Wirtualne pieniądze w Europie bez granic

Bankowość wirtualna w Polsce umacnia swoją pozycję na rynku

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Do września 2004 roku założono już 2,8 miliona internetowych kont osobistych, co stanowi aż 17% wszystkich kont osobistych prowadzonych przez polskie banki. Instytut badawczy GfK Polonia przeprowadził badania wśród Internautów na temat usług świadczonych w polskiej sieci. Aż 90% respondentów korzystających z Internetu uważa sieć za instrument ułatwiający załatwienie podstawowych, codziennych spraw. 13% z nich korzysta w tym celu z sieci codziennie. Uważają, że Internet najbardziej ułatwia korzystanie z usług bankowych (83%), sprzedaży innych produktów finansowych, np. ubezpieczeń (60%), oraz zakupów online (64%).

- W okresie przygotowywania projektu konta Inteligo, możliwość wykorzystania na polskim rynku Internetu do świadczenia usług bankowych była często poddawana w wątpliwość. Z badań marketingowych prowadzonych 4 lata temu wynikało, że zainteresowanie takimi usługami jest w pewnych segmentach rynku zerowe. Obecnie polskie banki prowadzą blisko 3 mln. osobistych rachunków internetowych. - powiedział Konrad Korobowicz, Prezes Zarządu Inteligo Financial Services S.A.

Z badań instytutu GfK Polonia, udostępnionych Inteligo, wynika, że z Internetu korzysta w Polsce 25% osób w wieku powyżej 15. roku życia. Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z Internetu, to według GfK, codziennie lub prawie codziennie do sieci wchodzi ponad 13% Internautów. Liczebność grupy, do której kierowane są usługi internetowe, systematycznie rośnie. Dzieje się tak dzięki stałemu rozwojowi sieci i coraz większej dostępności usług online.

Wyniki badania GfK Polonia pokazują, które z usług komercyjnych świadczonych w polskiej sieci są najpopularniejsze (83% odpowiedzi), zakupy w sieci (64%), sprzedaż polis ubezpieczeniowych (60%) oraz comiesięczne rozliczenia z urzędami państwowymi, np. ZUS i US (53%). Powyższe wyniki pokrywają się z doświadczeniami banków - w roku 2004 nastąpił duży przyrost liczby użytkowników czołowych polskich platform finansowych. Od stycznia 2004 r. grupa klientów Inteligo Financial Services zwiększyła się o 33%. Należy podkreślić, że już 2,8 mln wszystkich kont osobistych prowadzonych przez polskie banki ma opcję od Internautów. Według respondentów Internet w największym stopniu ułatwia korzystanie z usług bankowych obsługi przez Internet.Polacy zaczęli dostrzegać wysoką funkcjonalność, wygodę i jakość komercyjnych projektów oferowanych w polskim Internecie. Szybko rosnąca liczba rachunków w bankach wirtualnych świadczy o dużym popycie na tego typu usługi i niskim nasyceniu rynku ofertą.

PRÓBA: POLACY W WIEKU 15+) WYNIK Odsetek użytkowników Internetu (populacja: Polacy w wieku 15+) 25%Odsetek Internautów, wg których Internet ułatwia: - organizowanie wyjazdów turystycznych, urlopów 90%- planowanie spędzenia wolnego czasu 88%- poszukiwanie pracy 85%- realizację hobby 85%- naukę języków 84%- korzystanie z usług bankowych 83%- wykonywanie pracy 69%- zakup ubezpieczeń 60%- regulowanie zobowiązań wobec urzędów państwowych (ZUS i US) 53%- codzienne zakupy 41%Tabela: badanie GfK Polonia, listopad 2004

- Obecnie 90% osób posiadających konta bankowe w Polsce słyszało o bankowości internetowej, a korzysta z niej co dziesiąta. Trzy lata temu była to zaledwie co setna osoba. Klientami wirtualnych banków i internetowych serwisów banków tradycyjnych w coraz większym stopniu są nie tylko ludzie młodzi, ale również osoby w wieku średnim. Osoby w wieku 35 - 65 lat stanowią 48% użytkowników internetowych usług bankowych, mieszkańcy wsi 21%, a 60% użytkowników to osoby nie posiadające wyższego wykształcenia.- Dr Adam Czarnecki, ARC Rynek i Opinia.

Z badań instytutu Forrester z roku 2003 wynika, że aż 60 mln. obywateli Unii Europejskiej korzysta z bankowości internetowej. Odsetek ten stanowi 37% wszystkich użytkowników Internetu w UE. Okazuje się, że wcześniejsze prognozy mówiące, że w krajach skandynawskich zaangażowanie e-banków w rynku sięgnie w 2004 r. aż 60%, mogły być zaniżone. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Szwedzkiego Związku Banków z marca 2004 r., liderem w tym zakresie jest Szwecja. Trzy miliony klientów bankowości internetowej stanowi tam aż 34% prawie 9 milionowej populacji, dla której szwedzkie banki prowadzą 5,2 mln. rachunków internetowych. Jednocześnie w okresie objętym badaniem Forrester najbardziej dynamiczny rozwój sieci usług bankowości wirtualnej ma miejsce w krajach, gdzie zaangażowanie e-banków w rynek jest najmniejsze - Hiszpania i Grecja.

Podsumowując, możemy oczekiwać gwałtownego wzrostu liczby klientów bankowości wirtualnej w Polsce. Argumentem przemawiającymi za tą tezą jest fakt, że grupa klientów rośnie najbardziej dynamicznie w krajach o dotychczas słabo rozwiniętej infrastrukturze informatycznej. Istnieje wyraźna korelacja pomiędzy rozbudową infrastruktury a wzrostem liczby klientów usług internetowych. Z kolei sukces bankowości wirtualnej w krajach rozwiniętych dowodzi, że takie jej atrybuty jak wygoda zarządzania finansami, dostępność do informacji o własnych środkach, czy oszczędność czasu, są wysoko ocenianie przez bogate społeczeństwa.

- Należy oczekiwać, że w perspektywie 4-5 lat już ok. 50% posiadaczy kont bankowych będzie korzystać z nich w formie elektronicznej - mówi dr Adam Czarnecki, ekspert z firmy badawczej ARC Rynek i Opinia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"