Większość pracodawców w Polsce wskazuje na problem w rekrutacji kandydatów z niezbędnymi umiejętnościami

W Polsce aż 66 proc. pracodawców ma trudności w obsadzaniu stanowisk pracy nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. To wynik o 6 punktów procentowych mniejszy niż w 2023 roku – czytamy w opublikowanym we wtorek raporcie firmy ManpowerGroup.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

„W Polsce aż 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu stanowisk pracy nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. To wynik o 6 punktów procentowych mniejszy niż w 2023 roku (72 proc.), a także niższy niż średnia globalna (75 proc.)” - czytamy w opublikowanym we wtorek raporcie firmy ManpowerGroup.

Wskazano w nim, że przedsiębiorcy w Polsce deklarują największą trudność w zrekrutowaniu odpowiednich kandydatów z kompetencjami w obszarze IT & analizy danych, o czym sygnalizuje 23 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazły się umiejętności techniczne (22 proc.), a następnie te z zakresu logistyki i operacji (19 proc.), sprzedaży i marketingu (19 proc.), a także obsługi klienta (18 proc.).

„Choć wciąż poziom niedoboru talentów w Polsce jest wysoki, spadek o 6 punktów procentowych w porównaniu z zeszłorocznych badaniem wskazuje na to, że sytuacja na polskim rynku zaczyna nieco się poprawiać” – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce Tomasz Walenczak.

Według raportu, o największych wyzwaniach rekrutacyjnych mówią przedsiębiorcy z branży finanse i nieruchomości. Aż 74 proc. pracodawców z tego sektora deklaruje problem ze znalezieniem odpowiednich do pracy kandydatów. Duże problemy z rekrutacją odczuwają też firmy z obszaru dóbr i usług konsumenckich (71 proc.) oraz energetyki i usług komunalnych (70 proc.). O trudności w rekrutacji pracowników z pożądanymi umiejętnościami na podobnym poziomie mówią także firmy sektora transportu logistyki i motoryzacji (69 proc.), a także nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej (68 proc.).

W publikacji firmy ManpowerGroup wskazano, że na największe wyzwania w rekrutacji kandydatów o pożądanym profilu wskazują firmy mające w swoich strukturach 250-999 pracowników (71 proc.) oraz ponad 5 tys. zatrudnionych osób. Na niedobór talentów na podobnym poziomie wskazują także pracodawcy z zespołami liczącymi 10-49 (67 proc.), a także 50-249 pracowników. Nieco mniejszy problem z obsadzeniem stanowisk pożądanymi kandydatami mają pracodawcy z kadrą nieprzekraczającą 10 osób (63 proc.). Najniższy niedobór odpowiednich kandydatów deklarują natomiast firmy zatrudniające 1000 – 4999 pracowników.

„(…) z niedoborem talentów borykają się firmy na całym świecie. Problem ze zrekrutowaniem odpowiednich talentów zgłasza globalnie aż 75 proc. firm, co jest wynikiem wyższym o 9 punktów procentowych w porównaniu z deklaracjami polskich pracodawców. Wskaźnik ten jest niższy o 2 punkty procentowe w porównaniu rocznym, powrócił do globalnego poziomu niedoboru deklarowanego przez organizacje w 2022 roku (75 proc.)” – czytamy w raporcie.

Stwierdzono w nim również, że wśród pracodawców z sąsiednich krajów podobny do polskiego poziom niedoboru odpowiednich pracowników deklarują firmy w Czechach (66 proc.). O większym niż w kraju nad Wisłą niedoborze pracowników mówią natomiast słowackie (79 proc.) czy niemieckie firmy (82 proc.).

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele