Wideo i VoD w polskim internecie: podsumowanie 2014 roku, prognozy na 2015

O najważniejszych wydarzeniach minionego roku w polskim wideo i VoD internetowym oraz prognozach na najbliższy rok opowiadają menedżerowie z czołowych podmiotów tej branży: Cyfrowego Polsatu, Grupy Onet.pl, TVN, Grupy Wirtualna Polska, Telewizji Polskiej, Agory i Gazeta.pl oraz ekspert Gemiusa.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wideo i VoD w polskim internecie: podsumowanie 2014 roku, prognozy na 2015

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-branza-interaktywna-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-pod-lupa-branzy-pr-prognozy-na-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2014-roku-co-w-2015-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-polskiej-e-reklamie-co-wydarzy-sie-w-2015-sieci-wydawcy-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-polska-reklame-w-2014-roku-i-prognozuja-2015-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-social-media-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badacze-rynku-o-2014-roku-prognozy-na-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-e-commerce-jaki-byl-w-2014-roku-co-wydarzy-sie-w-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/portale-podsumowuja-polski-internet-w-2014-roku-i-prognozuja-2015 ##

 

Beata Białkowska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu

grafika

Wydarzenie rokuUdostępnienie po raz pierwszy na rynku polskim wysokobudżetowego serialu telewizyjnego „Na krawędzi 2” w pierwszej kolejności w internecie - w modelu płatnym, na dwa miesiące przed premierą na antenie Polsatu. Średnia oglądalność każdego z 13 odcinków serii w telewizji internetowej Ipla wynosiła ponad 200 tys. widzów.

Sukces rokuZmiany w oknach licencyjnych, czyli wcześniejsze udostępnianie treści w serwisach wideo online zarówno przez duże studia, jak i lokalnych dystrybutorów oraz otwieranie się kolejnych właścicieli treści z ich najnowszymi produkcjami na internetowy kanał dystrybucji.

Człowiek rokuPrzedstawiciele mediów i dystrybutorów treści działających na rynku polskim, którzy zjednoczyli się w ramach Stowarzyszenia Sygnał w walce z rosnącym piractwem treści w internecie, podejmując coraz więcej wspólnych działań i inicjatyw na rzecz ochrony własności intelektualnej.

Trend rokuBardzo dynamiczny przyrost liczby urządzeń mobilnych, w tym smartfonów i jednoczesny wzrost konsumpcji treści wideo na nich, dalszy rozwój multiscreeningu i multiplatformowości, wzrost znaczenia modelu transakcyjnego i ciągły wzrost rynku reklamy wideo.

Prognoza na 2015Dalszy rozwój usług „na żądanie”, w szczególności jako oferty uzupełniającej u operatorów telekomunikacyjnych i kablowo-satelitarnych, wzrost znaczenia mobilności w konsumpcji wideo, wejście do Polski Netflixa, który powinien pomóc w edukacji użytkowników na temat korzyści płynących z korzystania z legalnych źródeł rozrywki i dalszy stopniowy wzrost znaczenia internetu w dystrybucji treści telewizyjnych.

 

Jacek Amsterdamski, dyrektor działu wideo, Grupa Wirtualna Polska

grafika

Wydarzenie rokuNajważniejszy dla rynku, zarówno na świecie jak i w Polsce, jest kilkudziesięcioprocentowy wzrost konsumpcji wideo. To wyraźne umocnienie trendu z poprzednich lat zapowiada dalszy, dynamiczny rozwój branży w przyszłości. Nie widzę natomiast w mijającym roku żadnego przełomowego wydarzenia.

Sukces rokuMariaż krótkiego wideo z siłą mediów społecznościowych, czyli globalny zasięg akcji ALS Ice Bucket Challange. Ta charytatywna zbiórka przyniosła ponad 100 mln dolarów. Klipy z ludźmi oblewającymi się kubłem lodowatej wody obejrzało 440 mln użytkowników, generując - w zależności od danych - od kilku do ponad 10 miliardów streamów.

