Rynek reklamy zewnętrznej wart w ub.r. 546,6 mln zł. AMS i Ströer liderami

W 2018 roku wartość sprzedaży w trzech segmentach reklamy zewnętrznej wyniosła ponad 546,6 mln zł. To wzrost o 4,9 proc. w porównaniu do roku 2017.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Łączna wielkość sprzedaży w trzech segmentach reklamy zewnętrznej (OOH, DOOH, trazytowa), zamknęła się w 2018 roku w kwocie 546,6 mln zł i była wyższa o 4,9 proc. rdr. - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ)i Starcomu. To na razie estymacje, pełen raport na temat rynku reklamy zewnętrznej zostanie opublikowany na przełomie lutego i marca.

- Zmiany na rynku OOH - zarówno te wymuszone przez czynniki zewnętrzne (przede wszystkim w zakresie administracyjnym), jak i te przyjęte przez same firmy, nie wpłynęły istotnie na wielkość sprzedaży. Ze względu na dalszy wzrost jakości oferowanych powierzchni i usług stały się mobilizujące i potwierdzające reklamodawcom słuszność wyboru reklamy OOH dla promocji swoich produktów - czytamy w raporcie.

grafika

Rynek tradycyjnej reklamy zewnętrznej ma urosnąć wedle estymacji o 0,8 proc do 444,9 mln zł. Reklama tranzytowa wróciła na poziom przychodów sprzed kilku lat (wówczas jednak możliwości korzystania z taboru komunikacji miejskiej były większe). W 2018 roku odnotowujemy wzrost na poziomie ponad 29 proc., do wartości 45,4 mln zł.

W 2018 roku wzrost sprzedaży w zakresie DOOH wyniósł pond 25 proc. w stosunku do roku ubiegłego, wyniesie 56,3 mln zł. Szybko będzie rosła liczba nowych nośników.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-radio-szuka-dostawcy-nosnikow-reklamy-zewnetrznej ##

Reklama zewnętrzna w Q4 2018

Estymowana wielkość sprzedaży w czwartym kwartale 2018 roku wyniosła ponad 156,6 mln zł. Była wyższa o 7 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Dominują sektory handlu, mediów, telekomunikacji, żywności i czasu wolnego. Sprzedaż w tych sektach wygenerowała w roku 2018 ponownie ponad dwie trzecie całości przychodów reklamy zewnętrznej.

grafika

AMS i Ströer liderami

W ubiegłym roku ponad 84 proc. udziałów w monitorowanych wydatkach na reklamę OOH w Polsce posiadały cztery największe firmy: AMS, Ströer Polska, Clear Channel Poland oraz Cityboard Media, przy czym udział firm AMS i Ströer wyniósł ponad 65 proc.

W zakresie tradycyjnej OOH największą sprzedaż generują nośniki typu Citylight oraz Frontlight 6 x 3. Pozostałe nośniki stanowią uzupełnienie dla klasycznych kampanii. Szczególnie nośniki typu Backlight oraz Frontlight 12 x 3. Hitem na rynku stały się nośniki typu Dynamic Backlight, wykorzystujące inteligentne matryce LED.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ams-cenniki-rabaty-nowe-na-2019-roku-oparte-na-danych-z-outdoor-track ##

Reklama tranzytowa w 2018r.

Liderem reklamy tranzytowej pozostaje Business Consulting, silną pozycję na rynku zachowuje AMS. Znaczący udział osiągnął również Ströer Polska, operator nośników w Metrze Warszawskim. Dalej działają także firmy: Synergic, Clear Channel Poland oraz Warexpo.

Sprzedaż reklam wykorzystujących zewnętrzne powierzchnie, jak i wnętrza taboru komunikacji miejskiej osiągnęła w roku 2018 wartość 45,4 mln zł (+29 proc. rdr.).

grafika

- Sukces reklamy tranzytowej oparty jest na innowacyjnym wykorzystaniu taboru komunikacji miejskiej i międzymiastowej (także komunikacji regionalnej). Tak wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdów. Przy wyborze tej formy reklamy kluczowymi są współczynniki wielkości widowni na stosunkowo dużym obszarze oddziaływania - czytamy w komunikacie.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamy-zewnetrznej-trzeci-kwartal-2018 ##

Nośniki reklamy zewnętrznej w 2018r.

W minionym roku nie zmieniła się znacząco liczba nośników. Na koniec 2018 roku wyniosła 72 971 (vs. 73 082).

Najważniejsze przesunięcia nastąpiły wśród standardowych formatów 12 m² i Frontlight 6 x 3 m (ich liczba zmniejszyła się łącznie w ostatnim roku o ponad 730 powierzchni) oraz Citylight (ich liczba zwiększyła się o blisko 150 powierzchni).

grafika

Reklama DOOH w 2018r.

Na rynku reklamy digital-out-of-home wartość sprzedaży w 2018 roku wyniosła 56,3 mln zł. W pierwszym kwartale osiągnęła 10 mln zł, w drugim 13,5 mln zł, w trzecim 12,8 mln zł, w czwartym 20 mln zł.

Zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o liczbę posiadanych nośników, jest Screen Network (23 518 nośników cyfrowych, w tym 38 zewnętrznych ekranów LED)

AMS posiada blisko 2 000 ekranów LCD w autobusach i tramwajach komunikacji miejskiej w Warszawie oraz 210 cyfrowych powierzchni na nośnikach typu Digital Citylight). 1,5 tys. ekranów w galeriach handlowych należy do IMS. do Ströer Polska blisko 2 000 ekranów LCD w wagonach oraz 31 nośników „Infoscreen” na stacjach Metra Warszawskiego.

Warexpo ma w ofercie 1 536 ekranów LCD w Tramwajach Warszawskich oraz 3 wielkoformatowe, multimedialne ekrany LED w Metrze Warszawskim. Ponadto w Warszawie 3 powierzchnie LCD usytuowane na kioskach i 2 powierzchnie na wolnostojącym cyfrowym nośniku Citylight.

Reklama zewnętrzna: prognozy na 2019 rok

IGRZ i Starcom w prognozie dla OOH na kolejny rok wskazują jako najważniejsze czynniki: wprowadzenie platformy IBO, utrzymanie wysokiego poziomu sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej i DOOH oraz kampanie przed wyborami parlamentarnymi: do Parlamentu Europejskiego oraz do Sejmu i Senatu.

W styczniu 2019 roku Instytut Badań Outdooru IBO zaprezentował platformę autoryzacyjną IDS dla nośników reklamy objętych badaniem i przekazał ją do testowania. Firma informuje, że platforma pozwala wyliczyć wskaźniki kampanii z wykorzystaniem nośników wszystkich firm, które zostały przebadane w projekcie Outdoor Track, czyli AMS, Clear Channel i Ströer. Nowy system sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy będzie obowiązywać w praktyce już w drugiej połowie bieżącego roku.

- W ostatnich trzech latach dynamika wykorzystania możliwości reklamy tranzytowej i DOOH była więcej niż zadowalająca. W roku 2018 stanowiły niemal 19 proc. ogółu sprzedaży OOH. Trudno będzie znacząco poprawić ten wynik w najbliższym roku. Liczymy, że ich udział w sprzedaży osiągnie poziom między 20 a 22 proc. - prognozuje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.

Jak czytamy w komunikacie IGRZ, W wyborach do Parlamentu Europejskiego (2009 i 2014) poziom wydatków na kampanie oscylował w granicach 1 proc. Tegoroczne mogą być jednak dla OOH lepsze ze względu na silną polaryzację rynku politycznego. Dotyczy to także jesiennych wyborów do polskiego parlamentu. Możliwy jest blisko 4-procentowy udział obu kampanii w sprzedaży OOH w tym roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"