Wirtualny as w rękawie polskiej branży hazardowej

·         Globalny rynek kasyn online urósł trzykrotnie w ciągu dekady i w 2020 roku jego wartość ma osiągnąć poziom do 60 miliardów USD.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

·         Na świecie jest ponad 5000 tradycyjnych kasyn, w Polsce – 51.

·         Ponad 58 proc. graczy korzystających z kasyn online do grania używa też urządzeń mobilnych.

·         Polscy gracze od grudnia 2018 roku mogę korzystać z legalnego kasyna online.

Globalny rynek hazardu wart jest 495 miliardów USD[1], z czego 9 proc. przypada na gry w internecie. Według analiz już w 2020 roku rynek kasyn online osiągnie wartość prawie 60 miliardów USD, podczas gdy w 2009 roku było to 20 miliardów USD[2]. Eksperci prognozują globalny wzrost o 9,7 proc. rocznie i osiągnięcie dochodu w wysokości 74 miliardów USD do 2023[3]. Także w Polsce widać gwałtowny rozwój sektora. Prognozy przewidują, że do 2021 roku przychody z legalnego hazardu w sieci podwoją się w stosunku do aktualnego stanu. To głównie za sprawą Totalizatora Sportowego, państwowego monopolisty, który 5 grudnia uruchomił kasyno i lotto online – pierwsze nagrodzone jako Debiut Roku 2018 w konkursie Polish Gaming Aces organizowanym przez magazyn Interplay[4].

Postęp technologiczny przyciągnął nową generację graczy, a sam hazard zaczął wchodzić w wirtualny wymiar. Podobnie jak w zakresie korzystania z internetu (52,64 proc.[5]), czy szeroko rozumianego e-commerce (56,2 proc.[6]), użytkownicy coraz częściej preferują rozrywkę na urządzeniach mobilnych. – Doskonale widać, że gracze przenoszą się do sieci, najczęściej korzystając z urządzeń mobilnych. Z danych wynika, że w Wielkiej Brytanii w 2017 roku 51 proc. wszystkich graczy wykorzystywało smartfony lub tablety – to o 8 proc. więcej niż rok wcześniej[7] – podkreśla James Newman z Playtech, globalnego lidera dostarczającego oprogramowanie dla gier online.

Od Dalekiego Wschodu po piaski Nevady

Pierwsze wzmianki o hazardzie pojawiły się już w starożytności: - od Chin, gdzie na kafelkach odkryto ślady gier losowych z około 2300 roku p.n.e., przez Egipt, gdzie wykopano najstarsze znane kości datowane na 2000 r. p.n.e., a kończąc na rysunkach na ceramice greckiej i rzymskiej pokazujących popularność obstawiania zakładów związanych z walkami zwierząt. Nawiązania do hazardu można również znaleźć m.in. w inskrypcjach na piramidzie Cheopsa czy w Biblii.

Z biegiem czasu gry losowe coraz bardziej zyskiwały na popularności, jednak wciąż nie były one w żaden sposób uregulowane. Pierwsze kasyno w Europie powstało w Wenecji w 1638 roku. Po tym czasie błyskawicznie zaczęły powstawać nowe lokale, w szczególności w Europie kontynentalnej. W XIX wieku środek ciężkości powoli zaczął przenosić się z Włoch do Francji, gdzie wymyślono większość współczesnych gier. Za pierwsze profesjonalne legalne kasyno uważa się lokal otwarty w Monako w 1863 roku. Na przestrzeni lat powstało ponad 5000[8] takich miejsc na całym świecie. Jednym z przełomowych momentów, które wpłynęły na rozwój branży, było zalegalizowanie hazardu w amerykańskim stanie Nevada – tak właśnie narodziło się Las Vegas.