Porażka rokuMimo wyraźnego wzrostu wydatków na reklamę wideo, koszt dotarcia do użytkownika jest ciągle na bardzo niskim poziomie. Dopóki tak będzie, wszyscy producenci własnych formatów będą mieli problem z finansowaniem jakościowych produkcji.

Człowiek rokuZdecydowanie Sylwester Wardęga. Pierwszy polski youtuber, którego klip obejrzał cały świat. 115 mln emisji to świetny wynik, choć do rekordu YouTube’a brakuje jeszcze ponad dwóch miliardów emisji.

Trend rokuMija kolejny rok, w którym wideo, obok mobile’u, było najszybciej rozwijającym się obszarem internetu. Zarówno użytkownicy, jak i reklamodawcy szukają atrakcyjnych treści wideo. Wymusiło to zmiany programowe i dystrybucyjne wśród największych wydawców internetowych. Materiały wideo stały się równoprawną formą informacji. Przekłada się to między innymi na wzrost znaczenia krótkich materiałów reporterskich, które stały się wiarygodnym i atrakcyjnym źródłem informacji. Świadczy o tym choćby popularność relacji wideo z Ukrainy oraz wysyłanie przez największe portale ekip reporterskich na najważniejsze imprezy w Polsce i na świecie. Kolejnym znaczącym, choć nie nowym trendem, jest zmiana w konsumpcji wideo, czyli migracja z urządzeń stacjonarnych na mobilne.

Prognoza na 2015Na rynku VoD powinno zakończyć się wielkie oczekiwanie. Ewentualne pojawienie się Netflixa w naszym kraju zdefiniuje na nowo rynek VoD w Polsce. Od skali sukcesu Netflixa zależą dalsze inwestycje rodzimych wydawców w VoD.

Jeśli chodzi o krótkie formy wideo, zapowiada się wyścig największych portali w produkcji własnych, oryginalnych treści. Producenci internetowego wideo częściej niż dotychczas będą korzystać z treści zamieszczanych w portalach społecznościowych przez polityków, sportowców i celebrytów. Spodziewam się również rozwoju transmisji realizowanych poprzez smartfony i tablety.

 

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Onet.pl, Telewizji Polskiej, Grupy TVN, Agory, Gazeta.pl i Gemiusa.

Sabina Lipska, group wideo director w Grupie Onet.pl

grafika

Wydarzenie rokuDużym wydarzeniem 2014 roku w sektorze wideo było wejście, a następnie dynamiczna ekspansja Facebooka. Obok YouTube’a jest to zdecydowanie największy gracz globalny, który strategicznie rozwija ten obszar, wykorzystując swoją naturalną przewagę, czyli bardzo kompletny ekosystem i ogromne zaangażowanie użytkowników.

Porażka rokuPorażka to niezmiennie brak skutecznych narzędzi i regulacji w obszarze publikacji nielegalnych treści wideo i niespadający udział piractwa w polskim internecie. To ciągle jedna z większych barier w prawidłowym rozwoju tego sektora.

Jednak najbardziej spektakularnym wydarzeniem burzącym poczucie bezpieczeństwa i komfortu całego przemysłu rozrywkowego był niewątpliwie cyber atak na serwery Sony.

Człowiek rokuCzłowiek roku to bez wątpliwości Sylwester Wardęga, który podbił YouTube, a jego pies-pająk jest najlepiej oglądanym globalnie materiałem wideo w 2014 roku (ponad 120 milionów emisji i wciąż rośnie!).

Trend rokuBieżący rok był na pewno przełomowy jeśli chodzi o dynamiczny wzrost konsumpcji wideo na urządzeniach mobilnych i podejście multiplatformowe. Stąd nasze serwisy video: VoD.pl i Onet.tv pojawiły się w wersji RWD (Responsive Web Design) i są dostępne wszędzie tam, gdzie jest użytkownik. Skończyła się era usług dedykowanych na jedno urządzenie, tak samo jak kończy się kopiowanie jednowymiarowych kreacji reklamowych wprost z telewizji.

Prognoza na 2015Myślę, że w 2015 roku będziemy świadkami starcia wspomnianych wcześniej, globalnych gigantów - You Tube’a i Facebooka - o uwagę nie tylko użytkowników, ale również klientów reklamowych.

Zobaczymy dalszy rozwój sektora micro wideo w obszarze sieci społecznościowych (Vine, Snapchat czy Instagram) oraz zdecydowaną zmianę podejścia marketerów do produktów i przekazu wideo. Będą się liczyć możliwości dotarcia do konkretnej grupy klientów, tworzenie dedykowanych, atrakcyjnych treści reklamowych, w tym wykorzystanie content marketingu czy innych szytych na miarę produktów wideo.

W kategorii premium wideo, w wymiarze lokalnym, prawdopodobnie zobaczymy na rynku nową usługę VoD - Netflixa, który wzbogaci portfolio legalnej oferty dla polskiego odbiorcy. Pozostaje pytanie, czy Netflixowi uda się pozyskać polskie produkcje telewizyjne. To zasadnicza wartość dla zbudowania sukcesu tej marki na każdym nowym rynku, także i naszym.

 

Wiesław Łodzikowski, dyrektor ośrodka TVP - Technologie

grafika

Wydarzenie rokuNajwiększym wydarzeniem roku były mistrzostwa świata w piłce nożnej. Wydarzenie to cieszyło się ogromnym powodzeniem zarówno w tradycyjnym przekazie telewizyjnym, jak i mediach interaktywnych. Na szczególną uwagę zwraca rekordowa oglądalność transmisji w internecie. Jeszcze nigdy w Polsce tyle osób jednocześnie nie oglądało jakiegokolwiek wydarzenia w ten sposób.

Sukces roku1. Utworzenie TVP ABC - pierwszego darmowego i ogólnodostępnego kanału przeznaczonego dla dzieci. Kanał od momentu uruchomienia zdobył uznanie widzów i jest jednym z liderów w tym segmencie kanałów tematycznych.

2. Uruchomienie systemu RSO. Pionierski w skali światowej Regionalny System Ostrzegania to usługa umożliwiająca powiadamianie obywateli o lokalnych zagrożeniach za pośrednictwem stron internetowych urzędów wojewódzkich oraz naziemnej telewizji cyfrowej (w naziemnym multipleksie cyfrowym MUX-3 w programach regionalnych: w standardzie HbbTV, w telegazecie, z wykorzystaniem napisów DVB), a także w aplikacjach telefonicznych.

Porażka rokuZakodowanie mistrzostw świata w siatkówce. Po raz pierwszy w historii największe wydarzenie sportowe w Polsce zostało pokazane w kodowanej transmisji, w tym w systemie pay-per-view. Wzbudziło to niemałe kontrowersje i jest przykładem tego, że istnieje bardzo duża potrzeba istnienia silnych mediów publicznych, dla których misja jest ważniejsza niż czysty rachunek finansowy.

Człowiek rokuKRRiT poprzez doprowadzenie do podpisania porozumienia w sprawie zasad rozpowszechniania reklam oraz wskazań sponsorskich dla artykułów spożywczych i napojów zawierających duże ilości m.in. cukru, tłuszczu i soli. Samoregulacja przewiduje, że reklamy takich produktów nie będą towarzyszyć programom kierowanym do dzieci w wieku do 12 lat i nadawanym między 6.00 a 20.00. Jest to pierwszy przypadek kiedy względy społeczne zwyciężyły z interesem komercyjnym.

Trend rokuLiczba urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę wszystkich ludzi na świecie (ponad 7 mld). Jeszcze nigdy żadna technologia nie spopularyzowała się w takiej skali na całym świecie.

Prognoza na 2015Użycie urządzeń mobilnych do konsumpcji mediów.  Biorąc pod uwagę to, że obecnie większość sprzedawanych telefonów to smartfony oraz to, że obecnie więcej sprzedaje się tabletów niż komputerów PC, można założyć ogromny przyrost w zakresie konsumpcji mediów za pomocą urządzeń mobilnych.

