Wirtualna Polska: wpływy 52 proc. w górę, 70 mln zł zysku, odżyły Wakacje.pl

W pierwszej połowie br. przychody Wirtualnej Polski Holding poszły w górę rok do roku o 52,3 proc. do 397,11 mln zł, a zysk netto - z 15,09 do 69,99 mln zł. Wynika to z poprawy sytuacji w reklamie internetowej i turystyce zagranicznej, którą zajmuje się spółka zależna Wakacje.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Segment internetowy Wirtualnej Polski Holding w zeszłym półroczu osiągnął wzrost przychodów o 53,9 proc. do 383,86 mln zł, z czego wpływy gotówkowe zwiększyły się o 54,1 proc. do 374,16 mln zł.

W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że jej internetowa część mediowa (na czele z portalami WP.pl, o2.pl, Money.pl i Pudelek.pl), zarabiająca głównie z reklam, zanotowała znaczącą poprawę przychodów „w porównaniu do niskiego jednocyfrowego wzrostu w I połowie 2020 roku, kiedy zmniejszył się cały rynek reklamy na skutek lockdownu związanego z pandemią koronawirusa”.

Wakacje.pl nadal słabiej niż przed epidemią

Do Wirtualnej Polski należą też platformy e-commerce’owe z paru obszarów tematycznych: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym jesienią ub.r. połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/piotr-walter-szef-rada-nadzorcza-wirtualna-polska-kto-to-jest,7170133263255169a ##

Po wybuchu epidemii najmocniej ucierpiały witryny turystyczne, zwłaszcza Wakacje.pl, gdzie wiosną ub.r. przeprowadzono spore zwolnienia. Za to w zeszłym półroczu Wakacje.pl zanotowały wzrosty „w związku z poprawą otoczenia rynkowego, poluzowaniem obostrzeń i dostępnością szczepień przeciwko COVID-19”.

- W I połowie 2021 roku przychody Wakacje.pl były znacząco wyższe niż w okresie porównywalnym 2020 roku (kiedy na skutek zwrotów znajdowały się na poziomie bliskim zera). Wciąż jednak były niższe niż w pierwszym półroczu 2019 roku - zaznaczono w sprawozdaniu Wirtualnej Polski. Wskazano też "kontynuację pozytywnych trendów w spółkach e-commerce, zwłaszcza w Superauto i Extradom".

- O ile jeszcze w kwietniu, sprzedaż wycieczek (przez Wakacje.pl - przyp.) była o ok. 30 proc. niższa niż w 2019 roku, o tyle w maju i czerwcu trend uległ znacznej poprawie i wartość sprzedanych wycieczek była wyższa niż w roku 2019 - opisano. - Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna i wyraźnie widać jak sytuacja epidemiologiczna w danym momencie, jak i nakładane bądź luzowane restrykcje (zarówno w Polsce jak i w kluczowych destynacjach) istotnie wpływają na nastroje konsumentów i zachowania zakupowe - dodano.

Skorygowany zysk EBITDA segmentu internetowego poszedł w górę z 80,72 do 137,43 mln zł. Według badania Mediapanel w lipcu br. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska zanotowały 21,11 mln użytkowników i 73 proc. zasięgu.

Telewizja WP na plusie

Z kolei pion telewizyjny Wirtualnej Polski, który stanowi emitowana w naziemnej tv cyfrowej Telewizja WP, osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 16,2 proc. do 13,25 mln zł.

Jego skorygowany wynik EBITDA poprawił się z 786 tys. zł straty do 479 tys. zł zysku.

- Poprawa przychodów i wyników była związana m.in. ze znacznym negatywnym wpływem lockdownu na rynek reklamy telewizyjnej w I półroczu 2020 roku (widocznym zwłaszcza w kwietniu i maju 2020) - stwierdzono w sprawozdaniu.

Zysk mocno w górę

Łączne przychody holdingu Wirtualna Polska poszły w górę z 260,83 do 397,11 mln zł, z czego te gotówkowe - z 254,15 do 387,41 mln zł.

Mocno wzrosły też wyniki rentowności. Skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 79,94 do 137,91 mln zł, zysk operacyjny z 30,93 do 93,25 mln zł, a przy zmniejszeniu się ujemnego wyniku finansowego z -10,27 do -4,68 mln zł zysk netto wzrósł z 15,09 do 69,99 mln zł.

grafika

Więcej na pensje i usługi obce, mniej na amortyzację

Półroczne wydatki Wirtualnej Polski Holding na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zwiększyły się rok do roku z 93,59 do 118,85 mln zł, a na usługi obce - z 72,81 do 97,85 mln zł. Wartość sprzedanych towarów poszła w górę z 13,52 do 42,41 mln zł.

Z kolei koszty amortyzacji zmniejszyły się z 43,41 do 41,5 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 6,18 do 5,52 mln zł.

grafika

W drugim kwartale wpływy i EBITDA podwojone

Jeszcze wyższe dynamiki Wirtualna Polska Holding osiągnęła w minionym kwartale ze względu na niską bazę sprzed roku, kiedy trwał pierwszy lockdown po wybuchu epidemii, a potem stopniowo luzowano obostrzenia.

W segmencie internetowym przychody poszły w górę o 98,6 proc. do 210,98 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 39,7 do 76,41 mln zł. Natomiast Telewizja WP zanotowała wzrost wpływów o 49,9 proc. do 7,21 mln zł i skorygowanego wyniku EBITDA z 945 tys. zł straty do 697 tys. zł zysku.

W efekcie łączne przychody firmy zwiększyły się o 96,5 proc. do 218,18 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 38,76 do 77,11 mln zł, a zysk netto - z 7,84 do 42,71 mln zł.

- Podwojenie przychodów i EBITDA oznacza osiągnięcie w drugim kwartale najwyższego wzrostu, od co najmniej dekady. Dziękuję za to wszystkim obywatelom Wirtualnej Polski Holding - podkreśla prezes spółki Jacek Świderski.

- Mamy ambicję utrzymać wzrosty w kolejnych okresach, między innymi dlatego udostępniamy dzisiaj nowe narzędzie o nazwie WP Ads. Samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi dla sklepów e-commerce, bez pośredników i z rozliczeniem za faktyczną sprzedaż - dodaje.

grafika

Wirtualna Polska ma 208 mln zł zadłużenia

Dług netto na koniec czerwca 2021 roku według MSSF 16 wyniósł 208 mln zł, w porównaniu do 189,1 mln zł na koniec marca 2021 roku. Wskaźnik dług netto / skorygowana EBITDA na koniec II kwartału wyniósł 0,77x.

W części długoterminowej zobowiązania kredytowo-pożyczkowe firmy na koniec czerwca br. wynosiły 217,15 mln zł, wobec 320,76 mln zł na koniec ub.r.

grafika

WP z dywidendą i kolejnymi inwestycjami

W drugiej połowie czerwca Wirtualna Polska Media, spółka zależna holdingu Wirtualna Polska, kupiła za 9,33 mln zł od Kamila Rucińskiego 8,5 proc. udziałów firmy Nocowanie.pl. W efekcie ma już 93,5 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu tej spółki.

W lipcu Wirtualna Polska Media podpisała umowę kupna 100 proc. udziałów firmy, do której należy farma fotowoltaiczna na Dolnym Śląsku o łącznej mocy 3 MW. Wartość transakcji, wraz z zadłużeniem przejętej spółki, wynosi ok. 12,4 mln zł. Ponadto Wirtualna Polska Holding w ramach oferty publicznej nabyła za 10 mln zł pakiet akcji spółki Modern Commerce, nowego właściciela marki Moliera2.com.

Pod koniec czerwca Wirtualna Polska Holding po rocznej przerwie wróciła do wypłaty dywidend: przekazała akcjonariuszom 45,3 mln zł z zysków z wcześniejszych lat, po 1,55 zł na akcję.

Firma od ponad sześciu lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. W poniedziałek na koniec sesji przy kursie 120 zł kapitalizacja spółki wynosiła 3,51 mld zł.

Głównymi akcjonariuszami Wirtualnej Polski Holding są Jacek Świderski oraz członkowie zarządu Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy poprzez spółkę zależną ma walory stanowiące ok. 12,9 proc. kapitału i 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji