

grafika

Trzecia edycja VideoTrack potwierdza spadającą popularność torrentów w Polsce. Jeszcze w 2015 roku 27 proc. polskich internautów długie treści wideo pozyskiwało z nielegalnych źródeł, w 2016 roku było to 24 proc., a w 2017 roku - 21 proc. Ustabilizował się za to odsetek osób korzystających z serwisów streamingowych - w 2016 i 2017 roku wyniósł on 77 proc., a w 2015 roku było to 73 proc.

Badanie Wavemaker dowodzi, że torrenty są stosunkowo najpopularniejsze wśród 25-34 latków (24 proc.), a więc w tej grupie, która rozpoczęła aktywnie korzystanie z wideo w sieci w czasie, gdy oferta serwisów streamingowych nie była jeszcze tak bogata.

Na obraz rynku wideo w ostatnich dwóch latach w dużym stopniu wpłynęły serwisy subskrypcyjne (SVOD), wśród nich - Netflix, Showmax czy Amazon Prime Video. Markę Netflix kojarzy w Polsce 63 proc. internautów (więcej niż HBO GO - 60 proc.), a intensywnie reklamowany Showmax - 56 proc.  Już ponad 20 proc. internautów zdarzyło się też korzystać z serwisów subskrypcyjnych.

grafika

49 proc. klientów SVOD samodzielnie co miesiąc opłaca abonament za dostęp do serwisów subskrypcyjnych. Okazjonalnie (w wybranych miesiącach) robi to 40 proc. badanych, a 12 proc. zrzuca się ze znajomymi na dostęp do subskrybowanego serwisu.

grafika

Z badania wynika, że od połowy 2017 roku ustabilizował się odsetek płacących w różnych formach (za odcinek, abonamenty itd.) za wideo w internecie.

32 proc. e-widzów zdarza się płacić za oglądanie, częściej za dostęp do treści płacą klienci kablówek i platform aniżeli widzowie naziemni.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mimo-rozwoju-ntc-spada-liczba-osob-rezygnujacych-z-platnej-telewizji ##

W badaniu czytamy, że nie obserwuje się wzrostu inwestycji w treści wideo wśród osób, które zrezygnowały z kablówki (cord-cutters) albo zmniejszyły abonament w ostatnim roku (cord-shavers). Wielkości wydatków na internetowe wideo jest za to skorelowana pozytywnie z wielkością płaconego abonamentu telewizyjnego. To sugeruje, że oferta VOD w Polsce nie napędza jeszcze cord-cuttingu i cord-shavingu w dużej skali.

- To oczywiście nie oznacza, że telewizja jako medium nie zaczęła tracić wskutek wzrostu popularności VOD, a początek tego długo wyczekiwanego trendu w Polsce sugerowałyby dane o czasie oglądania telewizji za II półrocze 2017 roku. W młodych grupach, a więc tych najintensywniej korzystających z VOD spadki po raz pierwszy od lat były aż tak wyraźne i np. wśród 16-24-latków dzienny czas oglądania skurczył się o 20 minut (ze 109 minut w II połowie 2016 roku do 89 minut w II połowie 2017 roku) - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w agencji Wavemaker. - W tym sensie 2017 rok może się okazać rokiem przełomowym - dotąd telewizja w Polsce była zadziwiająco stabilnym medium, nawet na tle rynków regionu. Widać jednak, że w efekcie inwestycji serwisów na życzenie, ich oferta zaczyna być alternatywą dla telewizji. Nie bez znaczenia dla opisywanej zmiany jest wykorzystanie ekranu telewizora do oglądania treści z sieci - połowa internautów ma już Smart TV, a 69 proc. podłącza go do internetu - komentuje ekspertka.

grafika

Badanie VideoTrack Wavemaker zrealizował metodą CAWI w październiku 2017 roku na próbie 2 tys. internautów w wieku 16+.

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"