W Polsce pierwsze kasyno powstało w 1920 roku w sopockim Grand Hotelu. Jednak później, w czasach PRL-u, zakazany był zarówno hazard, jak i gra w pokera. Dopiero w 1989 roku w krakowskim hotelu „Pod Różą” powstało kolejne legalne miejsce gry. Obecnie w Polsce działa 51 kasyn.

Wirtualne kości zostały rzucone

W dobie rozwijających się technologii tradycyjna gra przestała być wystarczająca. Pierwsze kasyna online powstały w 1994 roku, gdy Antigua i Barbuda przyjęły ustawę o wolnym handlu i przetwórstwie. Umożliwiło to przyznawanie licencji m.in. na prowadzenie kasyna w sieci. Od tego momentu hazard online zaczął się dynamicznie rozwijać – z 15 platform dostępnych w 1996 roku, aż do 200 zaledwie rok później. Do rozwoju branży przyczyniło się również upowszechnienie dostępu do Internetu. W Polsce  jedyne legalne i w pełni bezpieczne kasyno online, działające na mocy Ustawy o grach hazardowych, zostało uruchomione przez Totalizator Sportowy w 2018 roku.

Gry hazardowe w sieci – zarówno te na automatach, ruletki czy też karciane – to szybko rozwijająca się branża, która jest wyjątkowo podatna na nowe technologie i innowacje.

 – Wprowadzanie zaawansowanych rozwiązań, takich jak chatboty, uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja, jest dodatkową siłą napędową rozwoju branży. W nadchodzących latach dynamika rynku będzie jeszcze bardziej intensywna z uwagi na proces adaptacji gier wykorzystujących rozwiązania VR na potrzeby kasyn w sieci  – wskazuje James Newman z Playtech.

###

O Playtech

Playtech jest wiodącą w branży gier hazardowych firmą technologiczną założoną w 1999 roku, notowaną na giełdzie w Londynie. Dostarcza rozwiązania hazardowe klasy intelligence-driven, oprogramowanie rozrywkowe, usługi, gry oraz platformę technologiczną pośród najbardziej popularnych produktów branżowych dla w tym kasyno, kasyno na żywo, zakłady wzajemne, sporty wirtualne, bingo i poker. Jest pionierem technologii omni-channel dzięki zintegrowanej platformie Playtech ONE. Playtech ONE dostarcza oparte na danych doświadczenie marketingowe, rozwiązanie single-wallet, CRM i narzędzia do odpowiedzialnej gry niezależnie od platformy, we wszystkich swoich produktowych, zarówna digital, jak i retail.

Firma Playtech współpracuje z wiodącymi firmami na regulowanych i nowo regulowanych rynkach oraz inwestuje w wiodące marki w celu dostarczania technologii gier hazardowych opartych na danych w całym łańcuchu retail oraz online i internetowych. Playtech dostarcza swoją technologię w oparciu o model B2B wiodącym w branży operatorom retail oraz online, naziemnym kasynom i podmiotom wspieranym przez rząd, takim jak loterie. Od grudnia 2018 roku w Polsce współpracuje z Totalizatorem Sportowy. Dzięki tej współpracy powstało Total Casino - pierwsze, legalne kasyno online, które nieustannie jest rozwijane.

Playtech zatrudnia łącznie około 5800 pracowników w 17 krajach

Więcej o Playtech www.playtech.com

[1] https://www.statista.com/statistics/253416/global-gambling-market-gross-win/

[2] https://www.statista.com/statistics/270728/market-volume-of-online-gaming-worldwide/

[3] https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/online-gambling-market

[4] http://interplay.pl/artykuly/polish-gaming-aces-nagrody-biznesu-rozrywkowego

[5] https://selectivv.com/mobile-marketing-2018-20-statystyk-ktore-warto-znac/

[6] https://www.statista.com/outlook/243/100/ecommerce/worldwide

[7] https://www.gamblingcommission.gov.uk/pdf/survey-data/gambling-participation-in-2017-behaviour-awareness-and-attitudes.pdf

[8] https://www.worldcasinodirectory.com/countries

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"