Christian Anting, dyrektor departamentu digital i e-commerce w Grupie TVN

grafika

Wydarzenie rokuNajważniejszym wydarzeniem i sukcesem tego roku dla TVN w segmencie VoD było nawiązanie partnerstwa strategicznego między TVN a T-Mobile, co pozwoli obu firmom rozwijać i wzbogacać ofertę produktową.

Sukces rokuUruchomienie Strefy T-Mobile w ramach platformy Player, otwierającej przed klientami dostęp do poszerzonej oferty rozrywki VOD dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym oferowanym przez dostawcę.

Klienci mają dostęp do najlepszych filmów, seriali oraz możliwość oglądania na żywo kanałów i programów produkcji TVN i zewnętrznych partnerów. Najlepsza oferta dla dzieci gwarantująca bezpieczeństwo i dostęp do treści bez reklam.

Trend rokuWykorzystanie różnych urządzeń w celu uzyskania dostępu do treści, nie tylko w domu i niekoniecznie w opcji live. Widzowie lubią mieć dostęp do treści w dowolnym miejscu i czasie, a także możliwość oglądania więcej niż jednego odcinka swoich ulubionych seriali za jednym razem.

Prognoza na 2015Wzrost liczby użytkowników legalnych serwisów VoD.Większe zainteresowanie serialami i treściami wyprodukowanymi specjalnie na potrzeby internetu oraz treściami tworzonymi lokalnie w Polsce.

 

Łukasz Skrzypek, dyrektor ds. VOD w Agorze (Kinoplex.pl)

grafika

Wydarzenie rokuPolska premiera VoD (m.in. w Kinoplex.pl) produkcji „Zanim nadejdzie noc”, która odbyła się równocześnie z amerykańską premierą kinową. Było to wydarzenie bez precedensu, które pokazało, jak bardzo zmienia się podejście do dystrybucji filmów w nowych mediach. Jestem przekonany, że w bliskiej przyszłości ten model stanie się standardem.

To ważny sygnał dla producentów i dystrybutorów oraz dowód na to, że branża VoD dynamicznie się rozwija. Mamy realną szansę na nowe otwarcie, a tym samym - pozyskanie zdecydowanie większej niż dotychczas liczby użytkowników.

Sukces rokuWyreżyserowanie przez Agnieszkę Holland dwóch odcinków trzeciego sezonu kultowego serialu „House of Cards”, którego producentem jest Netflix. To nie tylko wielkie wyróżnienie i docenienie dorobku polskiej artystki, ale też szansa na pojawienie się jej nazwiska na międzynarodowej arenie w niezwykle aktualnym kontekście.

Człowiek rokuTrudno mówić o konkretnych osobach. Za sukcesami branży stoją sprawni menadżerowie oraz zdolni programiści.

Porażka rokuNiechlubne miejsce Polski w czołówce internetowego piractwa. Jak wynika z szacunków PwC, co piąty Polak regularnie korzysta z serwisów internetowych oferujących nielegalny dostęp do treści wideo, a wartość PKB utraconego z tytułu piractwa treści wideo wynosi około 700 mln zł rocznie. Co tu dużo mówić - skala strat jest porażająca. Niestety, bez zmian legislacyjnych, ta tendencja może się utrzymać.

Trend rokuPopularyzacja krótkich form w sieci. Polskie kanały na YouTube stają się coraz poważniejszym medium, w którym promowane są znane marki. Obserwujemy to choćby na przykładzie Banku Millenium, który wykorzystał format programu Radka Kotarskiego, aby w przystępny sposób przedstawić swoją ofertę.  

Prognoza na 2015Rynek VoD cały czas będzie się dynamicznie rozwijać, a klienci  będą zwiększać swoje budżety reklamowe na wideo w sieci. W 2015 roku utrzymają się trendy z poprzednich lat. Serwisy będą bardzo mocno walczyć o pozyskanie nowych widzów, inwestując m.in. w nowe rozwiązania technologiczne. Pojawią się aplikacje serwisów VoD na kolejnych platformach Smart TV.

Iwona Spórna, dyrektor ds. produkcji multimediów w Gazeta.pl

grafika

Wydarzenie rokuMistrzostwa świata w piłce nożnej w Brazylii, które zostały zdominowane w całej rozciągłości przez wideo. Wystarczy spojrzeć choćby na filmy promocyjne czołowych firm z branży, których budżety można porównać tylko do pełnometrażowych produkcji.

Warto też wspomnieć o ataku i zwycięstwie, przynajmniej w teorii, Facebooka nad YouTube w liczbie emisji wideo. Rzeczywistość, jak zwykle, jest jednak dużo bardziej skomplikowana.

Sukces rokuTo był zdecydowanie rok wideo. Wzrosły rynek emisji, podaż reklam, jakość produkcji, a także zainteresowanie internautów oraz klientów rynkiem wideo w sieci. My też mamy się czym pochwalić - wszystkie nasze serwisy bez wyjątku, sieć reklamowa AdPlayer oraz sieć partnerska na YouTube - Agora Internet Artists (AIA) zanotowały duże wzrosty.

Porażka rokuWolniejszy niż się wszyscy spodziewali wzrost wideo w mobile’u. Według globalnych prognoz prawdziwym rokiem wideo w mobile ma być dopiero 2016. Czy tak będzie - czas pokaże.

Człowiek rokuEkipa z x-news. Agencja w krótkim czasie wyrosła na największego lokalnego dostawcę treści wideo dla wydawców.

Trend rokuWiele rzeczy, chociażby focus na wideo wśród polskich wydawców internetowych. Nie można też zapominać o upowszechnieniu się branded contentu, content marketingu, a w tym też product placementu w materiałach wideo. Coraz popularniejsze staje się również oglądanie wideo przez konsole do gier.

Prognoza na 2015Dalsze dynamiczne wzrosty i jeszcze odważniejsze przesuwanie budżetów reklamowych z telewizji do internetu. Z niecierpliwością czekamy też na informacje, w jaki sposób Mark Zuckerberg będzie próbował monetyzować swoje emisje.

 

Krzysztof Zieliński, business partner w Gemiusie

grafika

Wydarzenie rokuSukces modelu pay-per-view (PPV) dla mistrzostw świata w siatkówce. Streaming przy tak dużym zainteresowaniu był dużym wyzwaniem technologicznym dla Redefine, operatora Ipli. Sukces rokuMiędzynarodowy sukces SA Wardęga. „Mutant Giant Spider Dog” to najczęściej oglądany film na YouTube w 2014 roku!!! Oskar w kategorii User Generated Content Porażka rokuZakończenie działalności przez Atmedia. Brokera, który w naturalny sposób przeniósł filozofię działania z telewizji tematycznych do VoD tematycznego. Atmedia miała szanse na utrzymanie i rozwój części interaktywnej, która utonęła wraz ze starszym bratem, telewizją. Szkoda. Człowiek rokuSylwester Wardęga za konsekwentnie realizowanie odważnej drogi artystycznej, żmudne budowanie widowni i sukces finansowy. Filmy na jego kanale mają ponad 200 mln odtworzeń, 2,5 miliona subskrybentów, a fanpage na Facebooku ma 1,5 mln użytkowników. Światowy poziom. Trend rokuCoraz dłużej oglądamy VoD na urządzeniach mobilnych. Wraz z uwolnieniem limitów na transmisję danych w taryfach operatorów i rozwojem sieci LTE, zwiększa się oglądalność poza domem. Prognoza na 2015Widzę kilka. Rozszerzenie powierzchni reklamowej wydawców VoD, która jest wciąż mocno ograniczona. Przebudzenie się TVP, która może silniej konwertować telewidzów do internetu, tak jak to robi konkurencja. Z uwagi na napięcie polityczne nie sądzę, żeby Netflix rozszerzył działalność na Europę Wschodnią.

Nowe badania wykazujące migrację pomiędzy telewizją i VoD, co sprawi rosnący przepływ budżetów telewizyjnych do VoD, przy kampaniach do wąskich grup docelowych. Rozwój kreacji wideo na etapie post produkcji, dostosowany do specyfiki internetu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"