To był prawie miesiąc zmagań najlepszych pianistek i pianistów świata z wykonaniami kompozycji Fryderyka Chopina. Ostatecznie Konkurs Chopinowski 2025 wygrał reprezentujący Stany Zjednoczone Eric Lu. Zdobył złoty medal i nagrodę w wysokości 60 tys. euro. Piotr Alexewicz został z kolei zwycięzcą plebiscytu na nagrodę publiczności XIX Konkursu Chopinowskiego.
Na drugim miejscu znalazł się Malezyjczyk Vincent Ong, trzecie zajęła chińska pianistka Tianyao Lyu.

Kolejne sesje konkursowe można było śledzić na antenach Telewizji Polskiej, Programu Drugiego Polskiego Radia oraz na YouTube i TikToku. Przesłuchania finałowe z ostatnich trzech dni oglądało w TVP Kultura średnio prawie 222 tysiące osób.
– Wyniki oglądalności Konkursu w TVP Kultura dowodzą dużego zapotrzebowania Polaków na kulturę w najlepszym wydaniu. Cieszymy się, że będąc telewizją publiczną mogliśmy na to zapotrzebowanie tak dobrze odpowiedzieć – skomentował w komunikacie dla mediów Tomasz Sygut, dyrektor generalny Telewizji Polskiej.
Chopin i jego muzyka w mediach
Konkursowe nagrania na kanale YouTube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (Chopin Institute) w ciągu ostatniego miesiąca miały ponad 38 milionów wyświetleń – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl stworzonej na postawie danych Viewstats.com.

Ogromnym zainteresowaniem Konkurs Chopinowski cieszył się w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Jak wynika z danych przygotowanych przez Mediaboard Polska dla Wirtualnemedia.pl, od 2 do 23 października pojawiło się tam łącznie 25 797 publikacji, z czego najwięcej w social mediach (ponad 8,8 tysięcy, co stanowi 34,1 proc.)
W ramach mediów tradycyjnych największą liczbę publikacji odnotowano w internecie (5 877) i radiu (8 720). Łączna liczba publikacji w mediach tradycyjnych (prasa, internet, radio, telewizja) wyniosła 16 930.
– Dyskusje w sieci dotyczyły nie tylko interpretacji utworów, używanych przez pianistów instrumentów, wrażeń z występów, ale też narodowości zwycięzców i pozycji Polaka w finale. W sieci nie brakowało emocji, a niektóre wpisy dalekie były od eleganckiej atmosfery wydarzenia – komentuje dla Wirtualnemedia.pl Natalia Maćkowiak, senior media analyst w Mediaboard Polska.

W mediach tradycyjnych dominował ton prestiżu i powagi, choć nie obyło się bez kontrowersji – analizuje ekspertka. – W jednym z materiałów TVP wyśmiewano mimikę pianistów podczas koncertów, co spotkało się z krytyką za brak szacunku wobec artystów i samego wydarzenia. Część mediów prawicowych wytykała też błędy organizacyjne i kwestionowała werdykt jury – wskazuje Natalia Maćkowiak.
Ekspertka Mediaboard Polska zaznacza też, jak wiele publikacji medialnych kładło nacisk na rolę promocyjną konkursu dla naszego kraju.
Konkurs Chopinowski, przez lata kojarzony był z elitarnością muzyki klasycznej. Tegoroczna edycja pokazała, jak bardzo przeniknął on do przestrzeni mediów społecznościowych. Jako społeczeństwo lubimy komentować wszelkie ważne wydarzenia. W zależności od sytuacji stajemy się "ekspertami" od katastrof lotniczych, łodzi podwodnych, podróży kosmicznych, czy dronów. Nie umykają nam również wysokie rangą wydarzenia kulturalne, co akurat powinno bardzo cieszyć










