W Agorze i Eurozecie 2,6 tys. pracowników. Mniej na pensje tylko w „Gazecie Wyborczej” i czasopismach

Na koniec trzeciego kwartału br. zatrudnienie stałe w grupie Agora wynosiło 2 584 etaty, z czego 359 etatów przypadało na grupę Eurozet. Firma na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wydała prawie 19 proc. więcej niż przed rokiem, spadek nastąpił jedynie w pionie prasowym.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
W Agorze i Eurozecie 2,6 tys. pracowników. Mniej na pensje tylko w „Gazecie Wyborczej” i czasopismach
Siedziba Agory, Warszawa ul. Czerska Fot. Jacek Kowalski

Stałe zatrudnienie w grupie kapitałowej Agora utrzymuje się blisko pułapu 2,6 tys. etatów, odkąd spółka pod koniec lutego br. przejęła kontrolny pakiet udziałów grupy Eurozet i włączyła ją do swojego bilansu. Na koniec marca wynosiło 2 579 etatów, kwartał później - 2 593, a na koniec września - 2 584.

359 pracowników etatowych było w zeszłym kwartale w grupie Eurozet. Tym samym w Agorze i jej pozostałych spółkach zależnych wynosiło 2 225 etatów, o 125 mniej niż rok wcześniej. Ten spadek to efekt zwolnień przeprowadzonych przez firmę pod koniec ub.r. w dwóch pionach. Na przełomie listopada i grudnia spółka Agora, odpowiadająca głównie za działalność operacyjną w segmencie prasowym i internetowym, pożegnała się z ponad 80 pracownikami. Równocześnie sieć kinowa Helios zwolniła 53 osoby, a związku z nieprzedłużeniem wybranych umów i nieobsadzaniem wakatów zatrudnienie spadło jeszcze o 16 etatów.

Ponad 100 mln zł na pracowników

Mimo zeszłorocznych redukcji grupa Agora po kupnie Eurozetu wydaje rekordowo dużo na swoje kadry. W minionym kwartale koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych sięgnęły 106,3 mln zł, rosnąc rok do roku o 18,8 proc. Drugi raz z rzędu przekroczyły 100 mln zł - w drugim kwartale zwiększyły się o 14,6 proc. do 105 mln zł.

Największy udział w tych wydatkach ma segment filmowo-książkowy, oprócz kin Helios obejmujący m.in. produkującą i dystrybuującą filmy spółkę Next Film, sieć gastronomiczną Pasibus oraz wydawnictwo-książkowo-płytowe. Na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze w zeszłym kwartale poszło tam 24,4 mln zł, o 8,9 proc. więcej niż przed rokiem. Wynika to głównie z sytuacji w branży kinowej - latem wyświetlano hity takie jak „Barbie” czy „Oppenheimer”, więc rekordowa frekwencja wiązała się też z wyższymi kosztami pracowniczymi.

Powyżej 20 mln zł kosztowali grupę Agora pracownicy jeszcze dwóch pionów. W segmencie radiowym, do którego włączono Eurozet, kwartalne koszty w tym obszarze poszybowały w górę z 9,3 do 21,8 mln zł, a w ujęciu trzech kwartałów - z 28,9 do 59,5 mln zł.

W pionie prasowym 12 proc. mniej na pensje

Jeśli chodzi o pion prasy drukowanej i cyfrowej, obejmującego „Gazetę Wyborczą” i kilka czasopism, widoczne są skutki zwolnień sprzed roku. Koszty pracownicze w minionym kwartale zmalały w nim o 11,9 proc. - z 25,1 do 21,6 mln zł, a w trzech kwartałach - o 9,3 proc., z 75,6 do 68,6 mln zł. - Największy spadek stanowiły koszty wynagrodzeń stałych ze względu na restrukturyzację przeprowadzoną w 2022 r. - podkreślono w sprawozdaniu Agory.

Natomiast segment reklamy zewnętrznej firmy, czyli grupa AMS i przejęta kilka lat temu Piano Group, zanotował w zeszłym kwartale 10,8 mln zł wydatków pracowniczych, o 42,1 proc. więcej niż przed rokiem. To skutek wyższych premii, które wypłacono za realizację lepszych niż zakładano celów sprzedażowych. W trzech kwartałach br. koszty pracownicze zwiększyły się natomiast o 26,1 proc. do 28 mln zł.

W pionie internetowym nastąpił jednocyfrowy wzrost: o 6,6 proc. do 14,6 mln zł w zeszłym kwartale i o 8,5 proc. do 43,6 mln zł w ujęciu trzech kwartałów. - To efekt wyższego zatrudnienia, wzrostu wynagrodzeń stałych i kosztów zleceń w Gazeta.pl - wyliczyła Agora w raporcie.

Pozostała część wydatków pracowniczych Agory przypadła na jej pozostałe obszary, wspomagające główne segmenty biznesowe. W strukturze kosztowej firmy wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zajmują drugie miejsce, za usługami obcymi, których koszty kwotowo rosły w br. najmocniej: w zeszłym kwartale o 31,4 proc. do 125,1 mln zł, a w trzech kwartałach o 22,1 proc. do 338,1 mln zł. Wynika to z włączenia Eurozetu do bilansu grupy Agora, a także wyższych kosztów sieci Helios (m.in. na czynsze, usługi produkcyjne, opłaty operatorskie i kopie filmowe).

Z kolei procentowo najbardziej zwiększyły się nakłady na reklamy i reprezentację: o 44 proc. do 19,2 mln zł w zeszłym kwartale i o 27,6 proc. do 49,9 mln zł w trzech kwartałach. - Był to głównie efekt konsolidacji segmentu Radio z wynikami grupy Eurozet. Wyższe koszty reklamy i reprezentacji poniósł również segment Internet - wyższe wydatki reklamowe w Gazeta.pl oraz segment Film i Książka - wyższe koszty w działalności filmowej, niższe w działalności kinowej - wyliczono w sprawozdaniu.

grafika

W Agorze dalej presja płacowa

Agora zaznaczyła, że istotnymi czynnikami dla niej w nadchodzącym roku będą presja płacowa i wzrost płacy minimalnej. Z początkiem stycznia minimalne wynagrodzenie brutto wzrośnie z 3 600 zł do 4 242 zł miesięcznie, a minimalna stawka godzinowa - z 23,50 zł do 27,70. W przypadku Agory ma to znaczenie dla wielu pracowników kin Helios i burgerowni Pasibus.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu