U właściciela TVN streaming wyprzedził filmy i gry. Telewizja dalej maleje

Warner Bros. Discovery w pierwszym kwartale 2025 roku przy spadku przychodów o 10 proc. mocno zmniejszył stratę netto. Segment streamingowy pod względem wpływów i zysku wyprzedził pion z wytwórniami filmowymi i produkcją gier wideo. Kolejne spadki zanotowała zaś telewizja linearna.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
U właściciela TVN streaming wyprzedził filmy i gry. Telewizja dalej maleje

Przychody Warner Bros. Discovery w minionym kwartale wyniosły 8,98 mld dolarów, co wobec 9,96 mld rok wcześniej oznacza spadek o 10 proc. Bez uwzględnienia zmian kursów walutowych ujemna dynamika to -9 proc.

Największym obszarem działalności koncernu pozostaje telewizja linearna (m.in. kanały należące do grupy TVN), chociaż od kilku kwartałów notuje ona spadki. W zeszłym kwartale przychody tego segmentu zmniejszyły się rok do roku o 7 proc. do 4,77 mld dolarów (o 6 proc. bez uwzględniania wahań kursów walut).

Stacje Warner Bros. Discovery tracą widzów i reklamy

Zmalały dwie główne składowe biznesu telewizyjnego. Wpływy z dystrybucji poszły w dół o 9 proc. do 2,56 mld dolarów. W USA i Kanadzie (te kraje firma klasyfikuje jako swoje rynki rodzime) zmalała liczba klientów pakietów telewizyjnych ze stacjami koncernu, ale średnie opłaty wzrosły o 2 proc. Na pozostałych rynkach spadki nastąpiły w obu tych statystykach.

Natomiast przychody reklamowe zmalały o 12 proc. do 1,76 mld dolarów, głównie dlatego że w USA i Kanadzie oglądalność stacji Warner Bros. Discovery poszła w dół o 27 proc. Lepiej radziły sobie kanały sportowe i te działające na pozostałych rynkach.

Stronę przychodową poprawił nieco wzrost wpływów z treści (głównie w ramach umów licencyjnych) o 44 proc. do 380 mln dolarów. Z kolei koszty uzyskania przychodów (bez amortyzacji i utraty wartości) ograniczono tylko o 2 proc. do 2,33 mld dolarów, a wydatki sprzedażowe, ogólne i administracyjne zwiększyły się o 3 proc. do 654 mln.

Przełożyło się to na spadek skorygowanego zysku EBITDA pionu telewizyjnego o 15 proc. do 1,79 mld dolarów.

grafika

Rośnie streaming, ponad 120 mln subskrybentów

Odwrotne trendy panują w segmencie streamingowym Warner Bros. Discovery. Tam przychody w zeszłym kwartale poszły w górę r/r o 8 proc. do 2,65 mld dolarów, z czego te subskrypcji i dystrybucji platform – o 7 proc. do 2,33 mld, a z reklam – o 35 proc. do 237 mln.

Platformy streamingowe koncernu, czyli przede wszystkim Max i discovery+, na koniec marca br. miały 122,3 mln subskrybentów, wobec 116,9 mln rok wcześniej. W ciągu zeszłego kwartału ich liczba w USA i Kanadzie wzrosła nieznacznie – z 57,1 do 57,6 mln, zaś na pozostałych rynkach – z 59,8 do 64,6 mln.

Za to średni miesięczny przychód zmalał: w zeszłym kwartale wynosił 7,11 dol., wobec 7,44 dol. w czwartym i 7,83 dol. w pierwszym kwartale ub.r. Warner Bros. Discovery w sprawozdaniu wyjaśnił, że w USA i Kanadzie więcej klientów na Maksie wybierało najtańszy pakiet z reklamami, zaś na pozostałych rynkach platforma najmocniej urosła w krajach, gdzie opłaty są niższe w przeliczeniu na dolary.

grafika

Koszty uzyskania przychodów w pionie streamingowym zmalały r/r o 4 proc. do 1,82 mld dolarów (więcej kosztowało wprowadzanie Maksa na kolejne rynki, za to zmalały wydatki programowe z uwagi na korzystny terminarz premier), a nakłady sprzedażowe, ogólne i administracyjne wzrosły o 3 proc. do 493 mln dolarów.

W efekcie skorygowany zysk EBITDA segmentu poszybował w górę z 86 do 339 mln dolarów.

grafika

Mniej hitów kinowych

Streaming pod względem przychodów i rentowności wyprzedził pion obejmujący wytwórnie filmowe i spółki tworzące gry wideo, w którym przychody zmalały r/r o 18 proc. do 2,14 mld dolarów. Wpływy z kin poszły w dół o 27 proc. (rok wcześniej koncern zarabiał na hitach takich jak „Wonka”, druga część „Diuny” i „Godzilla i Kong: Nowe imperium”), zaś te z gier – o 48 proc. (przed rokiem do sprzedaży trafił „Legion Samobójców: Śmierć Lidze Sprawiedliwości”). Za to przychody z telewizji zwiększyły się o 4 proc.

Koszty uzyskania przychodów ograniczono o 30 proc. do 1,41 mld dolarów, dzięki czemu skorygowany zysk EBITDA wzrósł ze 184 do 259 mln dolarów.

grafika

Warner Bros. Discovery z mniejszą stratą

Łączne wydatki operacyjne Warner Bros. Discovery w minionym kwartale wyniosły 9,02 mld dolarów, o 11,8 proc. mniej niż przed rokiem. Koszty uzyskania przychodów zmalały z 6,06 do 5,13 mld dolarów, wydatki sprzedażowe, ogólne i administracyjne – z 2,32 do 2,19 mld, zaś koszty amortyzacji i utraty wartości – z 1,89 do 1,55 mld.

W efekcie strata operacyjna skurczyła się z 267 do 37 mln dolarów. Natomiast przy spadku kosztów obsługi zadłużenia (z 515 do 468 mln dolarów) i kwoty zapłaconego podatku dochodowego (ze 136 do 15 mln) strata netto koncernu zmalał z 955 do 449 mln.

Na poziomie skorygowanej EBITDA firma wypracowała zaś w zeszłym kwartale 2,105 mld dolarów zysku, minimalnie więcej niż przed rokiem (2,102 mld). Bez uwzględnienia zmian kursów walut ten zysk zwiększył się o 4 proc.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"