W Polsce wciąż spada zaufanie do biznesu

Światowy biznes powoli odzyskuje zaufanie liderów opinii. Tymczasem w Polsce zaufanie do biznesu wciąż spada. Kryzys odcisnął w naszym kraju największe piętno na wiarygodności banków. Instytucje te są obecnie obdarzane o blisko połowę mniejszym zaufaniem, niż w 2007 roku.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Z raportu „Edelman Trust Barometer 2010", opublikowanego przez największą na świecie niezależną agencję PR - Edelman wynika, że na świecie wzrasta zaufanie do instytucji biznesowych. Zjawisko to występuje jednak wyłącznie w skali globalnej i jest konsekwencją poprawy sytuacji w gospodarce amerykańskiej oraz na kilku rynkach zachodnich.

W skali globalnej, zaufanie do biznesu wzrasta umiarkowanie. Jednakże, zdecydowane odbudowanie wiarygodności uwarunkowane jest sytuacją w krajach zachodnich, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie - jak zanotowano w badaniu Edelman Trust Barometer 2010 - nastąpił wzrost o 18 punktów procentowych (54%) w porównaniu do 2009 roku. Na tym tle, polscy liderzy opinii są bardziej sceptyczni - jak pokazują wyniki badania w naszym kraju powoli słabnie zaufanie do biznesu - od 2009 spadło o 5 punktów procentowych (46%). Są to zapewne skutki kryzysu globalnego, które docierają do naszego kraju z opóźnieniem.

Najmniej ufamy bankom

Najbardziej dotkliwie recesję odczuła bankowość. Dramatycznie spadło zaufanie do banków we wszystkich krajach objętych badaniem, z wyjątkiem Indii i Chin. Największy spadek przez okres 2007 - 2010 odnotowały Stany Zjednoczone - o 39 punktów procentowych (z 68% na 29%). W krajach UE, największą utratę wiarygodności banki zanotowały w Polsce - spadek o 28 punktów (31%), w Holandii - o 25 punktów (47%) i w Wielkiej Brytanii - o 20 punktów (21%).

Pozycja rządu słabnie, NGO rosną w siłę

Spośród instytucji, najmniejszym zaufaniem cieszy się rząd. Polska posiada najniższy poziom zaufania do rządzących - 31%, zarówno na tle globalnym, jak i w UE. Dla porównania, w Holandii wartość ta jest najwyższa w całej UE, aż 75%. Na drugim końcu znajdują się organizacje pozarządowe, które kolejny raz zajmują pozycję lidera na arenie globalnej. W Polsce liderzy opinii przyznali im więcej punktów (61%) niż respondenci z UE (59%) czy na tle globalnym (57%).

W Polsce tylko 50% badanych uważa, że rząd będzie miał w przyszłości realny wpływ na instytucje finansowe. W Niemczech ten odsetek jest najniższy, wynosi 20%, a w Rosji najwyższy 77%. Natomiast jednomyślnie we wszystkich krajach UE, liderzy opinii stwierdzili, iż współpraca korporacji z organizacjami pozarządowymi buduje zaufanie na rynku. W Polsce twierdzi tak 71% respondentów, we Włoszech i w Szwecji odsetek ten jest najwyższy - po 82%.

Jak wynika z tegorocznej edycji Trust Barometer takie działania jak: zwolnienie nieefektywnych managerów, zwrot wsparcia finansowego oraz zmniejszenie różnic pomiędzy wysokościami wypłat dla pracowników wyższych szczebli i pracowników szeregowych, mogą przyczynić się do wzrostu zaufania do biznesu. W Polsce za takimi zmianami w firmach opowiada się odpowiednio 66%, 70% i 61%. W USA głosy te są silniejsze i wynoszą 89%, 88% i 79%.

Zaufanie i przejrzystość budują reputację firmy

2009 rok przyniósł zmianę w globalnym trendzie. Zarówno w USA jak i w większości państw UE, to przede wszystkim zaufanie i przejrzystość budują reputację firmy. W Polsce, liderzy opinii najwyżej ocenili, jakość produktów i usług (71%), na drugim i trzecim miejscu znalazły się przejrzystość (67%) i zaufanie (65%). Co więcej, czynniki te są znacznie lepiej oceniane, w porównaniu z kolejnym czynnikiem czyli wynikami finansowymi, które wg. oceny wszystkich regionów plasują się na samym dole listy 10 najważniejszych kryteriów (od 2006 roku spadek z 3 miejsca w rankingu).

Komu ufamy?

Naukowcy i eksperci oraz analitycy rynku stanowią grupy osób cieszących się największą wiarygodnością, jeśli chodzi o wiedzę na temat funkcjonujących na rynku korporacji. Polska odznacza się pod tym względem jednymi z wyższych na tle globalnym, wynikami - odpowiednio 64% i 69%. Warto zauważyć także wzrost wiarygodności dyrektorów generalnych, których ocena w Polsce wzrosła o 13 punktów (37%). Dużą zmianę zauważyć można w globalnej ocenie „osoby takiej jak ja". W ciągu dwóch lat zanotowała utratę punktów w Stanach Zjednoczonych (z 60% na 39%) oraz w Wielkiej Brytanii (z 51% na 35%)*. W Polsce od zeszłego roku „osoba taka jak ja" utrzymuje stabilną pozycję (44%).

Raporty analityków rynku (59%) i komunikacja korporacyjna (43%) są w Polsce najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Zdecydowany zwrot nastąpił w ocenie zaufania do mediów. Pomimo, że grupa ta odnotowała znaczny spadek na całym świecie, w USA jak i w części UE prasa biznesowa (42%) pozostaje obok analiz, najbardziej wiarygodnym źródłem wiedzy. W Polsce zarówno prasa, jak i telewizja oraz radio odnotowały spadek o minimum 10 punktów. Wśród najbardziej zaufanych obszarów branży przemysłowej, światowym liderem pozostaje sektor technologii z 79-procentowym poparciem respondentów. U Polaków w 2009 roku największe zaufanie wzbudził przemysł motoryzacyjny, któremu liderzy opinii przyznali 75%. Na kolejnej pozycji znajdują się technologie, z nieco mniejszym poparciem niż globalne wyniki - 70%.

„Zaufanie do sfery biznesu będzie powoli powracać do poziomu, który notowaliśmy przed załamaniem na globalnych rynkach. Natomiast nasz kraj najwyraźniej okupił relatywnie dobre wskaźniki ekonomiczne realizacją wielu trudnych decyzji biznesowych i gospodarczych. Stąd Polacy tracą zaufanie do biznesu, rządu i mediów, przelewając swoje zaufanie na organizacje pozarządowe, a także ekspertów i analityków. W trudnej sytuacji jest sektor bankowy, który musi podjąć stanowcze działania w celu odbudowy swojej reputacji. Prawdopodobnie ten proces będzie wymagał kilkuletniej perspektywy." powiedziała Barbara Kwiecień, Prezes i Dyrektor Generalny agencji Edelman Polska, podsumowując wyniki Edelman Trust Barometer 2010 dla Polski.

Wyniki światowe:

• Podczas gdy Szwecja, Kanada i Niemcy pozostają najbardziej wiarygodnymi miejscami na lokalizacje głównej siedziby firmy (kolejno 76%, 76% i 75%), Stany Zjednoczone mają 61% zaufanie - o 10 punktów więcej niż rok temu. Chiny wzrosły w tej kategorii o 7 punktów (z 27% na 34%).

• We wszystkich 22 krajach respondenci zdecydowali, że "wszyscy interesariusze są równie ważni" w procesie podejmowania decyzji przez dyrektora generalnego - 4:1 wyniósł stosunek osób przeciwnych wyborze pojedynczych partnerów biznesowych.

Zaufanie do biznesu wzrosło we Włoszech o 26 punktów, w Stanach Zjednoczonych o 18 punktów, w Holandii o 15 i w Hiszpanii o 14. W Rosji to samo zaufanie spadło o 10 punktów (do 42%).

Zaufanie do rządu pozostaje stabilne, z wyjątkiem pojedynczych przypadków znacznych zmian: wzrostem w Stanach Zjednoczonych (o 16 punktów, do 46%) i spadkiem w Rosji (o 10 punktów, do 38%).

• W 20 krajach reklama zarówno korporacyjna jak i produktowa pozostaje najmniej wiarygodnym źródłem informacji, otrzymując 17%

O badaniu zaufania Edelman Trust Barometer 2010 Edelman Trust Barometer jest 11 edycją ogólnoświatowego badania zaufania do firm i ich wiarygodności. Badanie to powstało z inicjatywy firmy badawczej StrategyOne i opiera się na 25-minutowych wywiadach telefonicznych. W 2009 r. badanie zostało przeprowadzone w 22 krajach na świecie, na grupie 4 875 osób w dwóch grupach wiekowych: 25-34 lata oraz 35-64 lata. Badanie odbyło się w dniach 29 września - 6 grudnia 2009. Więcej informacji na www.edelman.com/trust O Agencji Edelman Edelman jest największą na świecie niezależną agencją public relations, zatrudniającą 3 200 pracowników w 53 biurach na całym świecie. Edelman został wyróżniony w 2008 r. przez Magazyn PR Week tytułem „Agencji Roku". Biuro Edelman w Polsce działa od 2005 r., zatrudnia obecnie ponad 20 konsultantów, świadcząc klientom kompleksowe usługi z zakresu public relations. Więcej informacji na www.edelman.com oraz www.edelman.pl

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"