Większość Polaków nie wie, co to smart living. Więcej osób chce smartwatche niż inteligentne samochody

Zaledwie co czwarty Polak zetknął się z pojęciem smart living. Wielu osób jednak realizuje założenia „sprytnego” życia, sięgając coraz częściej po nowoczesne technologie i rozwiązania ułatwiające codzienne funkcjonowanie. Prawie każdy używa smartfona, częściej korzysta z laptopa niż komputera stacjonarnego czy tabletu - wynika z badania Payback Opinion Poll.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Większość Polaków nie wie, co to smart living. Więcej osób chce smartwatche niż inteligentne samochody
fot. Shutterstock.com

Zaledwie co czwarty ankietowany zetknął się z pojęciem smart living. Wśród tych osób pojęcie to jest najczęściej utożsamiane z wygodą zapewnianą przez nowe technologie, które wyręczają w wielu zadaniach (52proc.), a także z inteligentnym, sprytnym życiem (45 proc.) oraz jego optymalizacją i wykorzystaniem posiadanych zasobów (40 proc.).

73 proc. respondentów zapytanych o obszary smart living wskazało smartfon, tablet, smartwatch czy smart TV, 58 proc. - smart home i 54 proc. - smart shopping.

Większość osób, którym nie jest obce pojęcie „sprytnego” życia (61 proc.), uważa, że wymaga ono umiejętności korzystania z nowoczesnych urządzeń. Zainteresowanie nowymi technologiami jest bardzo duże – deklaruje je aż 71 proc. ogółu badanych. Prawie każdy używa na co dzień smartfona (91 proc.).

W codziennym życiu częściej (84 proc.) wykorzystywany jest laptop niż komputer stacjonarny i tablet (odpowiednio 44 proc. i 36 proc. ). Relatywnie niewiele osób posiada inteligentny sprzęt RTV/AGD (26 proc.), ale ponad połowa deklaruje, że chciałaby mieć go w domu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/male-sklepy-wciaz-przyciagaja-co-drugi-polak-uwaza-ze-jest-ich-za-malo,7171421168547457a ##

Z rozwiązań z zakresu smart home korzysta co czwarty ankietowany. Największą popularnością cieszą się w tym przypadku piloty do zdalnego zamykania, np. drzwi (35 proc.), czujniki ruchu oraz urządzenia do sterowania oświetleniem (po 34 proc.), a także alarmy (33 proc.). 28 proc. osób stosuje rozwiązania do zdalnego sterowania temperaturą i wilgotnością.

Wciąż bardzo niewiele osób może pochwalić się „sprytnymi zegarkami” (smartwatch) (8 proc.) lub inteligentnymi samochodami (2 proc.), ale zainteresowanie nimi jest bardzo duże. Smartwatch to marzenie 22 proc. badanych, a smart car - 25 proc..

Zdecydowana większość uczestników badania Payback korzysta z automatów z napojami lub przekąskami (87 proc.), paczkomatów (83 proc.) i biletomatów (82 proc.), przy czym te drugie cieszą się największą popularnością – ponad połowa ankietowanych, zapytana o automaty, z których korzysta najczęściej, wskazała właśnie na paczkomaty.

Kolejnym pojęciem obok smart living, które nie przebiło się jeszcze do świadomości Polaków, jest lifehacking, czyli stosowanie różnorodnych metod w celu ułatwienia sobie życia. Zetknęło się z nim zaledwie 22 proc. uczestników badania Payback Opinion Poll. Większość z nich (78 proc.) utożsamia lifehacking z wykorzystywaniem narzędzi i usług, które umożliwiają oszczędność czasu i zwiększają wygodę życia.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/44-proc-polskich-internautow-nie-kupuje-online-raport,7171424361867393a ##

- Nasze badanie pokazuje, że choć znaczenie pojęcia smart living nie jest dla Polaków do końca jasne, to sama filozofia jest im w gruncie rzeczy dość bliska. Chętnie korzystamy z nowoczesnych technologii, aby żyć wygodniej, a zainteresowanie inteligentnymi rozwiązaniami rośnie. Poszerza się także oferta usług mających ułatwić nam codzienne funkcjonowanie i ograniczenie czynności, którym nie chcemy poświęcać zbyt wiele energii – komentuje Dawid Ledziński, new business director w Payback Polska.

- Ważnym aspektem sprytnego życia jest smart shopping. Z naszych badań wynika, że Polacy chętnie sięgają po rozwiązania, które upraszczają proces zakupowy i dają im poczucie, że wybierają mądrze. Coraz częściej oczekują przy tym spersonalizowanych ofert dopasowanych do ich potrzeb. Programy lojalnościowe pozwalają firmom spełniać oczekiwania konsumentów, a Payback jako program multipartnerski umożliwia dogłębną analizę zachowań zakupowych w różnych branżach i kanałach sprzedaży. Dzięki wiedzy pochodzącej z takich danych idealnie odpowiadamy na trendy rynkowe, takie jak ultrapersonalizacja czy u-commerce - dodaje Dawid Ledziński.

Badanie Payback Opinion Poll przeprowadzono na uczestnikach programu lojalnościowego Payback w dniach 21-23 maja br. - ankietę online zrealizowano na grupie 1074 osób w wieku 18 - 65 lat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów