Wirtualna Polska rośnie w e-reklamie, w e-commerce wahania covidowe. Wakacje.pl z 14 mln zł od PFR

Wirtualna Polska w najbliższych kwartałach spodziewa się niższych wzrostów w reklamie internetowej. Wyniki jej segmentu turystycznego są nadal mocno zmienne z powodu sytuacji epidemicznej, a spółka zależna Wakacje.pl uzyskała umorzenie spłaty 14,11 mln zł z pożyczki uzyskanej wiosną od Polskiego Funduszu Rozwoju.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska rośnie w e-reklamie, w e-commerce wahania covidowe. Wakacje.pl z 14 mln zł od PFR
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W trzecim kwartale br. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 47,1 proc. do 225,1 mln zł i zysku netto z 26,55 do 54,87 mln zł. Zdecydowaną większość jego działalności stanowi segment internetowy, którego przychody zwiększyły się o 49,7 proc. do 219,62 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 57,19 do 74,71 mln zł.

W internecie Wirtualna Polska zarabia przede wszystkim na reklamach w serwisach z treściami (na czele z WP.pl, o2.pl, Money.pl i Pudelek.pl) oraz na prowizjach ze sprzedaży na platformach e-commerce’owych z kilku kategorii tematycznych.

- W obszarze sprzedaży reklamy, do wyników przyczynił się m.in. rozwój sieci reklamowej WPartner, która dynamicznie rośnie i po trzech kwartałach dostarcza witrynom w niej zrzeszonym już blisko milion złotych miesięcznie popytu na reklamę z polskich i zagranicznych spółek e-commercowych. To zasługa m.in. narzędzia do samodzielnej obsługi kampanii reklamowych w rozliczeniu za faktyczną sprzedaż ADS.WP.PL, z którego korzysta już 50 klientów - stwierdził Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

E-reklama z niższym wzrostem

W sprawozdaniu Wirtualna Polska podała, że w zeszłym kwartale wzrost wydatków na reklamy internetowe był silny, ale „z uwagi na wyższą bazę w porównaniu do pierwszej połowy 2021 r., obserwowane dynamiki wzrostu r/r były niższe w porównaniu do pierwszego i drugiego kwartału tego roku”.

Według danych Publicis Media w pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 4,83 mld zł, po wzroście o 20,5 proc. rok do roku i o 1,7 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2019 roku. Wartość reklamy internetowej (bez uwzględnienia ogłoszeń) poszła w górę o 23,9 proc. do 2,09 mld zł.

Wirtualna Polska sugeruje, że w związku z wyższą bazą sprzed roku w kolejnych kwartałach rynek reklamy internetowej nie będzie już rósł tak mocno.

- W nadchodzących kwartałach spodziewamy się kontynuacji sprzyjających trendów dla reklamy online, oczekując jednocześnie niższych dynamik wzrostu r/r w porównaniu do okresu od czwartego kwartału 2020 r. do trzeciego kwartału 2021 r . (kiedy skumulowany wzrost części mediów r/r kształtował się na poziomie ok. 30 proc.) - napisano.

Wakacje.pl nie muszą zwracać 14,1 mln zł z pożyczki od PFR

W pionie e-commerce Wirtualnej Polski epidemia najmocniej uderzyła w największy biznes firmy - oferujące wycieczki zagraniczne Wakacje.pl (do spółki oprócz platformy internetowej należą stacjonarne biura sprzedaży Wakacyjny Świat i My Travel).

Wiosną br. Wakacje.pl otrzymały 18,8 mln zł pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej dla dużych firm. W sprawozdaniu Wirtualnej Polski podano, że w połowie września PFR, zgodnie z zasadami tarczy finansowej, umorzył spłatę 14,11 mln zł.

Według Wirtualnej Polski mimo dość silnego zainteresowania wycieczkami zagranicznymi na tym rynku nadal panuje duża zmienność. - W związku ze zmieniającymi się restrykcjami i niepewnością otoczenia, szczyt sezonu wakacyjnego w tym roku cechuje wyraźna tendencja do zakupów wycieczek w formule last minute. Oferta głównych touroperatorów została zaplanowana znacząco poniżej roku 2019, co w zderzeniu z wysokim popytem na wycieczki doprowadziło do istotnego wzrostu cen usług turystycznych w ostatnich miesiącach - opisano.

- Ryzykiem dla sprzedaży w IV kwartale (jesień oraz przedsprzedaż na sezon 2022) pozostaje narastająca fala zachorowań i ewentualne dalsze restrykcje z tym związane. Duże znaczenie dla wyników w IV kw. będzie miała skala sprzedaży wycieczek do kierunków egzotycznych, realizowanej głównie przez klientów o wyższej zamożności - zaznaczono.

W trzecim kwartale br., mimo ograniczeń epidemicznych, przychody sprzedażowe Wakacje.pl mocno wzrosły rok do roku, zbliżyły się do poziomu z trzeciego kwartału 2019 roku. Spółka ograniczyła koszty, otrzymała dodatkową pożyczkę od Wirtualna Polska Media oraz rozszerza ofertę turystyki krajowej oraz wakacji zagranicznych z opcją dojazdu na własną rękę.

Nocowanie.pl mimo rekordu ze spadkiem wpływów

Z kolei platforma Nocowanie.pl, oferująca noclegi w kraju, zanotowała w minionym kwartale spadek przychodów mimo mocnego odżycia w turystyce krajowej. Wirtualna Polska wyjaśnia, że jest to związane „przede wszystkim z subskrypcyjnym modelem sprzedaży abonamentów (odroczony efekt z 2020 r.) oraz niższym popytem na punkty pozycjonujące w związku z dużym zainteresowaniem turystów”.

- Poziom wysyłanej dziennej liczby zapytań o wolne noclegi przez turystów oraz ruch na portalu Nocowanie.pl osiągnął historyczne rekordy w 2021 roku. W mijającym sezonie turyści byli w większym stopniu zainteresowani wyjazdami krajowymi, niezmiennie popularnością cieszyły się kierunki nadmorskie oraz górskie, a kategoria domków odnotowała największe wzrosty zainteresowania w całej Polsce - opisano.

Epidemia negatywnie wpłynęła także na wyniki spółki Domodi (należą do niej platformy odzieżowe Domodi i Allani) oraz wnętrzarskiego Homebooka. W przypadku Domodi lockdowny zaostrzyły konkurencję w internecie, a ich zniesienie przełożyło się na powrót wielu klientów do sklepów stacjonarnych.

- Obserwujemy jednak wyhamowanie znaczenia online na korzyść omnichannel i sytuacja ta była kontynuowana w trzecim kwartale. Oferta handlowa w galeriach handlowych przyciąga znaczną część użytkowników, bądź jest miejscem finalizowania transakcji po wcześniejszej eksploracji w sklepie internetowym - stwierdzono w raporcie Wirtualnej Polski.

Zaznaczono, że w drugim kwartale br. wpływy Domodi były niższe niż rok wcześniej wskutek „zmian w widoczności serwisów w wyszukiwaniach organicznych, co przekłada się na utrudnienie skalowania w kanałach płatnych”.

Z kolei Homebook w ostatnich dwóch kwartałach odczuł wzrost kosztów pozyskania ruchu, który - jak opisano w sprawozdaniu WP - „negatywnie przekłada się na marże i ogranicza możliwość skalowania przychodów w płatnych kanałach (Facebook i Google)”.

- Obecnie spółka pracuje nad poprawą efektywności serwisu i zmianami w modelu biznesowym. Homebook spodziewa się, że zmiany produktowe i podjęte działania pozwolą od IV kw. 2021r. na wyhamowanie dynamiki spadku przychodów - zaznaczono.

Totalmoney.pl na fali kredytowej, Extradom pod presją inflacji

W ostatnich kwartałach zwiększyły się wyniki platformy finansowej Totalmoney.pl. - W 2Q 2021 zanotowaliśmy wzrosty konwersji i przychodów związany z luzowaniem kryteriów udzielania kredytów i zmiany ofert banków i ta sytuacja utrzymywała się również w 3Q2021. Pozytywne dane były również widoczne w raportach rynkowych publikowanych przez BIK oraz wynikach raportowanych przez banki - podano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.

Platform Extradom, oferująca projekty budowlane, od maja br. osiągała niższe wzrosty niż we wcześniejszych miesiącach. - Co wynika głównie z dwóch czynników: znacznego wzrostu kosztów budowy domów (w tym dostępności materiałów i ekip budowlanych) oraz komunikacji założeń Polskiego Ładu - zaznaczono.

W ramach Polskiego Ładu mają pojawić się przepisy pozwalające na budowę domów do 70 m kw. (90 m kw. powierzchni użytkowej) bez pozwolenia. - Czynniki te osłabiają bieżący popyt i sytuacja utrzymywała się przez cały 3Q 2021 - podała Wirtualna Polska.

Branża motoryzacyjna, w której działa platforma Superauto, w ub.r. wskutek zakłóceń łańcuchów dostaw po wybuchu epidemii, zmalała w Polsce o 25 proc. W pierwszej połowie br. nastąpił wzrost o 35 proc. (głównie w związku z niską bazą sprzed roku), a w trzecim kwartale - spadek rejestracji nowych aut o 7 proc.

- Niska podaż samochodów u autoryzowanych dealerów, zmusza konsumentów do intensywnego poszukiwania towaru kierując ich uwagę do Internetu, co przyspiesza postępujące zmiany w zakresie ich przyzwyczajeń i adopcję modelu kupna samochodu przez Internet, czego beneficjentem jest Superauto - stwierdzono w raporcie Wirtualnej Polski.

- Wyniki Superauto w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku istotnie przewyższały wyniki osiągnięte w analogicznym okresie roku ubiegłego i lat wcześniejszych - podkreślono.

Wirtualna Polska inwestuje i płaci dywidendę

W drugiej połowie czerwca Wirtualna Polska Media, spółka zależna holdingu Wirtualna Polska, kupiła za 9,33 mln zł od Kamila Rucińskiego 8,5 proc. udziałów firmy Nocowanie.pl. W efekcie ma już 93,5 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu tej spółki. W lipcu Wirtualna Polska Media podpisała umowę kupna 100 proc. udziałów firmy, do której należy farma fotowoltaiczna na Dolnym Śląsku o łącznej mocy 3 MW. Wartość transakcji, wraz z zadłużeniem przejętej spółki, wynosi ok. 12,4 mln zł. Ponadto Wirtualna Polska Holding w ramach oferty publicznej nabyła za 10 mln zł pakiet akcji spółki Modern Commerce, nowego właściciela marki Moliera2.com.

Z kolei w kwietniu należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Totalmoney.pl przejęła porównywarkę kredytową 17banków.com, płacą 5,94 mln zł. Natomiast spółka Stacja Służew, którą Wirtualna Polska przejęła w maju, zainwestowała 9,31 mln zł w 6,8 proc. akcji podmiotu z branży mediów.

Pod koniec czerwca Wirtualna Polska Holding po rocznej przerwie wróciła do wypłaty dywidend: przekazała akcjonariuszom 45,3 mln zł z zysków z wcześniejszych lat, po 1,55 zł na akcję.

We wtorek, po publikacji wyników z trzeciego kwartału, cena akcji Wirtualnej Polski zmalała o 2,08 proc. do 150,80 zł. Od 5 listopada kurs utrzymuje się na rekordowym poziomie powyżej 150 zł. Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota, każdy ma walory stanowiące prawie 13 proc. kapitału i ok. 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"