W sieci Polacy kupują częściej niż Amerykanie i Niemcy, głównie elektronikę i ubrania

62 proc. polskich internautów to tzw. "cyfrowi konsumenci", czyli osoby poszukujące w sieci informacji o produktach, które mają zamiar kupić lub po prostu kupujące online - wynika z globalnego badania EY.

km
km
Udostępnij artykuł:

Odsetek "cyfrowych konsumentów" wśród internautów z Polski odpowiada średniej światowej. Najwyższe wskaźniki odnotowano w Indiach (75 proc.), Chinach (70 proc.) i Holandii (70 proc.), a najniższe - w Szwajcarii (45 proc.), Belgii (47 proc.), Austrii (47 proc.) i USA (50 proc.).

grafika

W ramach badania pytano m.in. o nastawienie internautów do mediów społecznościowych jako źródła informacji i interakcji społecznych. Na tle 34 badanych krajów, użytkowników internetu w Polsce wyróżnia sceptycyzm w zakresie możliwości zastępowania kontaktu osobistego - wirtualnym. Poproszeni o ocenę tego, czy zgadzają się ze stwierdzeniem, że "social media nie zastępują kontaktu osobistego", Polacy w skali od 1 do 10 (gdzie 10 oznacza "zgadzam się całkowicie") średnio przyznali temu stwierdzeniu notę 7,8 i była ona jedną z najwyższych w badaniu (średnia dla 34 krajów to 6,9).

Bardziej stanowczo niż inni postrzegamy też media społecznościowe jako pożeracz czasu, a opinia ta nasiliła się w porównaniu z wynikami poprzedniej edycji tego samego badania EY z roku 2012. Jesteśmy również bardziej niż inne nacje sceptyczni jeśli chodzi o ocenę jakości i rzetelności informacji znajdowanych w mediach społecznościowych. Oceny Polaków są w tej kategorii bardzo zbliżone do ocen internautów na przykład w USA. Amerykanie oceniając jakość informacji znalezionych w mediach społecznościowych wystawili im notę 3,7 na 10 pkt., a Polacy - 4,2. Natomiast średnia dla 34 krajów objętych badaniem to ponad 5 pkt.

grafika

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie 49 proc. ankietowanych Polaków (o 6 pkt. proc. więcej niż w 2012 r.) wskazało, że kupiło urządzenie elektroniczne online, a 45 proc. zadeklarowało zakup odzieży (+3 pkt. proc.). Polacy zaopatrują się w elektronikę i ubrania w sieci częściej niż konsumenci w innych krajach, ale nie oznacza to, że nie chodzą do tradycyjnych sklepów. Robią to jednak coraz rzadziej. Spośród ankietowanych internautów, 47 proc. deklarowało zakup elektroniki w tradycyjnym sklepie, a odzieży - 79 proc. Jednak w pierwszym przypadku było to o 10 pkt. proc. mniej niż w 2012 roku, a w drugim - mniej o 8 pkt. proc.

Produkty spożywcze w sieci kupuje 19 proc. internautów. 86 proc. idzie po żywność i napoje do sklepu spożywczego, ale jest to o 6 pkt. proc. mniej niż w badaniu sprzed 2 lat.

grafika

W badaniu sprawdzono również lojalność internautów wobec producentów i usługodawców w 10 branżach. Polacy wyróżniają się na tle użytkowników internetu z pozostałych 33 krajów przede wszystkim większą lojalnością w stosunku do dostawców telefonii komórkowej. W skali od 1 do 10 ocenili ją na 7,8. Dla porównania, Czesi wystawili telekomom ocenę 7,2, Amerykanie - 6,7, Węgrzy - 7,6, a Brytyjczycy - 6,5.

Druga kategoria, w której poziomem zaufania wyróżnili się polscy konsumenci, są dostawcy mediów (energii, gazu i wody). Tu deklarowana lojalność wyniosła 7,7 pkt. na 10 możliwych. Średnia dla wszystkich objętych badaniem wyniosła 6,6, a niższe oceny dostawcom mediów wystawili m.in. Czesi (7,2), Węgrzy (7,2), Włosi (7,0) i Brytyjczycy (5,3).

grafika

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę doradczą EY w okresie sierpień-wrzesień 2013 r. drogą internetową na grupie 29.943 respondentów z 34 państw w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, regionie Azji i Pacyfiku, Europie (w tym 500 w Polsce), Indiach, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie. 55% respondentów stanowili mężczyźni, 45% - kobiety. Przedział wiekowy obejmował osoby w wieku od 15-20 do ponad 60 lat. Wysokość rocznego dochodu sięgała od poniżej 10 tys. euro do ponad 100 tys. euro.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+