Wirtualna Polska: czwarty kwartał mocny reklamowo, epidemia szkodzi Wakacjom i przejęciom

Według Wirtualnej Polski bieżący kwartał jest udany w reklamie internetowej, bo marketerzy są lepiej przygotowani do kolejnych ograniczeń epidemicznych. Z jej spółek e-commerce’owych stratę netto w zeszłym kwartale zanotowały tylko Wakacje.pl, natomiast wpływy Superauto.pl wzrosły o 50 proc. Firma zaczęła wprowadzać autorskie narzędzie WP Sales Booster do retargetingu reklam.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

W trzecim kwartale br. holding Wirtualna Polska zanotował spadek przychodów sprzedażowych rok do roku o 16,6 proc. do 153 mln zł, natomiast jego zysk netto wzrósł z 21,44 do 26,55 mln zł.

Do Wirtualnej Polski należy grupa serwisów e-commerce przejętych w ostatnich latach: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl.

Wakacje.pl nadal ze stratą, bez dalszych zwolnień w WP

Epidemia koronawirusa najmocniej uderzyła w działalność platform turystycznych. Z końcem marca z Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel) zwolniono kilkadziesiąt osób, a ok. 10 pracowników z Nocowanie.pl, dodatkowo pożegnano się z kilkunastoma pracownikami Domodi.

- W trzecim kwartale nie przeprowadzaliśmy żadnych redukcji zatrudnienia, żadnych cięć kosztem pracowników - zapewnił we wtorek podczas wideokonferencji Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

W drugim kwartale wskutek lockdownu Wakacje.pl miały nie tylko dużą stratę EBITDA, lecz także ujemne przychody, bo firma musiała zwracać wpłaty klientów na odwołane wycieczki. W trzecim kwartale spółka zanotowała znacznie mniejszą stratę EBITDA, a przychody były mniej więcej o połowę niższe niż w pierwszym kwartale br.

Od października Wakacje.pl mierzą się z konsekwencjami drugiej fali epidemii. - Przy takich restrykcjach, ograniczeniach swobód obywatelskich właściwie większość turystyki międzynarodowej zamiera. To sytuacja identyczna jak wiosną, pełne zamarcie ruchu turystycznego, sprzedaż mamy na poziomie 6-9 proc. tego, co było przed covidem - opisał Jacek Świderski.

Zwrócił natomiast uwagę, że spółki turystyczne Wirtualnej Polski są w innej sytuacji finansowej niż wiosną br. - Nie mieliśmy „górki” sprzedanych na przyszłość wycieczek, za które musieliśmy zwracać pieniądze. Nasze przychody nie są już ujemne - dodał.

Znacznie lepiej radzi sobie oferujące wycieczki krajowe Nocowanie.pl, w zeszłym kwartale jego przychody znacząco zmalały rok do roku, natomiast zysk EBITDA nieco się poprawił. - Jesteśmy zadowoleni z wyników Nocowania, są istotnie lepsze niż w turystyce zagranicznej. Ale cała branża turystyczna przeżywa ogromną zapaść - skomentował Jacek Świderski, zwracając uwagę na duże spadki przychodów i zwolnienia pracowników w globalnych platformach Airbnb i Booking.com.

W górę Extradom.pl i Superauto.pl

Z kwartału na kwartał poprawiły się przychody i zyskowność Totalmoney.pl, mimo że wiosną br. banki na pewien czas zaostrzyły kryteria przyznawania kredytów hipotecznych, a w ramach jednej z tarcz antykryzysowych wprowadzono przepisy ograniczające udzielanie pożyczek pozabankowych.

Wirtualna Polska szacuje, że sprzedaż kredytów na Totalmoney.pl wzrośnie w br. o 2,1 proc., co przy spadku całego rynku kredytów konsumenckich o 24,4 proc. sprawi, że udział platformy w tym sektorze zwiększy się o 35,2 proc. - z 0,54 do 0,73 proc.

Wzrost osiągnął natomiast Extradom.pl, ponieważ w związku z ograniczeniami epidemicznymi więcej Polaków chce mieszkać w domach, a nie mieszkaniach. Z kolei przychody Superauto.pl, najmniejszej platformy e-commerce’owej Wirtualnej Polski, w zeszłym kwartale poszły w górę rok do roku o 50 proc., a zysk EBITDA ponad dwukrotnie, mimo że liczba rejestracji nowych aut w lipcu zmalała o 11 proc., a spadki w pierwszym półroczu były znacznie większe.

WP chce zyskać reklamowo na wzroście e-commerce’u

Wirtualna Polska jest optymistycznie nastawiona do wyników sprzedaży reklam w bieżącym kwartale. - Widzimy, że czwarty kwartał jest mocny. Reklamodawcy są dużo lepiej przygotowani niż miało to miejsce w marcu i w kwietniu. Patrząc całościowo na rynek i na nasze przychody, nie widzimy niepokojących zjawisk - stwierdził Jacek Świderski.

Zaznaczył, że poszczególne sektory i reklamodawcy w różny sposób odczuli konsekwencje epidemii. - Są tacy, którzy istotnie zwiększają swoje budżety reklamowe, starają się wykorzystywać zmiany, które zachodzą na rynku. Ale są rzecz jasna branże, które zupełnie wstrzymały swoje wydatki - opisał.

- Sam rynek e-commerce urośnie w tym roku o ok. 30 proc., a to są nasi główni reklamodawcy. W związku z tym nie mamy przed sobą czarnych scenariuszy - zapewnił prezes Wirtualnej Polski.

Sfinalizowane w lipcu br. przejęcie Grupy Interia przez Polsat nie wpłynęło na politykę reklamową Wirtualnej Polski, ponieważ firma rozlicza się z klientami przede wszystkim w modelu efektywnościowym, w oparciu o rezultaty prowadzonych kampanii. - To są rzeczy, które wpływają na politykę cenową, a nie to, czy Interia należy do Grupy RMF czy do Grupy Polsat - zaznaczył Świderski.

Dodał, że Wirtualna Polska do tej pory osiągała lepszą dynamikę niż cały rynek reklamy internetowej w Polsce, tak samo ma być w przyszłym roku.

WP Sales Booster nowym narzędziem reklamowym

Wirtualna Polska zaczęła właśnie wdrażać autorskie narzędzie WP Sales Booster, które pozwala sklepom internetowym reklamującym się w serwisach WP zwiększyć sprzedaż swoich produktów przy gwarantowanym efekcie sprzedażowym.

- Wykonaliśmy ogromną pracę, aby reklamy wyświetlane na powierzchniach Wirtualnej Polski i serwowane przez algorytmy adserwerów Wirtualnej Polski, były tak dopasowane do odbiorców jak to ma miejsce w przypadku globalnych platform jak Google, Criteo czy Facebook - opisał Jacek Świderski.

Narzędzie ma być odpowiedzią na duże wzrosty w polskim e-commerce od wybuchu epidemii: z jednej strony większe zainteresowanie takimi zakupami wśród internautów, a z drugiej pojawieniem się wielu nowych e-sklepów. - Najwięksi gracze, w szczególności Google i Facebook, oferują co prawda retargeting, ale nie oferują rozliczenia gwarantującego sprzedaż. I to ewidentnie wyróżni Wirtualną Polskę nie tylko na tle innych lokalnych portali, ale przede wszystkim na tle zagranicznych graczy. Bo to z nimi głównie się ścieramy o budżety e-commerce’owe naszych reklamodawców - stwierdził prezes Wirtualnej Polski.

WP Sales Booster jest już dostępny dla firm z branży odzieżowej, jednocześnie trwają jego testy wśród marketerów z sektorów RTV AGD oraz produktów do domu i ogrodu.

Świderski zaznaczył, że wdrożenie tego produktu będzie trwało dłużej niż w przypadku standardu rozliczeń tylko za widzialne emisje reklam (vCPM). - Nasze algorytmy po kolei uczą się poszczególnych branż, a nawet klientów. Ze strony klientów wymagane jest oskryptowanie, które razem z nimi wdrażamy. Niemniej gdy ten produkt nabierze już skali, bardzo trudno będzie go skopiować - ocenił menedżer.

Rozmowy o dwóch przejęciach

W br. Wirtualna Polska jak na razie nie zrealizowała nowych akwizycji, mimo że w lutym br. wraz ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł może zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje.

Jacek Świderski zwrócił uwagę, że niepewność gospodarcza utrudnia niektóre procesy akwizycyjne. - Proszę się wczuć w rolę sprzedającego. Jeszcze przed rokiem jego biznes internetowy był wart, dajmy na to, 50 mln zł, dziś jest to 30 mln zł, podczas gdy on tak samo ciężko pracuje - opisał. - Każdy, kto może, wstrzymuje się z decyzjami transakcyjnymi, to naturalne. Myślę, że jeszcze przez kilka miesięcy będziemy mieli z tym do czynienia - ocenił.

- Jesteśmy aktywni, zarząd jest zaangażowany w rozmowy z poszczególnymi partnerami. W tej chwili jest źle, ale to nie znaczy, że zmuszamy kogokolwiek do transakcji - budujemy relacje, szukamy wspólników - wyliczył prezes Wirtualnej Polski.

- W najbliższym czasie raczej nie zaskoczymy czymś szybkim, ale jesteśmy obecni w dwóch procesach, które mogą skończyć się przed Świętami. Natomiast dopóki nie będzie ostatecznego podpisu, to nie będziemy tego zapowiadać - zaznaczył.

Pod koniec maja Wirtualna Polska Media, spółka zależna Wirtualnej Polski, zmieniła harmonogram zakupu pozostałych 25 proc. udziałów platformy Nowocowanie.pl: w br. przejęła 10 proc. za 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku po 7,5 proc. Wartość tych 15 proc. udziałów oszacowano na ok. 21 mln zł.

Telewizja WP z większym zasięgiem jest zyskowna

W zeszłym kwartale przychody Telewizji WP, zarabiającej wyłącznie na reklamach, zwiększyły się rok do roku z 4,59 do 6,28 mln zł, a skorygowany wynik EBITDA poszedł w górę z 1,95 mln zł straty do 17 tys. zł zysku. Stacja pierwszy raz osiągnęła też zysk EBITDA w ujęciu ostatnich czterech kwartałów.

Kanał, nadawany od jesieni 2016 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, z początkiem br. pojawił się w ofercie Cyfrowego Polsatu, dzięki czemu jego zasięg znacznie wzrósł.

Przełożyło się to na wyniki oglądalności stacji: według danych Nielsen Audience Measurement w październiku br. jej udział w widowni naziemnej telewizji cyfrowej wyniósł 0,85 proc., o 107,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jacek Świderski zapowiedział, że Telewizja WP w 2021 roku osiągnie całoroczny zysk EBITDA.

Wirtualna Polska bez dywidendy, wycofała się z eSky

W połowie lipca akcjonariusze Wirtualnej Polski, zgodnie z rekomendacją zarządu popartą przez radę nadzorczą, zdecydowali, żeby osiągnięte przez spółkę w ub.r. 8,88 mln zł jednostkowego zysku netto przeznaczyć na kapitał zapasowy. W sierpniu akcjonariusze do rady nadzorczej WP powołali Witolda Woźniaka, który wcześniej przez kilka miesięcy był doradcą strategicznym firmy.

W sprawozdaniu za pierwszą połowę br. Wirtualna Polska poinformowała, że pod koniec marca, w ramach umowy inwestycyjnej z połowy 2017 roku, złożyła oświadczenie o wykonaniu opcji put na posiadane akcje eSky.pl. Dodano, że posiadane akcje spółki na koniec czerwca zostały wycenione na 10,02 mln z i zaprezentowane jako aktywa przeznaczone do sprzedaży. W czerwcu 2017 roku za 6,3 proc. akcji eSky.pl Wirtualna Polska zapłaciła 15,6 mln zł.

Wirtualna Polska Holding jest od wiosny 2015 roku notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W poniedziałek na koniec sesji kurs spółki wynosił 77,20 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 2,25 mld zł.

Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu: Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma akcje stanowiące 12,97 proc. kapitału i 18,66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji