Wirtualna Polska nie planuje dużych zwolnień

Grupa Wirtualna Polska nie ma obecnie w planach znaczących redukcji zatrudnienie. - Co nie znaczy, że nie będziemy dokonywali jakichś jakościowych wymian czy redukcji, które wynikają z bieżącej oceny sytuacji - zaznacza prezes firmy Jacek Świderski. W trzech kwartałach br. wydatki pracownicze holdingu zwiększyły się o 11,1 proc.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

- Przegląd kadr prowadzimy w sposób ciągły. Nie planujemy zwolnień grupowych w rozumieniu kodeksu pracy, co nie znaczy, że nie będziemy dokonywali jakichś jakościowych wymian czy redukcji, które wynikają z bieżącej oceny sytuacji - powiedział Jacek Świderski na konferencji dotyczącej wyników grupy Wirtualna Polska w trzecim kwartale.

Zaznaczył, że na redukcje kosztów pracowniczych firma może zdecydować się, gdyby koniunktura rynkowa znacząco się pogorszyła. - Na dziś nie ogłaszaliśmy tego typu ruchów. Nie przewidujemy, że ten kryzys nie będzie szczególnie głęboki czy wieloletni - stwierdził.

Świderski przypomniał, że dużo gorsze prognozy, zwłaszcza dla rynku turystycznego, były wiosną 2020 roku zaraz po wybuchu epidemii. Wtedy Wirtualna Polska przeprowadziła zwolnienia w Nocowanie.pl i Wakacje.pl, przy czym mniejsze niż u innych podmiotów z tej branży.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-laczy-platformy-turystyczne-wzrost-e-reklamy-zmaleje,7169739095344769a ##

Spore zwolnienia przeprowadził właśnie główny konkurent grupy Wirtualna Polska wśród wydawców portali horyzontalnych - Ringier Axel Springer Polska, który wydaje też grupę tytułów prasowych. Pożegnał się z ok. 120 pracownikami, ponadto z końcem br. zrezygnuje z drukowanego wydania „Auto Świata” i zmniejszy częstotliwość ukazywania się „Przeglądu Sportowego” do dwóch wydań tygodniowo.

Zwalnia również Agora, która oprócz internetu i prasy jest obecna w segmencie radiowym, kinowym i reklamy zewnętrznej. Sama firma Agora pożegna się niebawem z 84 pracownikami (porozumiała się w tej sprawie z „Solidarnością”), natomiast jej spółka zależna Helios zwolni maksymalnie 53 osoby, a w efekcie nieprzedłużenia wybranych umów i nieobsadzania wakatów zatrudnienie zmniejszy się o kolejne 16 etatów.

Ponad 200 mln zł kosztów pracowniczych

W trzech kwartałach br. wydatki grupy Wirtualna Polska na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze sięgnęły 203,62 mln zł, o 11,1 proc. więcej niż przed rokiem. Tylko w trzecim kwartale koszty pracownicze wzrosły rok do roku o 6,5 proc. - z 64,48 do 68,68 mln zł. Firma nie podaje, ilu ma pracowników etatowych.

W jej strukturze kosztowej koszty pracownicze to jedna z dwóch głównych pozycji. Na usługi obce holding w trzech kwartałach br. przeznaczył 207,91 mln zł (co wobec 161,14 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 29 proc.), a tylko w zeszłym kwartale - 77,69 mln zł (22,7 proc. więcej niż rok wcześniej).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-laczy-platformy-turystyczne-wzrost-e-reklamy-zmaleje,7169739095344769a ##

Z kolei koszty amortyzacji w ujęciu trzech kwartałów zwiększyły się rok do roku z 64,13 do 71,64 mln zł, zużycia materiałów i energii - z 3,98 do 5,91 mln zł, a wydatki operacyjne określone jako pozostałe - z 9,02 do 11,86 mln zł.

grafika

Wirtualna Polska z serią przejęć w mediach i e-commerce

Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.

Z kolei w połowie października Wirtualna Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu za 20,9 mln zł 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Ponadto ma wnieść do niego aportem swoją platformę Homebook, wycenioną na 12 mln zł.

Szallas jest właścicielem platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Jego witryny łącznie oferują prawie 90 tys. obiektów noclegowych, a od lipca ub.r. do czerwca br. użytkownicy dokonali ponad 1 mln rezerwacji. Szallas wygenerował w tym okresie 6,6 mln euro zysku EBITDA. Do przejętej firmy należą m.in. polskie Noclegi.pl, węgierskie Utazok.hu, czeskie Hotel.cz i Online Holding oraz rumuński Travelminit International.

Równocześnie Wirtualna Polska kupiła 100 proc. udziałów spółki Mediapop wydającej m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl, płacąc 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł).

W trzecim kwartale br. przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska zwiększyły się o 20,3 proc. do 270,9 mln zł, a zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł. Jej spółka zależna Wakacje.pl osiągnęła dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online