Prawie 190 mln zł zysku netto Wirtualnej Polski w 2021 roku

W ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 38 proc. do 872,24 mln zł i zysku netto z 81,7 do 187,8 mln zł. Mocno wzrosły wpływy z reklam internetowych, natomiast sprzedaż Wakacje.pl była nadal o jedną piątą niższa niż w 2019 roku. Firma udostępnia wszystkim reklamodawcom panel WP Ads do samodzielnego zarządzania kampaniami. W br. chce wypłacić 35,3 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Prawie 190 mln zł zysku netto Wirtualnej Polski w 2021 roku
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W pionie internetowym przychody grupy Wirtualna Polska zwiększyły się o 39,6 proc. do 845,65 mln zł, z czego te gotówkowe - o 39,3 proc. do 820,87 mln zł.

Firma zarabia w internecie przede wszystkim z reklam w serwisach z treściami i usługami (m.in. WP.pl, o2.pl, Money.pl, Pudelek.pl) oraz z prowizji na platformach e-commerce z kilku kategorii: odzieżowych Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarskiego Homebook.pl, budowlanego Extradom.pl, motoryzacyjnego Superauto.pl, finansowego Totalmoney.pl oraz turystycznych Nocowanie.pl (z którym jesienią 2020 r. połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

W sprawozdaniu Wirtualna Polska podkreśliła, że jej przychody reklamowe zwiększyły się w związku ze wzrostem rynku reklamy internetowej, zwłaszcza w pierwszym półroczu (według Publicis Groupe polski rynek e-reklamowy urósł w ub.r. o 21,8 proc. do 4,49 mld zł).

- Nasza działalność reklamowa, realizowana w spółce WP Media od czterech lat rośnie ponadrynkowo, a rok 2021 był kolejnym z wysokim, tym razem 30 proc. wzrostem - zaznaczył prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy

Własne narzędzia e-reklamowe WP ważniejsze niż domy mediowe

- Po raz pierwszy w historii WP, domy mediowe przestały być pierwszym (choć będą dla nas zawsze ważnym) kanałem sprzedaży. Zmiany w strukturze rynku powodują, że „holdingowymi” - długoterminowymi i istotnymi projektami w mediach są rozwój działalności brokerskiej WPartner i samoobsługowego panelu do zamawiania reklam WP ADS - opisał Jacek Świderski.

To ostatnie narzędzie, służące do samodzielnego zarządzania kampaniami dla sklepów e-commerce, od stycznia br. było testowane wśród wybranych reklamodawców z branży odzieżowej. Obecnie Wirtualna Polska udostępnia je wszystkim klientom.

- Dodatkowo, oprócz wcześniej dostępnego retargetingu rozliczanego za faktyczną sprzedaż (RoAS), prospectingu i mailingu CPC, od dziś oferujemy również standardowe kampanie display CPC i vCPM. Cieszymy się, że od sierpnia już 100 klientów założyło konto w WP Ads liczymy, że dzisiejsze nowości spotkają się z pozytywnym odzewem zarówno naszych dotychczasowych, jak i nowych klientów - komentuje Jacek Świderski

- Dobrze rozwija się projekt 1Login, który zwiększa konwersje na sprzedaż u naszych klientów, sklepów e-commerce, o nawet 57 proc. W kolejnych latach będziemy jeszcze chętniej udostępniali naszą technologię, w szczególności systemy reklamowe, lokalnym konkurentom. Tylko wspólnie jesteśmy w stanie budować przeciwwagę dla globalnych platform - podkreślił prezes Wirtualnej Polski.

Wakacje.pl ze wzrostem, ale dalej poniżej poziomu sprzed epidemii

W segmencie e-commerce nastąpił znaczący wzrost wpływów oferującej wycieczki zagraniczne platformy Wakacje.pl, które biznes wiosną 2020 roku został zahamowany przez epidemię. Przy czym w ub.r. jej przychody były nadal o ok. 20 proc. niższe niż w przedcovidowym 2019 roku.

- W działalności agenta usług turystycznych realizowanego pod marką Wakacje.pl wspieramy organizatorów wyjazdów w ich skutecznej walce z naporem Google’a. Poziom uzależnienia od płatnego i bezpłatnego ruchu płynącego od gracza z Mountain View u niektórych touroperatorów przekracza 50 proc. - zaznaczył Jacek Świderski.

Jego zdaniem początek br. „pozwalał optymistycznie patrzeć na perspektywy rozwoju” Wakacje.pl. - Obecnie trudno jednoznacznie ocenić sytuację, która jest uzależniona od dalszego przebiegu wojny w Ukrainie - dodał.

Mocno zwiększyły się przychody Superauto, co przełożyło się na wzrost wpływów ze sprzedaży towarów w pionie internetowym z 63,3 do 99,3 mln zł (wyjaśniono, że w 2020 roku model biznesowy Superauto ze sprzedaży agencyjnej zmienił się w hybrydową, w której samochody są kupowane przez spółkę zarówno pod konkretne zamówienie klienta, jak i bez takiego zamówienia.

- W mniejszych spółkach, które stanowiły razem mniej niż 10 proc. EBITDA grupy kapitałowej w 2021 roku, przed 24 lutego, mieliśmy dobry start w 2022 w Nocowanie.pl, przed którym transformacja modelu biznesowego z ogłoszeniowego w transakcyjny. Nie mniejsze wyzwania ma Domodi.pl i Homebook.pl, które z modeli agregacyjnych ewoluują odpowiednio do reklamowego (integrując się z WP Media) i transakcyjnego, rozwijając głębszy marketplace - opisał Jacek Świderski.

- Extradom.pl mierzy się ze zmianami deregulacyjnymi w prawie budowlanym oraz rosnącymi kosztami budowy domu, a Totalmoney.pl ze skokowym wzrostem stóp procentowych. Do tego wszystkiego dołączyła w ostatnich tygodniach niepewność niesiona przez wojnę na Ukrainie - dodał.

Skorygowany zysk EBITDA segmentu internetowego Wirtualnej Polski zwiększył się 215,04 do 307,01 mln zł.

Telewizja WP z mniejszym zyskiem

Pion telewizyjny Wirtualnej Polski, który stanowi Telewizja WP obecna m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, zanotowała w ub.r. wzrost przychodów sprzedażowych o 0,1 proc. do 26,59 mln zł.

Natomiast zysk EBITDA Telewizji WP zmalał z 1,88 mln zł do 810 tys. zł.

grafika

Więcej na usługi obce i pensje

Po stronie kosztowej Wirtualnej Polski najbardziej znaczące są wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (zwiększyły się rok do roku ze 198,26 do 247,75 mln zł) oraz na usługi obce (ze 156,95 do 226,02 mln zł).

- Wystarczy spojrzeć na wschód, aby zobaczyć do czego prowadzi podporządkowanie sobie mediów przez władzę. Świadomi ważnej roli społecznej, w 2021 roku skupialiśmy się szczególnie na ludziach, którzy nie chcieli abyśmy o nich pisali - skomentował Jacek Świderski.

- Upór i odwaga redakcji Wirtualnej Polski (i kilku innych) przypominała marsz rzymskiej formacji Testudo. Mimo nieprzyjaznego otoczenia dla pracy niezależnych mediów, ujawniliśmy opinii publicznej wiele skrywanych, nagannych zachowań i dzięki temu w drugiej połowie roku dominowaliśmy w rankingu najchętniej cytowanych mediów w Polsce - przypomniał szef firmy.

Wskaźniki zyskowności Wirtualnej Polski poszły w górę o ponad 100 mln zł: zysk operacyjny ze 121,71 do 227,59 mln zł, a zysk netto - z 81,7 do 187,8 mln zł. Firma zapłaciła w ub.r. 43,96 mln zł, wobec 9,7 mln zł rok wcześniej.

Zarówno pod względem wpływów, jak i zysku netto Wirtualna Polska osiągnęła rekordowe wyniki w swojej historii. W 2019 roku miała 708,7 mln zł przychodów i 71,13 mln zł zysku netto, w 2018 roku - 567,32 mln zł wpływów i 76 mln zł zysku netto, a w 2017 roku - 465,61 mln zł przychodów i 40,03 mln zł zysku netto.

grafika

Tylko w czwartym kwartale ub.r. pion internetowy Wirtualnej Polski osiągnął 94,9 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (23 proc. więcej niż przed rokiem), natomiast zysku EBITDA Telewizji WP zmniejszył się o 51 proc. do 1,3 mln zł.

Firma podała, że w czwartym kwartale 2021 roku obserwowała kontynuację silnego wzrostu w reklamie online, jednak z uwagi na wyższą bazę, dynamiki wzrostu rdr były niższe w porównaniu do pozostałych kwartałów 2021.

grafika

Na dzień koniec ub.r. firma miała ok. 135 mln zł na rachunkach bankowych. Jej zobowiązania długoterminowe przez rok zmalały z 435,54 do 301,78 mln zł (z czego zobowiązania kredytowe - z 320,76 do 202,32 mln zł), natomiast zobowiązania krótkoterminowe wzrosły z 210,6 do 217,85 mln zł.

Dług netto Wirtualnej Polski na koniec 2021 r. wyniósł 161,7 mln zł, w porównaniu do 190,5 mln zł na koniec września. Wskaźnik dźwigni finansowej (iloraz długu netto i skorygowanej EBITDA) na koniec grudnia wyniósł 0,5.

"Spadek zadłużenia związany był przede wszystkim z wygenerowaniem silnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które więcej niż skompensowały negatywne przepływy z działalności inwestycyjnej" - napisano w raporcie.

Wirtualna Polska chce wypłacić 35,3 mln zł dywidendy

W ujęciu jednostkowym Wirtualna Polska osiągnęła 42,66 mln zł zysku netto. Zarząd spółki propnonuje, żeby wypłacono z niej 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję. Zaproponowano dzień ustalenia prawa do dywidendy na 4 lipca, a dzień jej wypłaty na 12 lipca.

Rekomendacja zarządu została pozytywnie oceniona przez radę nadzorczą firmy. W ub.r. Wirtualna Polska wypłaciła 45,3 mln zł dywidendy (po 1,55 zł na akcję), a w 2020 roku nie przekazała dywidendy.

Wirtualna Polska od prawie siedmiu lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy ma walory stanowiące ok. 12,9 proc. kapitału i 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

W poniedziałek na koniec sesji giełdowej przy kursie 105 zł kapitalizacja Wirtualnej Polski wynosiła 3,07 mld zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu