Właściciel TVN wciąż ze stratą. Maleje reklama tv, streaming zyskowny

Warner Bros. Discovery w zeszłym kwartale przy niewielkim spadku przychodów poprawił rentowność operacyjną, ale wskutek kosztów obsługi zadłużenia dalej generował stratę netto. Reklama telewizyjna zmalała o 17 proc.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Właściciel TVN wciąż ze stratą. Maleje reklama tv, streaming zyskowny

W czwartym kwartale 2024 roku Warner Bros. Discovery wypracował 10,03 mld dolarów przychodów, o 2 proc. mniej niż przed rokiem. Bez uwzględnienia wahań kursów walutowych spadek wyniósł 1 proc.

Telewizja linearna maleje w USA

Prawie połowę przychodów koncernu generuje jego pion telewizyjny, które wpływy rok do roku zmalały o 5 proc. do 4,77 mld dolarów. To skutek przede wszystkim zmniejszenia się przychodów reklamowych o 17 proc. do 1,61 mld. Firma w komunikacie podała, że w USA widownia jej stacji linearnych zmalała aż o 26 proc., a koniunktura na rynku reklamowym była krucha.

Przychody z dystrybucji stacji tv zmalały o 5 proc. do 2,61 mld dolarów (w USA liczba użytkowników pakietów z kanałami koncernu poszła w dół o 9 proc., za to średnie kwoty w umowach wzrosły o 6 proc.). Natomiast sprzedaż treści przyniosła 452 mln dolarów, o 73 proc. więcej niż przed rokiem, bo akurat przypadały płatności w wielu takich umowach.

Koszty uzyskania przychodów (bez amortyzacji i utraty wartości) w pionie telewizyjnym wzrosły o 2 proc. do 2,15 mld dolarów. W konsekwencji skorygowany zysk EBITDA poszedł w dół z 2,21 do 1,92 mld.

grafika

Streaming zyskowny i mniej kosztowny

Segment streamingowy Warner Bros. Discovery osiągnął natomiast wzrost kwartalnych przychodów o 5 proc. do 2,65 mld dolarów (dynamika bez uwzględnienia wahań walutowych wyniosła 6 proc.).

Dystrybucja platform streamingwych koncernu przyniosła 2,31 mld dolarów (7 proc. więcej iż przed rokiem), głównie dzięki wzrostowi liczby subskrybentów i podważaniu cen, także w związku z wprowadzeniem platformy Max w pierwszej połowie ub.r. na kolejne rynku w Europie i Ameryce Łacińskiej (w Polsce serwis ruszył w czerwcu).

Wpływy reklamowe poszły w górę o 26 proc. do 235 mln dolarów, zaś te ze sprzedaży treści zmalały o 42 proc. do 99 mln (koncern wyjaśnia, że ubyło umów w tym zakresie).

Znacząco zmalały wydatki pionu streamingowego: koszty uzyskania przychodów poszły w dół o 11 proc. do 1,76 mld dolarów, a koszty sprzedażowe, administracyjne i ogólne – o 20 proc. do 482 mln.

Przełożyło się to na wzrost skorygowanej rentowności EBITDA z 55 mln dolarów straty do 409 mln zysku.

grafika

Przez kwartał przybyło 6,4 mln subskrybentów

Na koniec 2024 roku z platform streamingowych Warner Bros. Discovery korzystało 116,9 mln subskrybentów, co wobec 97,7 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 19,6 proc. Koncern nie podaje, ilu korzystało z Maksa, a ile z jego pozostałych platform, m.in. discovery+, HBO i HBO Max. W samym czwartym kwartale ub.r. liczba klientów zwiększyła się o 6,4 mln.

W USA i Kanadzie (w tej statystyce firma klasyfikuje je jako rynki rodzimie) rok do roku nastąpił wzrost z 52 do 57,1 mln subskrybentów, zaś w pozostałych krajach – z 45,6 do 59,8 mln.

Natomiast średni miesięcznych przychód od klienta zmalał r/r z 7,94 do 7,44 dolarów, wskutek spadku na rynkach zagranicznych z 3,88 do 3,74 dol. Koncern tłumaczy, że na tych rynkach jego platformy zyskują więcej subskrybentów niż w USA i Kanadzie, a coraz więcej użytkowników wybiera tańsze pakiety, w których przy treściach emitowane są reklamy.

grafika

Telewizja ciągnie w górę wytwórnie

Z kolei segment z wytwórniami filmowymi i producentami gier wideo wypracował wzrost kwartalnych przychodów o 15 proc. do 3,66 mld dolarów. Przesądził o tym skok o 64 proc. przychodów od nadawców telewizyjnych. Rok wcześniej były one niższe w związku ze strajkami scenarzystów i aktorów w Hollywood.

Natomiast przychody kinowe zmalały r/r o 9 proc. (było mniej premier niż przed rokiem), a te z gier wideo – o 29 proc. (w końcówce 2023 roku świetnie sprzedawały się „Dziedzictwo Hogwartu” i „Mortal Kombat 1”).

Koszty sprzedażowe, administracyjne i ogólne pionu ograniczono 27 proc. do 533 mln dolarów, zaś skorygowany zysk EBITDA podskoczył z 543 do 950 mln.

grafika

Warner Bros. Discovery zwiększył kwartalny skorygowany zysk EBITDA o 10 proc. do 2,72 mld dolarów oraz wynik operacyjny ze 182 mln dolarów straty do 162 mln zysku.

Natomiast rentowność netto pozostaje ujemna, głównie wskutek kosztów odsetek, które w zeszłym kwartale wyniosły 490 mln dolarów, a rok wcześniej 502 mln. Ponadto koncern zapłacił 284 mln podatku dochodowego, podczas gdy przed rokiem zaksięgował 221 mln z odwróconego podatku.

W konsekwencji kwartalna strata netto pogłębiła się z 392 do 640 mln dolarów, a jej część przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej – z 400 do 494 mln.

grafika

W całym 2024 roku przychody Warner Bros. Discovery zmalały o 5 proc. do 39,32 mld dolarów, a skorygowany zysk EBITDA – o 11 proc. do 9,03 mld.

Rentowność operacyjną i netto koncernu obciążyły przede wszystkim odpisy w kwocie 9,6 mld dolarów, z których większość, zaksięgowana w drugim kwartale ub.r., dotyczyła aktywów z obszaru telewizji linearnej. Natomiast koszty odsetek zmniejszyły się z 2,22 do 2,02 mld dolarów.

Całoroczna strata operacyjna pogłębiła się z 1,55 do 10,03 mld dolarów, a strata netto – z 3,08 do 11,48 mld. Na koniec ub.r. zadłużenie netto koncernu wynosiło 34,6 mld dolarów, o prawie 10 mld mniej niż rok wcześniej (44,2 mld).

grafika

Na wyniki z czwartego kwartały pozytywnie zareagowali inwestorzy giełdowi. Zaraz po publikacji tych danych akcje Warner Bros. Discovery w handlu przed otwarciem sesji giełdowej drożały o ok. 5 proc.

Na koniec środowych notowań kurs koncernu wynosił 10,5 dolarów, o 22,8 proc. więcej niż rok temu. To jednak tylko częściowe odrobienie spadków od wiosny 2022 roku (przy finalizacji fuzji WarnerMedia i Discovery kurs był na pułapie 24 dolarów).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+